۰
سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۵

بودجه 2 هزار میلیاردی صدا و سیما برای قطع اینترنت!

قطع یک ماهه اینترنت حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارها ضربه زده و حالا قرار است برای جبران این زیان، دو هزار میلیارد تومان بودجه به صدا و سیما تعلق بگیرد تا برای کسب‌وکارهای آسیب‌دیده تبلیغ کند!
بودجه 2 هزار میلیاردی صدا و سیما برای قطع اینترنت!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،هر روز گزارش جدیدی از تاثیر قطعی اینترنت بر اقتصاد و کسب‌وکارهای مختلف منتشر می‌شود. از تعدیل نیرو در استارتاپ‌های کوچک گرفته تا ضرر صادرکنندگان و تولیدکنندگان بزرگ.
بر اساس آخرین آماری که فرزین فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران اعلام کرده ضرر اقتصادی قطع اینترنت، ۸۰ هزار میلیارد تومان است. ۳۵ هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و ۴۵ هزار میلیارد تومان مربوط به کسب‌وکارهای خارج از این صنعت.
معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی اما میزان خسارت قطعی اینترنت را بیش از این رقم برآورد کرده و گفته «میزان این خسارات روزانه تا سه هزار میلیارد تومان هم می‌رسد.» این رقم یعنی زیان ۳۳ روز قطعی اینترنت، حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است.
این خسارت یک ماهه قطع اینترنت است و در محاسبه این اعداد، بیکاری و تعدیل نیروی کسب‌وکارها و کاهش سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها و تبعات بلندمدت این اقدامات برای دیگر بخش‌ها هنوز محاسبه نشده است.
بودجه ۲ هزار میلیاردی برای جبران زیان ۸۰ هزار میلیاردی؟
در مقابل این آمار، دولت اما پیشنهادات عجیبی برای جبران ضرر و زیان کسب‌وکارها می‌دهد. از مشوق‌های مالیاتی گرفته تا پیشنهاد عجیبی که جدیدا توسط وزارت صمت ارائه شده است.
در آخرین اظهارنظر، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت بالاخره ضرر قطعی اینترنت بر اقتصاد را پذیرفته و گفته «اینترنت شاهراه اتصال و ارتباطات و زیرساخت کسب‌وکار است. قبول داریم بسیاری از کسب‌وکارها در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و اینستاگرام به دلیل فیلترینگ و محدودیت اینترنت دچار مشکلات زیادی از جنس تبلیغات، برندینگ یا از جنس فروش شده‌اند.»
او سپس به تدوین یک بسته پیشنهادی اشاره کرده است؛ بسته‌ای که بر اساس آن قرار است دو هزار میلیارد تومان به صدا و سیما تخصیص داده شود تا این رسانه، کسب‌وکارهای متضرر را تبلیغ کند.
البته این مقام مسئول تاکید کرده که «قرار است هزار میلیارد تومان بسته تبلیغات ویژه صداوسیما و هزار میلیارد بسته تبلیغات ویژه شبکه‌های اجتماعی برای حمایت از کسب‌وکارهای متضرر از قطعی اینترنت اختصاص دهیم.»
البته این مقام مسئول نگفته که آیا منظور از شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی خارجی است یا قرار است این بودجه هزار میلیارد تومانی، به شبکه‌های اجتماعی بومی و داخلی پرداخت شود. تنها توضیح وی درباره این بسته این است که «اگر فیلترینگ برداشته شود از ظرفیت بلاگرها برای جبران صدمات آن‌ها استفاده خواهیم کرد.»
نکته قابل توجه اینکه در حالی صدا و سیما به‌عنوان مرجع پخش تبلیغات این کسب‌وکارهای متضرر انتخاب شده است که بر اساس گزارش سال جاری ایسپا، اعتماد به رسانه ملی به ۴۵ درصد رسیده است.
یک بسته و ۳ میلیون شغل
از طرف دیگر، سوالی که وجود دارد این است که عده داده شده که این تبلیغات زمانی انجام شود که اینترنت به حالت قبل برگشته است. اما سوالات متعدد از وزیر ارتباطات نشان می‌دهد حتی دولت و مجلس هم زمان برگشت اینترنت به شرایط عادی و رفع فیلترینگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را نمی‌داند.
از طرف دیگر، یک ماه از قطع اینترنت گذشته. بر اساس گزارش‌های مختلف زیان این یک ماه قطعی اینترنت ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است. حتی با فرض تاثیرگذار بودن تبلیغات، این زیان جبران نمی‌شود.
از طرف دیگر، مساله مهمی که در جریان فیلترینگ اینستاگرام مطرح شده این است که حداقل یک میلیون شغل از بین رفته است.
البته امیرحسین اسدی، مدیرکل دفتر خدمات کسب‌وکار وزارت صمت گفته «بر اساس آمار متفاوتی که داریم ۳۰۰ هزار تا ۳ میلیون کسب‌وکار در اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند که بخش مهمی از آنها کسب‌وکار خرد بوده‌اند.
تدوین‌کننده بسته پیشنهادی حمایت از کسب‌وکارها در وزارت صمت باید به این سوال جواب دهد که آیا در بسته حمایتی خود جایی هم برای کسب‌وکارهای بسیار خرد هم دیده است یا اینکه این تبلیغات تنها نصیب برخی برندهای خاص می‌شود؟
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 178416
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *