۰
پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۵

تحریم‌های جدید علیه ایران احتمال توافق را از بین می‌برد

یک دیپلمات اتحادیه اروپا ضمن اعلام تایید تحریم‌های جدید این اتحادیه علیه ایران به ادعای تامین پهپاد برای روسیه، گفت این اقدام احتمال احیای توافق هسته‌ای با تهران و بازگرداندن نفت ایران به بازار اروپا را از بین برده است.
تحریم‌های جدید علیه ایران احتمال توافق را از بین می‌برد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دیپلمات یک نمایندگی اروپایی در مقر اتحادیه اروپا پنجشنبه به خبرگزاری «تاس» روسیه گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران به ادعای تامین پهپاد برای روسیه در واقع احتمال احیای توافق هسته‌ای با تهران و بازگرداندن نفت ایران به بازار اروپا را از بین برده است.
این دیپلمات اروپایی ضمن تایید این که نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بسته دوم تحریم‌های این هفته علیه ایران را تایید کردند و قرار است در نشست سران این اتحادیه که اواخر پنجشنبه در بروکسل آغاز می‌شود، تصویب شود، گفت: معرفی تحریم‌های اخیر در واقع هر امیدی برای احیای برجام در مورد برنامه هسته‌ای ایران را که ممنوعیت اتحادیه اروپا برای وارد کردن نفت و فراورده‌های نفتی ایران را رفع می‌کند، از بین برده است.
پیش‌تر و در ادامه اتهام‌زنی‌ها به ایران، یک سخنگوی اتحادیه اروپا چهارشنبه (۱۹ اکتبر) گفت «اتحادیه اروپا در حال کار برای (اعمال) تحریم‌های جدید علیه ایران بعد از جمع‌آوری شواهد کافی مبنی بر اقدام ایران در ارائه پهپادهای مرگبار به روسیه برای استفاده در اوکراین است».
روزنامه انگلیسی «گاردین» هم در گزارشی درباره جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا به همین بهانه، مدعی شد بروکسل قصد دارد تحریم‌هایی را علیه سه فرمانده ارشد نظامی ایران و شرکت تولیدکننده پهپادهای ایرانی اعمال کند. طبق این گزارش، فهرست نهایی باید قبل از اجرایی شدن مورد تایید دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار بگیرد. به اذعان گاردین، تحریم‌های اتحادیه اروپا عمدتا نمادین است و طبق آن‌ها، ورود افراد به کشورهای عضو این بلوک ممنوع و هر گونه دارایی آن‌ها در این اتحادیه مسدود می‌شود.
مقامات اوکراینی، اروپایی و آمریکایی در روزهای اخیر سر و صدای زیادی را در خصوص آنچه ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه می‌خوانند، به پا کرده‌اند. وزیر خارجه اوکراین دوشنبه خواستار تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران با ادعای استفاده روسیه از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران شد. وی سه‌شنبه نیز گفت که پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با ایران را به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ارائه کرده است.
این در حالی است که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه (سه‌شنبه) ۲۶ مهرماه این ادعاها را فاقد صحت خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاها را بخشی از فضاسازی سیاسی و هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.
«دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در واکنش به ادعاها درباره استفاده مسکو از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خبرنگاران تاکید کرد که پهپادهایی که نیروهای نظامی روسیه در اوکراین استفاده می‌کنند، تماماً در روسیه تولید شده و مقام‌های غربی برای اعمال فشار، بهانه‌های ساختگی می‌آورند.
آمریکا، انگلیس و متحدان اروپایی آن‌ها از آغاز درگیری‌ها در اوکراین، روسیه را هدف تحریم قرار داده‌اند که برای خود این کشورها بخصوص کشورهای اروپایی بحران انرژی و کاهش عرضه گاز طبیعی روسیه را در پی داشته است. طی روزهای اخیر تظاهرات در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی بسیاری از شهرهای مهم اروپایی را در برگرفته است. معترضان خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه روسیه که به بحران انرژی در قاره اروپا دامن زده و دسترسی به انرژی در آستانه زمستان هستند.
منبع:فارس
کد مطلب: 177908
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *