۰
دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۰
محمدرضا باهنر:

همه رقابت‌های انتخاباتی در ایران چیپ هستند

بین واقعیت‌ها و ایده‌آل‌های ما شکاف ایجاد شده است
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری و گفت: وقتی از فضای اعتراضات بیرون بیایم، مسئله اصلی از یادمان می‌رود. ما نباید کاری کنیم مسئله فراموش شود اگر این اتفاق رخ دهد بار دیگر با اعتراضات مواجه خواهیم بود. بنابراین برای حل این مشکل باید سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برای حل مسائل در پیش گرفت.
همه رقابت‌های انتخاباتی در ایران چیپ هستند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه اعتراضات همچنان ادامه دارد راهکار شما برای برون‌رفت از این مشکل چیست، گفت: ما باید با پارامترهای مختلفی این اعتراضات را رسیدگی کنیم و در این موضوع پارامترهای عادلانه را مطرح کنیم. این اعتراضات مانند مریضی است که وضعیت وخیم دارند اما از طبیب خانگی مانند پدر و مادر و خواهر استفاده کنید شاید با یک چایی نبات برای مدت کوتاهی خوب شود اما اگر از پزشک با تجربه استفاده شود، مریض را به خوبی شناسایی می‌کند و آن بیماری را به ط‌ور کامل برطرف می‌کند.
وی افزود: این اعتراضات دارای چند وجه بود یک وجه این است یک عده دشمن هستند و با ما و نظام و مردم مشکل دارند و مرتب در حال پیاده کردن سناریوهایی مختلفی مانند تغییر نظام هستند با اینکه حرف از تغییر نظام زدند اما حرفشان را تغییر می‌دهند و می‌خواهند رفتار نظام را تغییر دهند.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: اگر بخواهیم به تاریخ نگاه کنیم ایران در گذشته مانند سال ۳۲ گاوه شیرده غرب و آمریکا بود اما بعد از انقلاب و در طول ۴۳ سال گذشته آمریکا و غرب نخواستند دشمنی ‌را با نظام به پایان ببرند.
باهنر افزود: به طور مثال ناو آمریکایی هواپیما مسافربری را زده است و بعد از او تقدیر کرده‌اند. شما در کدام حقوق بشر و سازمان‌های مردمی چنین رفتاری را می‌بینید؟ شما اگر نمونه دیگری پیدا کردید به من بگویید. این دشمنی بدترین و‌ شنیع‌ترین نوع دشمنی است.
وی در ادامه گفت: کار دشمن، دشمنی است از هر روشی هم برای دشمنی استفاده می‌کند. یک شکل دشمنی این است که وقتی حرکتی انجام می‌شود، ابتدا آن را پیدا کرده و بر ر‌وی موج سوار می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند.
باهنر گفت: در همین اعتراضات نیروهای امنیتی و تعدادی از مردم هم جانشان را از دست دادند که اتفاق خسارت‌باری بود. ما مشکلات زیادی در کشور داریم اقتصادی، سیاسی و غیره اما مردمی که در ۱۳ آبان به صحنه آمدند نشان می‌دهند که بصیرت دارند اما ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم نیازمند زندگی هستند و می‌خواهند با رفاه حداکثری زندگی کنند.
وی افزود: در کشور ما سه واژه پر استفاده داریم که فساد، ناکارآمدی و سنگین بودن گوش مسئولان برای شنیدن است. من ادعا دارم با تمام تبلیغاتی که انجام دادیم، فساد حتما وجود دارد و ده برابر بیشتر از آن چیزی که وجود دارد روی آن مانور داده می‌شود.
باهنر گفت: در بحث ناکارآمدی همه رقابت‌های انتخاباتی در ایران چیپ هستند برخی کاندیداها وعده‌هایی می‌دهند که چیپ است بعد که نتوانستند انجام دهند، مردم می‌گویند ناکارآمدی است.
باهنر افزود: امروز بین واقعیت‌ها و ایده‌آل‌های ما شکاف ایجاد شده است، واقعیت‌ها را نشان نمی‌دهیم و ایده‌آل‌ها را با توجه به نیازها و امکاناتی که داریم بزرگتر نشان می‌دهیم در حالی که نباید باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که داریم این است وقتی از فضای اعتراضات بیرون بیایم، مسئله اصلی از یادمان می‌رود. ما نباید کاری کنیم مسئله فراموش شود اگر این اتفاق رخ دهد بار دیگر با اعتراضات مواجه خواهیم بود. بنابراین برای حل این مشکل باید سه برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برای حل مسائل در پیش گرفت.
دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در پاسخ به این سوال که چقدر ضر‌ورت دارد تا گفت‌وگو‌ انجام شود، گفت: رهبری کرسی آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها راه انداختند تا دانشجویان مخالف و موافق با یکدیگر گفت‌وگو‌ کنند. اما فضا به قدری بسته است که اگر بخواهیم به طور مثال درباره ویژگی مثبت و منفی باهنر صحبت کنیم، نمی‌شود. وقتی معاون استاندار کرمان بودم، وقتی مرحوم آقای هاشمی به کرمان آمد من با یک پژو به استقبال ایشان رفتم و هیچ نیرویی کنار من نبود اما اینقدر فضا به شکلی امنیتی شده است که مسئولان که در زمان انقلاب میان مردم بودند حالا در قفس امنیتی قرار گرفتند. الان ادعا می‌کنم به جز ده نفر از جمله سران قوا و نیروهای ارتش و سپاه هیچ فردی مانند نماینده‌ها و وزرا نیاز به محافظ و نیروهای امنیتی ندارند.
وی افزود: بنابراین گفت‌وگو حتما باید باشد. مردم باید اعتراضات داشته باشند. هیچ اشکالی ندارد اگر قانونی تصویب شد و صنف مربوطه اگر با آن مخالفتی دارد، اعتراض کند. اعتراضات هم نباید محدودیتی داشته باشد.
باهنر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امام راحل در بدو ورود به ایران فرمودند «به چه حقی ملتِ پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملتِ بعد را معین می‌کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش است.»  الان چقدر ضرورت دارد که در زمینه به روز‌رسانی برخی قوانین اقدام شود حال یا از طریق رفراندوم یا از طریق اصلاح‌ قانون به گونه‌ای که مطالبات نسل جدید هم مورد توجه قرار گیرد، گفت: از نظر من هیچ‌گونه محدودیتی برای تغییر قوانین در کشور وجود ندارد. حتی در اصل ۱۷۷ قانون اساسی نیز به اصلاح قانون اساسی اشاره شده است. قانون اساسی گفته این قانون می‌تواند هر ۱۰ سال یکبار مورد بازنگری قرار بگیرد. البته این مسئله موارد استثنا هم دارد از جمله اینکه این تغییرات نمی‌‌تواند شامل اصولی باشد که جمهوریت و اسلامیت نظام را خدشه‌دار کند.
وی افزود: به طور مثال اگر گفته شد که ما دیگر مجلس نمی‌خواهیم، این مسئله نفی جمهوریت نظام است و قابل تغییر و تجدیدنظر نیست. اما اینکه به طور مثال دوره فعالیت یک مجلس را از ۴ سال به ۶ سال تغییر دهیم یا اینکه مجلس دیگر در کنار مجلس شورای اسلامی تشکیل دهیم، تعرضی به قانون اساسی نیست. این مسئله را بگویم که در بین قوانین اساسی امروز حاکم بر کشورها، هیچ قانونی نیست که اجازه تغییر نظام از طریق رای داده شود. مثلا در آمریکا نیز اجازه داده نمی‌شود که نظام لیبرال دموکراسی با رای مردم به نظام کمونیستی تغییر پیدا کند.
باهنر گفت: به طور مثال در قانون اساسی فرانسه آمده که نظام حاکم بر این کشور لاییسیته است و این اصل با هیچ روش دموکراتیکی قابل تغییر نیست، یعنی حتی اگر ۹۰ درصد از مردم فرانسه نظام مبتی بر لاییسیته را نخواهند، باز هم نمی‌توانند قانون اساسی این کشور را تغییر دهند و در غیر اینصورت باید انقلاب کنند.
باهنر در پاسخ به این سوال که چرا بخش قابل توجهی از چهره‌های سیاسی نسبت به اعتراضات اخیر موضع شفاف نداشتند، گفت:  متاسفانه در کشور ما رفتارهای افراط و تفریطی در قبال اتفاقات مختلف وجود داشته است. از یک سو برخی‌ تلاش می‌کنند که بگویند هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و همه مسائل ناشی از توطئه‌های دشمن است. برخی دیگر نیز می‌خواهند بگویند که دشمن کاری با ما ندارد و نباید توهم توطئه داشته باشیم. هر دوی این رویکردها اشتباه است.
وی افزود: حتما توطئه دشمن هست و مصادیق آنها به وضوع قابل مشاهده است و حتما نیز مشکلات و کاستی‌هایی در کشور وجود دارد که زمینه بروز نارضایتی در میان مردم را ایجاد می‌کند و دشمن از این مسئله سوءاستفاده می‌کند. البته این دوگانه‌سازی‌ها در کشور نیز برای ما بعضاً مشکلاتی را ایجاد می‌کند. مردم در عین حال که امنیت، اسلامیت و جمهوریت نظام را می‌خواهند، نسبت به برخی مشکلات نیز اعتراض دارند و می‌خواهند آینده روشنی برای زندگی آنها وجود داشته باشد.
باهنر در ادامه گفت: من نگران این هستم که برخی از دوستان رادیکال ما وقتی ناآرامی‌ها در کشور تمام شد، به دنبال این باشند که در جریان ناآرامی‌ها چه کسانی در اعتراضات ساکت و چه کسانی کاسب بودند. در حالی که ما وظیفه داریم مانع بروز دوگانه‌سازی‌ها در کشور شویم.
باهنر گفت: اگر مسئولان فرهنگی و تبلیغی نظام وظیفه خود را بر این بدانند که معاندان را به مخالف، بی‌طرفان را به طرفدار و طرفداران را به ایثارگر تبدیل کنیم، بسیار از مشکلات کشور حل و فصل خواهد شد. در حالی که متاسفانه ما شاهدیم بعضاً مخالفان را نیز به سمت معاند شدن هل می‌دهیم. البته اینکه برخی‌ها یواش از کنار قضایا عبور کنند و هیچگونه اظهارنظری درباره اتفاقات اخیر نداشته باشند، قابل قبول نیست.
باهنر افزود: از نظر ساختاری مشکلاتی در کشور وجود دارد و برای اینکه نظام مردم سالاری دینی در کشور به نتیجه برسد، به چند حزب قوی و پاسخگو در کشور نیاز داریم برخی گروه‌ها در کشور مجوز فعالیت حزب از وزارت کشور گرفته‌اند اما عملا حزب نیستند و کارکرد حزبی ندارند.
وی همچنین گفت: مجلس در حال حاضر کارکرد منطقه‌ای، قومی، صنفی و حزبی دارد و هر نماینده پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود است و اصلا به منافع ملی فکر نمی‌کند. رهبری چند سال پیش درباره اقتصاد مقاومتی و سیاست کلی ابلاغ کردند اما از طرف مجلس پیگیری نشد که چرا این ابلاغیه‌ها اجرایی نشده است، به همین دلیل نیازمند مجلس ملی هستیم که به منافع ملی توجه کند.
منبع:ایلنا
کد مطلب: 179847
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *