۱
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۱
فارغ‌التحصيلان بابت آزادسازي مدرک بايد هزينه‌هاي گزاف بدهند

سنگ جديد پيش پاي دانشجويان

دانشجويان اين روزها، اوقات سختي را طي مي‌کنند. از يک سو وضعيت دانشگاه‌ها در اعتراضات اخير چندان مطلوب نيست، اتفاقات ناگواري که در چند دانشگاه تهران و شهرستانها افتاده است باعث اعتراضات بسياري شده، دانشجويان بسياري مشکل ورود و خروج به دانشگاه پيدا کرده اند يا تعليق شده اند، بازداشت برخي ديگر از دانشجويان هم موجب شده که در عموم دانشگاه‌ها فراخوان براي تحصن منتشر شود و ... . همه اين موضوعات باعث شده که اين روزها دانشجويان از سويي مورد توجه واقع شوند و از سوي ديگر به نظر مي‌رسد که محدوديت‌ها و دغدغه‌هاي بسياري براي آنها پيدا شده است. 
سنگ جديد پيش پاي دانشجويان
گروه اجتماعي - فخري سادات مسچي: دانشجويان اين روزها، اوقات سختي را طي مي‌کنند. از يک سو وضعيت دانشگاه‌ها در اعتراضات اخير چندان مطلوب نيست، اتفاقات ناگواري که در چند دانشگاه تهران و شهرستانها افتاده است باعث اعتراضات بسياري شده، دانشجويان بسياري مشکل ورود و خروج به دانشگاه پيدا کرده اند يا تعليق شده اند، بازداشت برخي ديگر از دانشجويان هم موجب شده که در عموم دانشگاه‌ها فراخوان براي تحصن منتشر شود و ... . همه اين موضوعات باعث شده که اين روزها دانشجويان از سويي مورد توجه واقع شوند و از سوي ديگر به نظر مي‌رسد که محدوديت‌ها و دغدغه‌هاي بسياري براي آنها پيدا شده است. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ناتواني در درک چرايي گسترش اعتراضات در بين دانشجويان، بعضي از مدعيان را به تحليل‌هاي عجيب کشاند؛ از جمله يکي از چهره‌هاي مدعي اصولگرا عنوان کرد که اگر دانشجويان را ممنوع الخروج کنيد، آنها دست از فعاليت مي‌کشند؛ چون فعاليت سياسي آنها براي اين است که به خارج از کشور بروند! متاسفانه اين تحليل دم دستي از سوي بعضي نمانيدگان فعلي مجلس هم مورد استقبال قرار گرفت و خبر رسيد که نمانيدگان  طرحي را تهيه کردند که بر اساس آن دانشجويان در صورت هنجارشکني در دانشگاه محکوم به پرداخت جزاي نقدي و 10 سال ممنوع‌الخروجي  مي‌شوند.
يکي از خبرگزاري‌هاي اصولگرا درباره جزئيات اين طرح نوشت که بر اساس آن در صورت هنجارشکني دانشجويان در دانشگاه‌ها و ارتکاب جرائمي‌همچون ايجاد آشوب و بلوا، تخريب اموال، فحاشي و توهين به مقدسات در دانشگاه‌ها و هرگونه اقدامي‌که در روند ماموريت‌هاي آموزشي و پژوهشي دانشگاه اخلال ايجاد کند، ضمن صدور احکام انضباطي، متخلفين را محکوم به پرداخت کل هزينه‌هاي تحصيل در آن مقطع آموزشي کنند.
اگرچه اين طرح تا زمان تصويب نهايي راهي در پيش دارد اما اين روزها خبر ديگري منتشر شده که نشان مي‌دهد دريافت پول بابت تحصيلات، دارد به شکل ديگري پيگيري مي‌شود.  تصاويري در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده که نشان مي‌دهد سازمان امور دانشجويان هزينه جديد آزادسازي مدرک تحصيلي را به رؤساي کليه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي کشور ابلاغ کرده است. آنطور که برخي از دانشجويان و کاربران شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گويند هزينه‌هاي جديد 6 تا 10 برابر سال گذشته شده است. حالا دانشجوياني که قصد مهاجرت دارند، علاوه بر تحمل سختي‌هاي اقتصادي و غيراقتصادي مهاجرت، بايد هزينه گزافي هم براي گرفتن مدرک تحصيلي خود بپردازند.
بر اساس ابلاغيه سازمان امور دانشجويان، هزينه آزادسازي مدرک در گروه علوم انساني براي هر ترم، در مقطع کارشناسي و کارداني 5,974,360 تومان است.
همچنين هزينه آزادسازي مدرک در مقطع کارشناسي ارشد براي هر ترم، 10,680,640 تومان و در مقطع دکتري تخصصي 17,471,600 تومان اعلام شد.
براي گروه‌هاي ديگر تحصيلي، اما اين هزينه لغو تعهد خدمت آموزش رايگان بيشتر محاسبه شده است. آنطور که تصاوير منتشرشده در شبکه‌هاي اجتماعي نشان مي‌دهد، گروه هنر بيشتر از ساير گروه‌ها بايد هزينه بپردازد.
هزينه آزادسازي مدرک در گروه هنر براي هر ترم در مقطع کارداني و کارشناسي 8,609,680 تومان محاسبه شده است. در صورت تمايل دانشجويان گروه هنر براي آزادکردن مدارک تحصيلي خود براي مهاجرت، در مقطع کارشناسي ارشد 14,859,720 تومان و در مقطع دکتري تخصصي 24,809,240 تومان بايد بپردازند؛ البته براي هر ترم تحصيلي.
پس از گروه هنر، گروه فني و مهندسي بيشترين هزينه را براي آزادسازي مدرک خود بايد پرداخت کنند.
آنطور که ابلاغيه سازمان امور دانشجويان نشان مي‌دهد، هزينه هر ترم براي اين گروه تحصيلي در مقطع کارداني و کارشناسي 7,026,560 تعيين شده است.
دانشجويان گروه علوم پايه نيز براي لغو تعهد خدمت آموزش رايگان در سال تحصيلي جاري، براي هر ترم در مقطع کارداني و کارشناسي 6,374,800 تومان هزينه بپردازند.
همچنين دانشجويان علوم پايه مقطع کارشناسي ارشد براي هر ترم 12,594,120 تومان بايد پرداخت کنند و در گروه دکتري تخصصي 22,427,520 تومان.
البته بايد در نظر داشت که همه ارقامي‌که سازمان امور دانشجويان ابلاغ کرده، تنها براي يک ترم محاسبه شده است.
نکته مهم ديگر در اين ابلاغيه، دانشجويان سنوات گذشته هستند. بنا بر اعلام سازمان امور دانشجويان مفاد اين ابلاغيه شامل تمام دانشجويان و دانش‌آموختگان سنوات گذشته که قصد آزادسازي مدرک تحصيلي خود را دارند، مي‌شود.
اين در حالي است که دانشجويان سنوات گذشته يا در حال تحصيل، زمان آغاز تحصيل خود براي ابلاغيه‌هاي آينده تعهد نداده‌اند. مشخص نيست چرا هزينه‌هاي جديد به پاي دانشجويان پيش از تاريخ اعلامي‌هم نوشته شده است.
هنوز هيچ‌کدام از مقامات مربوط به وزارت علوم و تحقيقات درباره اين ابلاغيه سازمان امور دانشجويان اظهارنظر نکرده‌اند.
اين وضعيت باعث ايجاد نارضايتي جديدي در بين دانشجويان فعلي و سابق شده است؛ کساني که بايد با زحمات زيادي بتوانند در کنکور موفق شده و به دانشگاه دولتي راه پيدا کنند ولي مدرک آنها گرو نگاه داشته مي‌شود و فقط با پرداخت مبالغ گزاف مي‌توانند آن را براي مهاجرت آزاد کنند. 
در اين خصوص مدير موسسه مهاجرت به خبرآنلان گفت: شنيدن اين خبر مرا شوکه کرد چون قرار بر مانع‌زدايي و تسهيل‌ کارها براي تحصيل دانشجويان بود اما اين خبر به نظر بيشتر سنگتراشي است. هدف دانشجو اين است که يک فضاي راحتي را براي تحصيل کردن داشته باشد اما اين ابلاغيه شرايط را براي دانشجويان سخت کرده است. خيلي از دانشجويان قصد دارند براي ادامه تحصيل مهاجرت کنند و براي خدمت به کشور باز گردند. اين کار خوب و پسنديده‌اي است بايد سعي شود که نهادهاي مختلف و مسئولين کارها را براي دانشجويان تسريع کنند. اين خبرها دانشجويان را دل‌سرد مي‌کند. در آخر آينده کشور در دست دانشجويان و جوانان است.
کد مطلب: 182609
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *