۰
چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
نتايج اوليه انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا نشان مي‌دهد

شکست دموکرات‌ها در مجلس نمايندگان،رقابت سنگين جمهوري خواهان در سنا

چشم‌ها به نتيجه نهايي انتخابات ميان‌دوره‌اي آمريکا دوخته شده است.گاردين مي‌نويسد که در اين انتخابات نامزدهاي دوحزب جمهوري خواه و دموکرات و برخي ديگر نامزدهاي مستقل براي کسب تمامي 435 کرسي مجلس نمايندگان و 35 کرسي از يکصد کرسي مجلس سنا و همچنين تصاحب 36 پست فرمانداري دراين کشور به رقابت پرداختند.
شکست دموکرات‌ها در مجلس نمايندگان،رقابت سنگين جمهوري خواهان در سنا
گروه بين الملل-علي ودايع:چشم‌ها به نتيجه نهايي انتخابات ميان‌دوره‌اي آمريکا دوخته شده است.گاردين مي‌نويسد که در اين انتخابات نامزدهاي دوحزب جمهوري خواه و دموکرات و برخي ديگر نامزدهاي مستقل براي کسب تمامي 435 کرسي مجلس نمايندگان و 35 کرسي از يکصد کرسي مجلس سنا و همچنين تصاحب 36 پست فرمانداري دراين کشور به رقابت پرداختند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«مکس پري» روزنامه نگار مستقل آمريکايي با بيان اينکه با توجه به اوضاع نابسامان و معضلات اقتصادي شديد و پيامدهاي سياست‌هاي نادرست کاخ سفيد در خصوص جنگ اوکراين پيروزي جمهوري خواهان در انتخابات دور از انتظار نيست، گفت: «دموکرات‌ها براي شکست در کنگره و باخت احتمالي در سنا بايد خودشان را سرزنش کنند.»
دموکرات‌ها به طور عمده نگران حق سقط جنين هستند اما جمهوري خواهان از تورم به عنوان مهم ترين عامل نگران کننده خود نام برده اند. راي دهندگان مستقل نيز به هر دو موضوع به عنوان مسائل مهمي که در راي آنها تاثير گذاشته اشاره کرده اند.
آخرين نتيجه
تا لحظه تنظيم اين گزارش ؛ در انتخابات مجلس سنا جمهوري خواهان 47 و دموکرات‌ها 46 کرسي تصاحب کردند ، اکثريت سنا را خواهد داشت. در آخرين نتايج از انتخابات مياندوره اي کنگره آمريکا در مجلس نمايندگان نيز از مجموع 435 کرسي، جمهوري خواهان تاکنون با 199 کرسي و دموکرات‌ها نيز 172 کرسي در اين مجلس را  به دست آورده‌اند. شمارش آراي اخذ شده همچنان ادامه دارد. حزبي که حداقل 218 کرسي را به دست آورد، اکثريت مجلس نمايندگان را خواهد داشت.
جمهوري خواهان 24 فرمانداري را تصاحب کردند ، در مقابل ، 21 فرمانداري هم به دموکرات‌ها رسيد.
«ليندسي گراهام» که نزديک به دو دهه سناتور ايالت کاروليناي جنوبي و از منتقدان سر سخت حزب دموکرات و روساي جمهوري برآمده از اين حزب شناخته مي‌شود، با توجه به از دست دادن کرسي ايالت نيوهمپشاير در مجلس سنا از سوي حزب جمهوري خواه در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «ان‌بي‌سي نيوز » آمريکا به صراحت اذعان کرد که اين حزب نتوانسته است پيروزي قاطعانه اي در اين دور از انتخابات در مجلس سنا به دست آورد.
نکته اينجاست که از دست دادن کرسي ايالت نيوهمپشاير در مجلس سنا براي حزب جمهوريخواه موضوع مهمي بود، مگي حسن توانست با کسب 55.9درصد آرا در مقابل 42.7 درصد آراي بولداک پيروز شود، ليندزي گراهام رقابت اين نامزد جمهوريخواه که سابقه نظامي داشته و همسو با دونالدترامپ بوده را با مگي حسن که فرماندار اين ايالت از آمريکا است، يک اقدام اشتباه خواند.
وضعيت ستارگان خرها و فيل‌ها
شخصيت‌هاي شناخته شده و نسبتا تاثيرگذار حزب دموکرات آمريکا به نسبت نتايج خوبي را در اين دوره کسب کردند و موفق شدند مجددا به صحن کنگره راه يابند. در ميان قانونگذاران دموکرات، 4 شخصيت هميشه همراه وجود داشت که در دوره قبلي پيروزي آنها و ورودشان به کنگره سر و صداي زيادي را به پا کرد و طي چهار سال گذشته هم پرتلاطم و فعال ظاهر شدند که يکي از مهمترين اقدام‌هاي آنها، تلاش براي جلوگيري از تصويب کمک 1 ميليارد دلاري به سامانه گنبد آهنين رژيم صهيونيستي در مهر ماه سال گذشته بود، هرچند تلاششان در اين زمينه ناکام ماند. «ايلهان عمر»، «رشيده طليب»، «الکسندريا اوکاسيو کورتز» و «آيانا پريسلي» براي دومين بار پياپي به ترتيب در ايالت‌هاي مينه‌سوتا، ميشيگان، نيويورک و ماساچوست نتايج را به صورت قاطع به نفع خود رقم زدند. اين چهار نماينده زن که اصالتا غيرآمريکايي هستند در دوره دونالد ترامپ رييس جمهوري سابق به شدت مقابل او مي‌ايستادند تا جايي که يک زمان ترامپ نمايندگان ياد شده را هدف قرار داد و از آنها خواست تا به موطن اصلي خود برگردند.
همچنين تاثيرگذارترين عضو دموکرات‌ها يعني «نانسي پلوسي» که اکنون رييس مجلس نمايندگان است، در کاليفرنيا به عنوان مهمترين ايالت که 53 نماينده را در مجلس دارد توانست در ناحيه 11 اين ايالت پيروزي چشم‌گيري را کسب کند. در جناح مقابل در ناحيه 20 ايالت کاليفرنيا، کوين مک‌کارتي که رهبر حزب جمهوريخواه در مجلس نمايندگان آمريکا بود، با 66 درصد آرا حريف دموکرات خود را پشت سر گذاشت.
«چاک شومر» رهبر فعلي دموکراتهاي سنا از جمله سناتورهايي است که توانست بار ديگر از نيويورک به سنا راه يابد.
اما براي مجلس سناي آمريکا آخرين شمارش آرا نشان مي‌دهد «جان فترمن» نامزد حزب دموکرات ايالت پنسيلونيا توانسته «مهمت اوز» رقيب مطرح جمهوري خواه خود را شکست دهد و پيروزي مهمي براي دموکرات‌ها بدست آورد.
اما نگاهي به سرنوشت شخصيت‌هاي جمهوري خواه که اميد بالايي براي کنترل بر فرمانداري‌ها و کنگره داشتند، جالب توجه است. پيروزي «سارا‌هاکبي سندرز» سخنگوي دولت پيشين آمريکا در رقابت‌هاي فرمانداري ايالت آرکانزاس هم در اين دوره مورد توجه بود. وي که از 2017 تا 2019 سخنگويي کاخ سفيد را به عهده داشت، از آن دسته سياستمدارهاي پر حاشيه‌اي بود که جمله معروف «خدا خواست ترامپ رييس جمهور شود» او هنوز در ذهن‌ها است.اما «تئودور ديکسون» نامزد جمهوري‌خواه و مورد حمايت ترامپ در انتخابات فرمانداري ايالت ميشيگان در شکست «گرچن ويتمر» فرماندار فعلي اين ايالت ناکام ماند. «مايک لي» و «مارکو روبيو» سناتورهاي جمهوري خواه که سابقه مواضع تند در قبال ايران را دارند هم به ترتيب در ايالت‌هاي يوتا و فلوريدا تا اينجاي کار پيشتاز هستند و برد آنها قطعي به نظر مي‌رسد. در اين ميان مايکل مک‌کال عضو کميته امور خارجي مجلس نمايندگان که يکي از مخالفان در درون حزب جمهوري خواه با کاهش کمک‌هاي آمريکا به اوکراين است، در ناحيه 10 ايالت تگزاس اکثريت آرا را به دست آورده است و در مجلس ابقا شد.
تاثير پول بر انتخابات
راي دهندگان آمريکايي معتقدند وضعيت مالي خانواده آنها امسال نسبت به هر انتخابات ميان دوره اي ديگري از پايان دوران رکود بزرگ وخيم تر شده است.47 درصد از راي دهندگان مي‌گويند وضعيت مالي آنها نسبت به دو سال قبل بدتر شده است. تنها 33 درصد گفتند که شرايط اقتصادي آنها تغيير نکرده و 19 درصد گفتند نسبت به دو سال قبل وضعيت مالي خانواده آنها بهتر شده است.
افزايش بهاي بنزين همچنان خانواده‌هاي آمريکايي را تحت فشار قرار داده است. قيمت بنزين حدود 4 دلار در هر گالن است و اين نتايج نشان داد که اکثر راي دهندگان در آمريکا (65 درصد) مي‌گويند افزايش بهاي بنزين به تازگي بر مشکلات مالي آنها افزوده است. هزينه‌هاي دموکراسي آمريکايي بي اعتنا به جيب شهروندان ، سنگين است. تارنماي اوپن سيکرت هم زمان با برگزاري انتخابات ميان دوره اي 2022 آمريکا، مجموع هزينه‌هاي کارزارهاي انتخاباتي در پنج ايالت را براي دستيابي به کرسي سنا، نزديک به يک ميليارد و 300 ميليون دلار ارزيابي کرده که که نشانگر مبالغ انبوه پول سرازير شده به نظام سياسي ايالات متحده است.
پرهزينه‌ترين کارزارهاي اين دوره براي تعيين نماينده ايالت پنسيلوانيا در سناست که گفته مي‌شود نزديک به 375 ميليون دلار بوده است.هزينه کارزار انتخاباتي 2016 نيز در اين ايالت بيشتر از ديگر ايالت‌ها و نزديک به 179 ميليون دلار بوده که نصف هزينه کارزار 2022 بوده است.
تشديد رويگرداني از بايدن
فارغ از نتيجه نهايي که قطعا روي انتخابات الکترال 2024 تاثيرخواهد گذاشت ؛ نتايج نظرسنجي‌هاي پس از انتخابات ميان دوره‌اي آمريکا که براي شبکه خبري سي.ان.ان و ساير شبکه‌هاي خبري توسط موسسه تحقيقاتي «اديسون» انجام شد، هفت تن از 10 راي‌دهنده مستقل و 9 راي‌دهنده از 10 راي‌دهنده جمهوري‌خواه گفتند که نمي‌خواهند جو بايدن بار ديگر براي انتخابات رياست جمهوري 2024 کانديدا شود.
همچنين شش راي‌دهنده از 10 راي‌دهنده دموکرات هم گفتند که فکر مي‌کنند بايدن بايد کانديدا شود.
همچنين بر اساس اين نظرسنجي مشخص شد که شش راي‌دهنده از 10 راي‌دهنده مستقل ديدگاهي نامطلوب درباره بايدن دارند و همين تعداد هم عملکرد او را به عنوان رئيس جمهوري ايالات متحده تاييد نمي‌کنند.
يک نفر از 10 نفر راي‌دهنده دموکرات هم ديدگاهي نامطلوب درباره بايدن داشته و کمي بيشتر از اين تعداد هم از عملکردش ناراضي بودند. 9 نفر از 10 راي‌دهنده جمهوري‌خواه نيز ديدگاهي نامطلوب درباره بايدن داشتند و عملکرد او را به عنوان رئيس جمهوري آمريکا تاييد نکردند.
در اين نظرسنجي همچنين مشخص شد که دو سوم از راي‌دهندگان مستقل و 9 نفر از 10 راي‌دهنده دموکرات ديدگاهي نامطلوب درباره دونالد ترامپ، رئيس جمهوري سابق آمريکا دارند. اما سه چهارم از راي‌دهندگان جمهوري‌خواه ديدگاه مطلوبي درباره او داشتند. در ميان راي‌دهندگان، مستقل‌ها يک چهارم راي‌دهندگان را تشکيل مي‌دهند، در حالي که دموکرات‌ها يک سوم و جمهوري‌خواهان بيش از يک سوم را در بر گرفتند.
کد مطلب: 180058
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *