۰
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰
نخست وزیر جدید انگلیس را بشناسید

ریشی سوناک، انگلیسی‌تر از انگلیسی‌ها!

"ریشی سوناک" در انگلیس! قرن‌ها این "هند شرقی" بود که طعم استعمار "بریتانیای کبیر" را می‌چشید اما حالا نواده یکی از همان هندوهای پنجابی وارد خانه نخست وزیر انگلیس در خیابان داونینگ شده است. با این حال ظاهرا آب و هوای لندن خلق و خوی سوناک را کاملا تغییر داده و دیدگاه‌هایش دستکمی از اسلاف نخست وزیرش ندارد!
ریشی سوناک، انگلیسی‌تر از انگلیسی‌ها!
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ریشی سوناک ۴۲ ساله، نخستین غیر سفیدپوستی است که اداره دولت انگلیس را بر عهده می‌گیرد و به زودی کار خود را در مقام نخست‌وزیری آغاز خواهد کرد. وی به عنوان پنجاه و هفتمین نخست وزیر بریتانیا جانشین لیز تراس می‌شود که ۴۵ روز نخست وزیر بود.
سوناک هندی‌تبار که خودش‌ زاده ساوتهمپتون انگلیس است، هفت هفته پیش رقابت رهبری حزب محافظه‌کار را به لیز تراس باخته بود اما روز دوشنبه توانست با کسب حمایت اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار و با خارج شدن دو رقیب دیگرش، بوریس جانسون و پنی موردانت از دور رقابت‌ها، به رهبری حزب حاکم برسد تا نخست وزیری بریتانیا را بر عهده بگیرد.
این نخست وزیر جدید با اینکه ظاهر و وجنات و نامی غیرانگلیسی دارد اما طرز فکر و دیدگاه‌هایش نشان می‌دهد کم از اسلافش ندارد و در این زمینه‌ها حتی از آنها جلو هم زده است!
سایت المانیتور نگاهی انداخته به دیدگاه‌هایش در برخی موارد مورد مناقشه.
رابطه با اسرائیل
همچون سایر رهبران حزب محافظه‌کار، ریشی سوناک از حامیان سرسخت روابط انگلیس و رژیم صهیونیستی است. او اوایل سال جاری میلادی به گروه دوستی حزب محافظه کار با اسرائیل در پارلمان انگلیس گفت که "بیت‌المقدس را پایتخت اسرائیل می‌داند." سوناک همچنین طی مصاحبه‌ای با نشریه "جوئیش کرونیکل" ویژگی رژیم صهیونسیتی به عنوان رژیم آپارتاید را رد کرد. البته لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس هم ماه گذشته میلادی انتقال سفارت انگلیس از تل‌آویو به بیت‌المقدس را بررسی کرده بود.
سوناک به این نشریه گفت: «ادعای آپارتاید بودن نه تنها اساسا اشتباه است بلکه به شدت توهین‌آمیز است. مثل هر جای دیگری، اسرائیل بی‌نقص نیست اما به عنوان یک دموکراسی چند قومی با مطبوعاتی آزاد تلقی می‌شود! چنین چیزی به‌مثابه چراغی درخشان و مملو از امید در منطقه‌ای از خودکامگی‌ها و افراط گرایان مذهبی است!»
ایران
ترزا ویلیرز، همکار سوناک و یکی از نمایندگان مجلس عوام انگلیس در سرمقاله‌ای برای روزنامه "جوئیش نیوز"، نشریه مستقر در لندن از حمایتش نسبت به دیدگاه‌های سوناک درخصوص ایران نوشت. این نماینده عنوان داشت که ریشی به او گفته که نگران ادعای "تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای" است و تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران خواستار بود. وی در ادامه نوشت: «ریشی سوناک گفته که دولت انگلیس خطری را که توسط ایران ایجاد شده، به طور کافی جدی نمی‌گیرد.» وی هم‌چنین درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که باید در لیست "سازمان‌های تروریستی" قرار گیرد.
کشورهای حوزه خلیج فارس
سوناک همچنین از روابط انگلیس با کشورهای حاشیه خلیج فارس به خصوص امارات متحده عربی حمایت می‌کند. لیام فاکس، وزیر دفاع سابق انگلیس در مصاحبه‌ای به روزنامه "نشنال" ابوظبی گفت که سوناک، "توافق‌نامه ابراهیم" (توافق عادی سازی روابط با اسرائیل) را – میان امارات، اسرائیل، بحرین و مراکش – به عنوان "پیشرفتی مثبت" تلقی می‌کند. سوناک همچنین امارات را "شریک مهمی" می‌داند.
زمانی که بوریس جانسون، به عنوان نخست‌وزیر انگلیس خدمت می‌کرد، این کشور در ماه ژوئن مذاکراتی را با شورای همکاری خلیج فارس درخصوص توافقنامه تجارت آزاد آغاز کرد.
قبرس و ترکیه
در ماه اوت، سوناک نامه‌ای به گروه دوستی حزب محافظه‌کار با قبرس در پارلمان انگلیس نوشت و در آن از حمله ترکیه به این جزیره در سال ۱۹۷۴ انتقاد و خاطرنشان کرد که قبرس ترک‌نشین باید از "ایجاد اقدامات تحریک‌آمیز خودداری کند."
تجربیات پیشین ریشی سوناک بیشتر به حوزه اقتصاد مربوط می‌شود. او در دولت بوریس جانسون، وزیر خزانه‌داری انگلیس بود و از سال ۲۰۱۵ به عنوان عضوی از پارلمان انگلیس خدمت کرده و از حامیان بریگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بوده است. همچنین، این نخست‌وزیر جدید انگلیس در رسوایی "پارتی‌گیت" بوریس جانسون همراه بود و به دلیل شرکت در جشن تولدی در خیابان شماره ۱۰ داونینگ استریت در حین قرنطینه پاندمی کووید-۱۹ جریمه شد.
کد مطلب: 178382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *