۰
شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
عقب نشینی سازمان اوج در پی انتقادات از بیلبوردی با تصاویر زنان

دیوارنگاره میدان ولیعصر فقط یک روز دوام آورد!

دیوارنگاره میدان ولیعصر، از زمانی که نصب شده، به دلیل موقعیت بینظیر و تعلقش به سازمان اوجف همواره حاشیه ساز بوده است؛ چه زمانی که در زمان حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی نصب شد و تصویر هیچ زنی در آن وجود نداشت و اعتراضات گسترده ای در پی داشت و چه حالا که استفاده از عکس برخی زنان در آن آنقدر حاشیه ساز شد تا یک روزه مجبور به برداشتن آن شدند.
دیوارنگاره میدان ولیعصر فقط یک روز دوام آورد!
گروه فرهنگی: دیوارنگاره میدان ولیعصر که بسیار بزرگ است و موقعیت تبلیغاتی بینظیری دارد، در اختیار سازمان هنری رسانه ای اوج است که البته در سایت رسمی آن شناسنامه دقیقی درباره آن موجود نیست اما آن را سازمانی وابسته به سپاه می‌شناسند. در سایت سازمان اوج در معرفی این سازمان آمده است: «فارغ از اینکه سازمان اوج در چه تاریخی تأسیس شده و مؤسسین آن چه اشخاصی بوده اند و صرفاً مشخصات شناسنامه ای آن را بدانیم، شاید بهتر و مهم تر این باشد که ابتدا ماهیت و هویت این مجموعه معرفی و مرور شود. اگر صحن و سرای نُقلی و سادۀ این مجموعۀ هنری و تخصصی را یک خیمۀ بی تکلف و پُر خروجی برای اهالی محلۀ فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در نظر بگیریم، چهارستونی که این خیمه بر آن استوار شده، در حقیقت بازوهای اصلیِ بقا و برپا ماندن آن هستند و یک ستون اصلی هم که در وسط این خیمه قرار گرفته. حالا می‌شود فهمید تولیدات و آثاری که از مَدارِ سانتریفیوژهای این تشکل به عنوان محصول نهایی منتشر می‌شود، از دلِ این پنج رکن جوشیده است.» پنج رکن موردنظر سازمان اوج، خلوص، تجربه، برنامه ریزی، جوانگرایی واقعی و رکن اصلای و عمود خیمه آن «سکاندار و ناخدای کشتیِ طوفان زدۀ انقلاب اسلامی است. رکن رکینی که بی تعارف اگر نبود، تصوّرِ نابودی و بلعیده شدن همۀ سرمایه‌های مادی و معنویِ این آب و خاکِ الهی توسط گرگ‌های گرسنه و کمین کرده _ همچنان که بر سر کشورها و ملّت‌های همسایه مان آمد _ دور از انتظار نمی‌بود. خدا را به وجود این نعمت بزرگ شاکریم و خود را سرباز مطیع اصلِ 110 قانون اساسی یعنی حضرت سیدناالقائد و نائب الامام می‌دانیم.»
در معرفی دقیقتری از اوج آمده است: بعد از دو دهه تجربه اندوزی و مطالعۀ سرنوشت دستگاه‌های فرهنگیِ رسمی و غیررسمی و به موازاتِ این مطالعات، انجام فعالیت و اقداماتِ مثمر و جریان سازی و اثر بخشیِ فرهنگی و هنری، نهایتاً از سال 1388 تا 1390 به برنامه ریزی و طراحی، شناسایی و سازماندهی گذشت و رسماً از بهار سال 1390 «سازمان هنری رسانه ای اوج» با ساختار و ترکیب فعلی که همچنان پس از تثبیت، در حال تکامل، هم افزایی، به روز شدن و تحوّلِ درونی است ؛ راه اندازی و متولد شده است.
مأموریت اصلی سازمان اوج در یک کلام عبارت است از:
- سیاست گذاریِ راهبردی در حوزه تولیدات هنری گفتمان انقلاب اسلامی
- شناسایی و توانمندسازی مؤسسات و یا استعدادهای جوان و خودجوش
- سازماندهی و نهایتاً سفارش تولید محصولات حرفه ای
- توزیع
- نظارت و ارزیابی بر فعالیت‌های فوق
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) روز پنجشنبه با چهره مفاخر زن ایرانی رونمایی شد. این دیوارنگاره با طرحی از مجتبی حسن‌زاده به همت خانه طراحان انقلاب اسلامی تولید شده بود اما اعتراضها به آن به حدی بالا گرفت که فقط یک روز دوام آورد و پنجشنبه شب برچیده شد و با دیوارنگاره جدیدی به رنگ سفید که فقط در میانه آن عبارت «زنان سرزمین من، ایران» بدون هیچ چهره ای نقش بسته بود جایگزین شد. در دیوارنگاره قبلی، تصاویری از چهره‌های فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و سیاسی همچون پروین اعتصامی، طاهره صفارزاده، بدرالزمان قریب، فاطمه معتمدآریا، نرگس آبیار، ایران درودی، سیمین دانشور، هما روستا، ثریا قاسمی، حمیده خیرآبادی، مرضیه برومند، مریلا زارعی، توران میرهادی، سیده زهرا حسینی، فروغ فرخزاد، پروانه معصومی، مریم میرزاخانی، فاطمه رهبر، بی‌بی‌پروین بختیاری، زهره کودایی دیده می‌شد. اما برخی بانوانی که تصاویرشان روی دیوارنگاره بود به ان اعتراض کردند؛ از جمله فاطمه معتمدآریا، ثریا قاسمی، مرضیه برومند و همچنین تعدادی از زنان ورزشکار. فاطمه معتمدآریا در ویدئویی که داخل خودرو و در حال عبور از میدان ولیعصر گرفته شده، در حالی که به شدت گریه می‌کند و فریاد می‌زد، خودش را مادر مهسا و مادر سارینا و نیکا معرفی و از تصویر دیوارنگاره میدان ولیعصر اعلام برائت کرد.
پروانه کاظمی، کوهنورد ایرانی فاتح اورست از جمله ورزشکارانی بود که در واکنش به انتشار تصویرش در دیوارنگاره میدان ولیعصر گفت: «شرم باد که فقط برای سواستفاده، نام و تصویر ما زنان ایران استفاده می‌شود.»
فرزند هما روستا و نوادگان بی بی پروین بختیاری، از جمله افراد دیگری بودند که نسبت به این دیوارنگاره انتقاد کردند. استفاده از تصویر باحجاب مریم میرزاخانی و فروخ فرخزاد هم روی این دیوارنگاره حاشیه ساز شد و طراحان متهم شدند زنان را آنگونه که خود می‌خواستند به تصویر کشیده‌اند. رضا درمیشیان کارگردان سینما هم در توئیتر نوشت: عکس استفاده شده از سرکار خانم ژاله علو در بیلبورد میدان ولیعصر متعلق به صحنه ای از فیلم «مجبوریم» است که عکاس آن خانم نوشین جعفری هم اکنون در زندان اوین به سر می‌برد. به عنوان کارگردان، تهیه کننده و مالک فیلم، راضی به سوءاستفاده از عکس فیلمم در بیلبورد نصب شده در میدان ولیعصر نیستم.
عباس عبدی، جامعه شناس در واکنش به دیواره‌‌نگاره اخیر سازمان اوج در میدان ولی‌عصر تهران نوشت: کاری ندارم کدام متفکری!
این تابلو را طراحی و به این نام منتشر کرده و لحظه‌ای هم فکر این را هم نکرده که بعضا انصراف می‌دهند. ولی اگر به همین زنان فرهیخته احترام می‌گذاشتند قطعا گشت ارشاد از ابتدا تاسیس نمی‌شد. چون اگر گشت بود بیشتر آنان مشمول قانون حجاب شده و به وزرا می‌بردند.
واکنشها به این دیوارنگاره آنقدر شدید بود که موجب شد خانه طراحان انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای، خبر اصلاح طرح را اعلام کند. در بیانیه خانه طراحان انقلاب اسلامی آمده بود: «یکی از مهم‌ترین اهداف ما در خانه طراحان انقلاب اسلامی حفظ یکپارچگی ایران عزیز، فارغ از رنگ‌ها، سلیقه‌ها و فرهنگ‌ها بوده است. تصویر حاضر دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) نیز بر آن بوده تا به پاسداشت مقام زن، تعدادی از زنان موفق سرزمین‌مان ایران را معرفی کند. برای این روزها که همه جا سخن درباره زنان است، همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم، چه بخواهیم چه نخواهیم. دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج) به افتخار همه مادران و زنان ایرانی که در راه میهن، از خود گذشتند تا زندگی جاودانه را برای ایران به ارمغان آورند تغییر یافت. ایران، این کهن بوم و بر، با همه اعتقادها، رنگ‌ها و فرهنگ‌های متفاوت فرزندانش به یمن همه‌ شما بانوان ایرانی جاودانه خواهد ماند.»
مهرداد معظمی مدیر روابط عمومی سازمان اوج نیز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما به عنوان سازمان هنری رسانه‌ای اوج همواره یکپارچگی ایران عزیز را مدنظر قرار داده‌ایم.
تصویر دیوارنگاره تلاش کرده برای پاسداشت مقام زن، تعداد اندکی از زنان موفق سرزمین مان ایران را معرفی کند. برای این روزها که همه جا حرف از زنان است. همه باید سعه صدر خود را برای ایران بالا ببریم. ما در یک کشتی هستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم. نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، طرح جدید رونمایی می‌شود.
حالا دیوارنگاره جدیدی جای قبلی را گرفته که هیچ تصویری ندارد و تنها یک جمله بر آن نقش بسته است. هرچند همین دیوارنگاره هم از کنایه‌های منتقدان در شبکه‌های اجتماعی در امان نمانده است.
کد مطلب: 177344
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *