۰
يکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰

سیگار 17 برابر مواد مخدر تلفات دارد

حسین دژاکام گفت: هنوز هم بیشترین ماده مخدر مصرفی در ایران تریاک است بعد از آن شیشه، هروئین و گل قرار می‌گیرد.
سیگار 17 برابر مواد مخدر تلفات دارد
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حسین دژاکام، مدیرعامل جمعیت کنگره 60 با اشاره به سن اعتیاد در کشور گفت: اکثر مراجعین ما بالای 18 سال هستند چرا که جوانان مصرف کننده زیر 18 سال هنوز به مرحله ترک نرسیدند و همچنان مشغول استفاده از مواد مخدر هستند بنابراین نمی‌توان از روی سن مراجعه کننده‌ها سن اعتیاد را مشخص کرد اما به طور کلی سن اعتیاد پایین آمده و حتی نوجوانان 13_14 ساله را دربرمی‌گیرد.
او با نام بردن از بیشترین مواد مخدر مصرفی در جامعه ادامه داد: هنوز هم بیشترین ماده مخدر مصرفی در ایران تریاک است بعد از آن شیشه، هروئین و گل قرار می‌گیرد. معمولا اعتیاد نوجوانان از سیگار شروع شده و به گل می‌رسد. درباره ماده مخدر شیشه هم باید گفت جدیدا تاثیرات سابق را ندارد یعنی قبلا مصرف کنندگان شیشه توهم شدیدی پیدا می‌کردند و بعضا دست به جنایت می‌زدند اما الان اینطور نیست؛ یا آگاهی مصرف کنندگان بیشتر شده یا ساختار ماده مخدر شیشه تغییر کرده است.
این کارشناس حوزه اعتیاد درخصوص میزان مصرف سیگار نیز عنوان کرد: مردم و کارشناسان اطلاع ندارند که وقتی فرد سیگار، قلیان یا حتی مواد مخدر مصرف می‌کند، نیکوتین موجود در این مواد به مرور زمان وارد سیستم عصبی فرد می‌شود و در بدن او جای می‌گیرد پس نباید از لغت «ترک» استفاده کرد بلکه باید روش علمی و پروسه درمانی را درپیش گرفت که به مرور زمان وابستگی بدن به مواد یا سیگار و قلیان کمر شود پس نمی‌توان دخانیات را با یکبار کنار گذاشتن ترک کرد اما خیلی از مردم نمی‌دانند روش‌هایی برای ترک سیگار هم وجود دارد.
دژاکام افزود: میزان مصرف سیگار بسیار وحشتناک‌تر از تریاک است این درحالیست که تلفات استفاده از سیگار 17 برابر مواد مخدر است. اگر آمار کشته شدگان تصادفات رانندگی، خودکشی، ناشی از مواد مخدر، ضرب و جرح و.... را جمع کنیم به آمار تلفات سیگار نمی‌رسد اما متاسفانه کسی باور نمی‌کند و دختران و پسران به راحتی از آن استفاده می‌کنند.
مدیرعامل جمعیت کنگره 60 درخصوص میزان مصرف الکل عنوان کرد: افراد این گروه را باید به دو قسمت مشروب خور و الکلی تقسیم کرد. اگر الکل به افراد الکلی نرسد دچار تشنج و لرزش شدید می‌شوند و عوارض خطرناکی برای آنها در پی دارد اما در این  24 سال که مشغول به کار در این حوزه بودم، فرد الکی ندیدم بیشتر مشروب خور هستند.
کد مطلب: 181007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *