۰
جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۵

تورهای جام جهانی 2022 روی دست آژانس‌ها ماند

ایران نه‌تنها نتوانست گردشگر خارجی از جام جهانی ۲۰۲۲ جذب کند، بلکه در جذب علاقه‌مندان ایرانی در داخل کشور هم موفق نشد. حالا برخی از آژانس‌های هواپیمایی تورهای ۶۰۰ میلیونی و ۳۰۰ میلیون تومانی خود را ۲۰۰ میلیون تومان به فروش گذاشته‌اند.
تورهای جام جهانی 2022 روی دست آژانس‌ها ماند
به گزارش مردم سالاری آنلاین،کمتر از 10 روز دیگر تا آغاز جام جهانی 2022 مانده است. ایران نه‌تنها از جذب گردشگران خارجی بازماند، بلکه در جذب علاقه‌مندان ایرانی نیز چندان موفق نبود.
از همان ابتدا که قطر به‌عنوان میزبان جام جهانی 2022 معرفی شد، برخی بر این باور بودند که میزبانی قطر، فرصتی برای ایران و رونق بازار گردشگری است. بازاری که برای کشور میزبان در این رویداد، حدود 9 میلیون دلار درآمد دارد.
با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری این رویداد بزرگ ورزشی، رفته‌رفته اظهارات مقامات به اما و اگر رسید؛ تا جایی که اعلام شد هیچ گردشگری از جام جهانی برای سفر به ایران درخواست نداده است.
نه‌تنها گردشگری به ایران نیامد، بلکه بازار داخلی برای جذب علاقه‌مندان ایرانی فوتبال نیز کساد است. حالا تورهای 600 میلیون تومانی جای خود را به 200 میلیون تومان و حتی کمتر هم داده‌اند.
تورهای جام جهانی روی دست آژانس‌ها ماند
حدود سه ماه قبل برخی از آژانس‌های هواپیمایی تورهای جام جهانی قطر را با قیمت‌های نجومی به فروش گذاشته بودند. گرچه تصور می‌شد با نزدیک شدن به جام جهانی این قیمت‌ها بیشتر شود، اما این‌طور نشد. علت آن را هم باید در استقبال نکردن علاقه‌مندان ایرانی جست.
در روزهای گذشته نیز وزیر ورزش اشاره‌ای به این موضوع داشت. حمید سجادی گفت: «باید بررسی کنیم که علت عدم استقبال از خرید بلیت هواپیما چیست؟». (فارس)
مردادماه، یکی از آژانس‌های هواپیمایی، تور سه بازی ایران برای دو نفر را به قیمت حدود 633 میلیون تومان می‌فروخت. حالا اما همان تور را 211 میلیون تومان می‌فروشد. به‌عبارتی این آژانس بیش از 400 میلیون تومان از قیمت اولیه عقب کشیده است.
یک آژانس دیگر تور سه بازی جام جهانی را حدود 115 میلیون تومان تا 155 میلیون تومان به فروش گذاشته است. در حالی که پیش از این، در سایت‌ها کمتر از 200 میلیون تومان برای تور سه بازی ایران آگهی پیدا نمی‌شد.
برخی از آژانس‌ها گزینه‌ای به نام فن ویلیج دارند. آن‌طور که یکی از اپراتورهای این آژانس‌ها می‌گوید: فن ویلیج، کابین‌هایی است که ایران برای مسافران ایرانی در قطر و برای جام جهانی آماده کرده است. به‌عبارتی همان کانکس به همراه تخت است.
اپراتور یک آژانس هواپیمایی می‌گوید: «تور بازی ایران و انگلیس و اقامت در فن ویلیج 80 میلیون تومان است.». آژانس دیگری که تا پیش از این سه بازی ایران را حدود 300 میلیون تومان برای فروش تبلیغ می‌کرد، حالا همان تورها را حدود 100 میلیون تومان تبلیغ می‌کند.
نکته مهم این کاهش قیمت‌ها، کسادی بازار داخلی جام جهانی است. البته با این قیمت‌ها باز هم تماشای بازی‌ها در قطر برای بسیاری از علاقه‌مندان ایرانی دست‌نیافتنی است.
برخی از علاقه‌مندان به تجارت‌نیوز می‌گویند با قیمت‌های کنونی باز هم امکان سفر به قطر و تماشای بازی‌های ایران را ندارند.
وزیر ورزش درباره فروش نرفتن بلیت‌های جام جهانی گفت: «باید بررسی کنیم که علت عدم استقبال از خرید بلیت هواپیما چیست.»
اما و اگرهای پخش مسابقات فوتبال در سینماها
حالا علاقه‌مندان باید بازی‌های جام جهانی را در خانه، کافه یا سینما ببینند. البته پخش بازی‌ها از صفحه نمایش سینماها نیز در بند اما و اگر است.
جهانگیر کوثری، تهیه‌کننده سینما، در این مورد به ایسنا گفت: «حق پخش مسابقات از طریق اتحادیه تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه خریداری می‌شود. طبق قوانین خریداری پخش مسابقات، باید مسئول نمایش آنها در سینما مشخص باشد تا اگر اعتراض شد و خسارتی وارد آمد، معلوم باشد مسئولیت با چه کسی است.»
به گفته کوثری پخش فوتبال در میدان‌های بزرگ شهری هم معمولا با هماهنگی تلویزیون و شهرداری انجام شود. در حال حاضر خوب است که با توجه به بد بودن شرایط سینماها چنین کاری در سالن‌ها انجام شود.
تماشای بازی‌ها در میادین پایتخت و برج میلاد
مدیرعامل سازمان زیباسازی تهران نیز از ایجاد سه جزیره بازی‌های جام جهانی فوتبال در پایتخت خبر داد. رضا صیادی گفت: «میدان‌های هفت تیر و امام خمینی، دو نقطه اصلی در طرح جزیره بازی‌های جام جهانی است.»
ضمن اینکه معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری نیز از اقدامات لازم برای تماشای بازی‌های جام جهانی قطر در برج میلاد خبر داد. به گفته او برج میلاد و مجموعه گردشگری عباس‌آباد از این ظرفیت برخوردار است. (همشهری‌آنلاین)
فرصتی که از دست رفت
پیش‌تر حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر، گفته بود که پیش‌بینی می‌کنیم 500 هزار تماشاگر ایرانی، بازی‌های ایران را از نزدیک تماشا کنند.
مشخص نیست چند نفر موفق به تماشای بازی‌ها در قطر می‌شوند، اما پیش‌بینی سفیر هم درست از آب درنیامد. طوری‌که وزیر ورزش هم از فروش نرفتن بلیت‌های جام جهانی قطر خبر داد.
اخیرا نیز محمد میرانی، عضو هیأت مدیره اتاق ایران و قطر،  گفت که سهم ایران از بازار جام جهانی 2022، صفر است. به گفته او حتی یک نفر هم برای آمدن به ایران درخواست نداده است.
اظهارات مقامات دولتی از شکست ایران در بازار جام جهانی خبر می‌دهد، هم در جذب مسافران ایرانی، هم گردشگران خارجی. آخرین آمارها نشان می‌دهد، بیشترین بلیت‌های جام جهانی قطر را به ترتیب قطر، امریکا، عربستان، انگلستان، مکزیک، امارات متحده عربی، آرژانتین و فرانسه خریدند. (برنا)
کد مطلب: 180256
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *