۰
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰

ضرغامی از دولت رئیسی حذف می‌شود؟

عزت الله ضرغامی در مدت حضورش در پاستور نه تنها رویای ریاست جمهوری را رها نکرده است بلکه تلاش کرده چهره وزیری متفاوت و گاها غیرهمسو با دولت رئیسی را از خود به نمایش بگذارد.
ضرغامی از دولت رئیسی حذف می‌شود؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، اینستاگرام و توئیتر آقای وزیر در همین روزهای عجین شده با اعتراضات و فیلترینگ همچنان فعال است، آنقدر که صدای برخی هم کیشان و هم طیفان سیاسی او را هم درآورده است.
عزت الله ضرغامی که از رویای پاستور تنها صندلی ریاست یک وزارتخانه به او رسیده است، در مدت حضورش در پاستور نه تنها رویای ریاست جمهوری را رها نکرده است بلکه در ادامه تلاش سال های اخیرش برای چهره سازی، بازهم تلاش کرده است چهره وزیری متفاوت و گاها غیرهمسو با دولت رئیسی را از خود به نمایش بگذارد تا شاید اگر روزگاری مجوز کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را از شورای نگهبان گرفت، چهره دوران حضورش در صداوسیما کمتر برای ایرانیان بازتعریف شود.
ضرغامی در قامت یک تحول خواه
به عبارت دیگر ضرغامی تمایلی ندارد چهره ساخته ‌و پرداخته شده به‌عنوان منتقد وضع موجود و تحول‌خواه را کنار بگذارد و همرنگ جماعت دولت سیزدهم شود. مشخص است که هنوز رؤیای رئیس‌جمهورشدن از سرش بیرون نرفته است.
ضرغامی که مسیرش برای تحول خواهی را با برگزاری صبحانه های سیاسی کلید زده بود، همچنان جلسات ویژه اش با برخی چهره های خاص را در دوران وزارت هم ادامه داده است. او همین روزها که اینستاگرام فیلتر شده است تصویری از جلسه خود با بهمن فرمان آرا را منتشر کرد. 
ضرغامی حتی پا را فراتر گذاشته و در روزهایی که تجمعات اوج گرفته است توئیت هایی انتقادآمیز به وضعیت امر به معروف و گشت ارشاد منتشر کرده است. آنچنان که چند روز پیش در انتقاد به اظهارات دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نوشت؛« مدتی پیش در مورد ستاد امربه معروف توئیت زدم و مورد گلایه قرار گرفتم ، که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می کنم ! امروز که ظاهرا همه ی آن دوستان به همین نتیجه رسیده اند ، میگم : «باباجون مردم اگر نخوان امربه معروف بشن کیو باید ببینن؟!»
این اظهارات ضرغامی البته بدون پس لرزه نبود و تندروهای مجلس او را به باد نقد گرفتند و حتی او را با کفتربازها مقایسه کردند.
محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در تذکری درباره این توئیت ضرغامی گفته بود؛ ما در قدیم کفترباز داشیم که خیلی هم به کفتربازی علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌ای توئیت‌باز داریم که نمونه‌های آن را در دولت قبل دیدیم و متأسفانه در دولت فعلی هم شاهد نمونه‌هایی از آن هستیم. این افراد به‌جای رسیدگی به امورات وزارتخانه تحت امرشان، شب و روز در حال توئیت‌بازی هستند.
وی این اقدامات ضرغامی را تلاشی برای کاندیداتوری در ۱۴۰۴ دانسته و با استفاده از این عبارت که «چون قافیه تنگ آید، شاعر به جفنگ آید» گفته بود: با این وضعیت کم ‌کم به «جوک و جفنگ» می‌افتید و شروع به خاطره تعریف‌کردن می‌کنید! سه سال دیگر زمان انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم است پس برخی از آقایان این کارها را انجام ندهند.
حسن نوروزی هم در انتقاداتی گفته بود؛ «آقای وزیر شما یکی از شخصیت های برجسته هستید؛ باید بدانید که اصل ۸ قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر است پس شما باید پرچمدار امر به معروف و نهی از منکر باشید؛ منتها اگر نمی خواهید امر به معروف و نهی از منکر را ببینید ذهن خود را تغییر داده و خود را چهره انقلابی معرفی نکنید.»
ضرغامی عقب نشینی نکرد
ضرغامی البته تلاش کرد ابهامات درباره توئیتش را رفع کند اما عقب نشینی از مواضعش نکرد. او در یادداشتی در پاسخ به انتقادات گفته بود؛« امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین است که در توییت قبلی‌ام با جمله: "امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است"، بر اهمیت، ضرورت و فراگیری این اصل مهم تاکید کرده‌ام.معتقدم این وظیفه اگر براساس نگاه حکیمانه شهید مطهری و با رعایت همه اصول و ضوابط مکتبی صورت گیرد، بسیاری از مشکلات جامعه اصلاح خواهد شد. متاسفانه برخی از دوستان بدون توجه به صراحت من در توییت اول، صرفا براساس جمله کنایه و مطایبه توییت دوم که کاملا روشن و قابل درک است، برداشت ناقصی از موضوع داشته‌اند که قابل احترام است. وظیفه می‌دانم در مقابل فتنه‌ها و کژی‌ها با روش خاص خودم در فضای مجازی نقش‌آفرینی مؤثر داشته باشم.»
او روز گذشته بازهم مواضعش را تکرار کرد و گفت؛« بعضی‌ها معروف را نمی‌شناسند و رفتارشان بزرگترین منکر است‌ یک نفر باید آنها را نهی کند از رفتارشان که با رفتار غلط در این حوزه وارد می‌شوند و ضربه‌ای که به اساس دین می‌زنند بالاتر از هر ضربه‌ای است.  امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای عمومی و همگانی است و وظیفه تک‌تک آحاد مردم در کشور است. از این رو اگر همه بر اساس اخلاق آداب اسلامی، آداب ایرانی آن‌طور که شایسته ایرانیان است این اصل را توجه و رفتار کنند بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد‌. اما اگر خدای نکرده بنده با اخلاق و رفتار غیر ثواب و صحت وارد عرصه‌ای شوم و صلاحیت نداشته باشم و رفتارم سبب ضربه زدن به دین و اعتقادات مردم انجام شود حتما نتیجه منفی دارد.»
وزیری که می خواهد زیر میز دولت رئیسی بزند
ضرغامی البته در قامت وزیر میراث هم تلاش کرده ادبیاتش را روشنفکرانه و متفاوت از دولت رئیسی کند و به قول خودش زیر میز بزند، آنچنان که  اظهاراتی گفته بود؛ دوقطبی بین ایران باستان و ایران پس از اسلام بین علما و برخی افراد مسئول بسیارجدی بود؛ اما امروز این مسئله را من حل کردم. یکی از جاهایی که من زیر میز زدم همین موضوع بود و امروز وقتی در مورد کوروش و داریوش و کتیبه‌های تاریخی و... صحبت می‌کنم، کسی نمی‌گوید ضرغامی هم سکولار و طاغوتی شده است! متأسفانه از بعد از انقلاب با افرادی مواجه هستیم که با شادی و زیبایی و اصلاً حتی با معماری مشکل دارند و می‌گویند این کارها طاغوتی است.»
او حتی در جایی دیگر در پاسخ به این سؤال که در چند سال اخیر در برخی از شهرها مثل مشهد با یک‌سری اظهارات، اقدامات و محدودیت‌ها روبه‌رو بوده‌ایم شما اثرگذاری این محدودیت‌ها را قبول دارید و ممکن است که اعمال نفوذی در جهت اصلاح داشته باشید؟ گفته بود؛« اگر منظور شما این است که در مورد آقای علم‌الهدی صحبت کنم، در حال حاضر چنین برنامه‌ای ندارم و فعلاً مسئله من نیست. اما برای سیاست‌های گردشگری وزارتخانه، هیچ خط قرمزی قائل نیستیم و با توجه به اینکه گردشگری و شادی و تفریح حق همه مردم است، این سیاست‌ها را در همه کشور اعمال می‌کنیم و هر جایی هم مانعی باشد، مانع را برطرف می‌کنیم تا مردم از حقشان بهره‌مند شوند.»
همین جملات کافی است تا نشان دهد دایره چرخش رئیس اسبق صداوسیما تنها به کردار و گفتن «زنده‌باد مخالف من» ختم نمی‌شود و مواضع و گفتار هم با ضرغامی سال‌های گذشته زمین تا آسمان تفاوت دارد. برای همین هم یک‌بار به نقد فیلترینگ می‌رود و یک‌بار دیگر از حضور زنان در ورزشگاه دفاع می‌کند! گاهی هم دایره کلماتش به پلنگ‌های اینستاگرامی می‌رسد که فقط باید نگاهشان کرد، انگار او کت و شلوار تازه‌ای برای چهره شناخته‌شده‌اش دوخته و دنبال پروکردن آن در افکارِعمومی است.
ضرغامی کنار گذاشته می شود؟
تلاش ضرغامی برای حفظ چهره متفاوت با دولت اصول‌گرای سیزدهم  و موافق با تفکر امروز جامعه، کار را به جایی رسانده است که گفته می شود از سوی ابراهیم رئیسی مستحق دریافت تذکر شده است. تا جایی که حمیدرضا صادق‌زاده، معاون دستگاه‌های حاکمیتی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفته بعد از تذکر رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت به وزیر گردشگری، تاکنون به درخواست‌های ستاد برای دلایل عدم ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب نیز پاسخی نداده‌اند. اگر وزارت گردشگری بخواهد به این رویه قانون‌گریزی و استنکاف ادامه دهد با توجه به مطالبات مردمی از طرق قانونی دیگر اقدام خواهیم کرد.
این تذکر نشان می‌دهد ضرغامی حتی به قیمت کنار گذاشته ‌شدنش از دولت می‌خواهد این چهره تازه معرفی‌شده به جامعه را حفظ کند تا شاید بتواند سه سال دیگر با گذشت از سدّ شورای نگهبان، همای سعادت ریاست‌جمهوری را روی شانه‌های خود ببیند. 
شاید ضرغامی بدش هم نیاید در قامت یک وزیر مخالف رئیسی از دولت کنار گذاشته شود تا وزیری که عملکردش در میراث فرهنگی این روزها زیر تیغ نقد هم رفته است.
کد مطلب: 177313
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *