۰
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۱

تشکیل "اورژانس حیوانات" توسط محیط زیست

مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل سه کارگروه اطلاع رسانی، آموزش و امداد و نجات ذیل گروه امداد و نجات حیات وحش خبر داد و تصریح کرد: به دلیل اهمیت بحث آموزش در حفظ و حراست از گونه های حیات وحش، کارگروه آموزش به صورت ویژه مباحث آموزشی تخصصی برای محیط بانان و جوامع محلی را دنبال خواهد کرد.
تشکیل "اورژانس حیوانات" توسط محیط زیست
مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نقش پررنگ عوامل انسانی همچون سوانح جاده ای و شکار غیرمجاز در مرگ حیات وحش، از تشکیل گروه امداد و نجات حیات وحش در کشور خبر داد.

به گزارش فریادگر سید مجید خرازیان مقدم با اشاره به آمار تلفات گونه های جانوری در حیات وحش کشور که نشان دهنده مرگ بیش از ۱۰۰۰ حیوان در فاصله سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ است، گفت: عمده تلفات حیات وحش ایران مربوط به پستانداران عظیم الجثه است.

مقدم افزود: شناسایی عوامل موثر در بروز تلفات از قبیل تصادفات جاده ای، خشکسالی، تعارضات انسانی همچون شکار غیرمجاز، بیماری ها، کهولت سن و بسیاری موارد دیگر و انتخاب راه حل های مناسب برای رفع آن ها، همچنین برنامه ریزی برای انجام اقدامات پیشگیرانه، نقشی به سزا در کاهش تلفات خواهد داشت.

تصادف و شکار مهمترین علل مرگ حیات وحش در ایران

وی با تاکید بر اینکه برخی عوامل همچون کهولت سن غیرقابل پیشگیری یا حل است، اظهار داشت: عواملی همچون تصادفات جاده ای قابل حل و پیشگیری است.

مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به نقش پررنگ عوامل انسانی در مرگ حیات وحش، گفت: سوانح جاده ای و شکار غیرمجاز از مهم ترین علل مرگ حیات وحش در کشور است.

مرگ بیش از ۷۰ درصد گربه سانان بر اثر حوادث جاده ای

مقدم با اعلام اینکه بیش از ۴۰ درصد تلفات حیات وحش مربوط به گربه سانان است، تصریح کرد: جمع بندی نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیش از ۷۰ درصد تلفات این حیوانات بر اثر سوانح جاده ای است.

این مقام مسئول ضمن یادآوری تجربه موفق دنیا در نجات حیات وحش از آسیب هایی همچون سوانح جاده ای با ایجاد امداد و نجات گونه های جانوری آسیب دیده بر اثر تصادفات جاده ای و شکار غیرمجاز، افزود: از همین رو پیشنهاد شکل گیری گروه امداد و نجات حیات وحش به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه و با اعلام نظر مساعد ایشان، مقرر شد این گروه شکل گیرد.

وی ضمن اشاره به ظرفیت عظیم سمن ها ، متخصصین و محققین فعال در نهادهای غیردولتی، همچنین علاقمندی این اقشار به همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تشکیل و فعالیت گروه امداد و نجات حیات وحش، تاکید کرد: استفاده از تمام پتانسیل های موجود در این حوزه در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

به زودی شاهد فعالیت اورژانس حیوانات خواهیم بود

مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل سه کارگروه اطلاع رسانی، آموزش و امداد و نجات ذیل گروه امداد و نجات حیات وحش خبر داد و تصریح کرد: به دلیل اهمیت بحث آموزش در حفظ و حراست از گونه های حیات وحش، کارگروه آموزش به صورت ویژه مباحث آموزشی تخصصی برای محیط بانان و جوامع محلی را دنبال خواهد کرد.

مقدم ابراز امیدواری کرد: با تخصیص شماره تماسی سه رقمی برای اطلاع رسانی در خصوص وحوش آسیب دیده رویت شده توسط مردم، در ادامه شکل گیری این گروه، شاهد شکل گیری اورژانس حیوانات باشیم.

وی هدف از کلیه اقدامات صورت گرفته را کاهش تلفات حیات وحش و کمک به حفظ و حراست از آن ها دانست و افزود: معتقدیم فعالیت های سازمان که به لحاظ قانونی منعی برای واگذاری آن ها وجود ندارد باید به متخصصین خارج سازمانی تفویض شود و سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای امور، نقشی نظارتی داشته باشد.

این مقام مسئول اعلام لیست سمن ها و فعالان و متخصصان علاقمند به همکاری در این حوزه از سوی ادارات کل محیط زیست استان ها را یکی از روش های همکاری با گروه دانست و ادامه داد: قطعا پس از تشکیل گروه های امداد و نجات استانی، نیازمند همکاری و همراهی سمن ها و متخصصان استانی و بومی و محلی در این حوزه هستیم.

مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر در دستور کار قرار گرفتن تهیه بانک اطلاعاتی آنلاین گونه های حیات وحش با همکاری دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بی شک چنین اقدامی یکی از گام های بزرگ در حفظ و حراست از گونه های حیات وحش است.
منبع: ایسنا
کد مطلب: 41118
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *