۰
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۰

تهدید نظامی ایران از سوی علی‌اف؟

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، با اظهار عباراتی تحریک برانگیز، به طور ضمنی ایران و ارمنستان را به جنگ تهدید کرد.
تهدید نظامی ایران از سوی علی‌اف؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، علی‌اف که  امروز (سه‌شنبه) در مراسمی به مناسبت سالروز پیروزی در شوشی به همراه همسرش در جمع نظامیان این کشور حضور پیدا کرده بود، طی سخنرانی خود اظهار داشت: «قربانی محافلی نشوید که در خارج از کشور نشسته‌اند و می‌خواهند برای بار دوم با این منطقه به عنوان یک زمین بازی رفتار کنند».
علی‌اف در این سخنرانی با تکرار ادبیات جنگ‌افروزانه خود گفت: «ما در حال تقویت ارتش خود هستیم و بدان ادامه خواهیم داد. ارمنستان باید این را درک کند که  این اصرار برخی از حامیان ارمنستان نیست که ما را در چارچوب [صلح] فعلی نگه می‌دارد، بلکه این سیاست خود ماست. ما از کسی نمی ترسیم. اگر از کسی می ترسیدیم، هرگز جنگ دوم قره‌باغ را شروع نمی‌کردیم».
او در ادامه سخنان تحریک‌برانگیز خود گفت: «اکنون هم ما آماده‌ایم که برای حقوق خود بمیریم. زیرا با وجود این‌که جنگ دو سال پیش به پایان رسید، شرایط ناراحت‌کننده‌ای وجود دارد. من می‌خواهم ارمنی‌ها راخطاب قرار دهم و بگویم آن‌ها اکنون ثمره 30 سال اشغال را درو می‌کنند. آنها اکنون دارند تجربه می کنند که معنای اشغال چیست. ما به سادگی به آن‌ها پاسخ دادیم و در سرزمین خود جنگیدیم و متجاوز را از سرزمین خود بیرون کردیم».
او در ادامه این سخنان پرمناقشه خود که به نظر می‌رسید به جمهوری اسلامی اشاره دارد، گفت: «آن‌ها (ارمنی‌ها) باید این را درک کنند تا قربانی محافلی نشوند که در خارج از کشور نشسته‌اند و می‌خواهند برای بار دوم با این منطقه به عنوان یک زمین بازی رفتار کنند. حرف اصلی را ما در این‌جا می‌زنیم. ما این‌جا قدرت اصلی را داریم. ارتش ما قهرمانی، حرفه‌ای‌گری و فداکاری نشان داده است. اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم، به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند. هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب در پیش بگیرد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ را رعایت کند. باید در مذاکرات صلح با آذربایجان صادقانه عمل کند. نباید زمان را تصنعی به تأخیر انداخت، نباید منتظر معجزه بود که یکی بیاید و به جای او بجنگد. هیچ کس به جای آن‌ها نمی‌آید و نمی‌جنگد، اما اگر کسی هم بیاید و بجنگد، ارتش آذربایجان با آن‌ها مقابله خواهد کرد».
علی‌اف در شرایطی این اظهارات تحریک برانگیز را جاری کرد که در هفته‌های پیش، نیروهای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در حاشیه رود ارس و در نزدیکی مرز آذربایجان اقدام به برگزاری رزمایش «اقتدار 1401» کرد. هم‌چنین در طول هفته گذشته نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر آذربایجان از تهران دیدار و پیش از آن هم جمهوری اسلامی اقدام به افتتاح دو دفتر کنسول‌گری جدید در ارمنستان کرد.
به طور هم‌زمان، مذاکرات وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان چند هفته پس از درگیری‌ها میان دو کشور، از امروز با حضور وزیر خارجه آمریکا در واشنگتن آغاز شد. با این وجود روز گذشته و در استانه اغاز این دور از مذاکرات وزارت دفاع ارمنستان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که در ساعات اولیه روز دوشنبه نظامیان آذربایجان به مواضع ارمنستان در بخش‌های شرقی این دو کشور تیراندازی کردند. بر اساس این بیانیه در جریان این حملات هیچکس کشته نشد.  هم‌زمان وزارت دفاع آذربایجان هم نظامیان ارمنستان را به تیراندازی به مواضع نیروهای این کشور در چندین نقطه مرزی متهم کرد.
کد مطلب: 179994
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *