۰
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۶

محکومیت رئیس جمهور سابق فرانسه

رئیس جمهوری سابق فرانسه پیش‌تر به دلیل «فساد» و «اعمال نفوذ» در پرونده‌ای قضایی موسوم به «شنود» مجرم شناخته شده بود.
محکومیت رئیس جمهور سابق فرانسه
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری سابق فرانسه که پیش‌تر به دلیل «فساد» و «اعمال نفوذ» در پرونده‌ای قضایی موسوم به «شنود» مجرم شناخته شده بود روز دوشنبه برای اعتراض به این رای در دادگاه تجدید نظر حاضر خواهد شد.
تیه‌ری هرتزوگ، وکیل آقای سارکوزی و ژیلبر آزیبر، قاضی عالی‌رتبه سابق دستگاه قضایی فرانسه نیز که اتهاماتی به آنها وارد شده قرار است در دادگاه بررسی مجدد احکام صادرشده در ارتباط با این پرونده حضور یابند.
نیکلا سارکوزی ماه مارس گذشته پس از صدور حکم دادگاه بدوی علیه وی در پرونده «شنود» آنچه وی «افترا و بدنامی» از سوی محکمه خواند را محکوم کرد و گفت که از دادگاه تجدید نظر تقاضای فرجام خواهد کرد.
دادگاه بدوی پس از بررسی این پرونده، سه سال مجازات زندان از جمله یک سال حبس قطعی علیه نیکلا سارکوزی درخواست کرد تا بدین ترتیب وی پس از ژاک شیراک دومین رئیس جمهوری پنجم فرانسه لقب گیرد که در دادگاه محکوم می‌شود.
در این پرونده پر پیچ و خم که در جریان تحقیقات قضایی مرتبط با دو پرونده‌ فساد دیگر علیه نیکلا سارکوزی شکل گرفت احکامی مشابه علیه تیه‌ری هرتزوگ، وکیل آقای سارکوزی و ژیلبر آزیبر، قاضی عالی‌رتبه سابق دستگاه قضایی فرانسه به جرم تبانی صادر شده بود.
پرونده اتهامات یاد شده اوایل سال ۲۰۱۴ پس از شنود مکالمات نیکلا سارکوزی با تیه‌ری هرتزوگ، وکیل وی در دستگاه قضایی فرانسه تشکیل شد.
در آن زمان، دو خط تلفن مرد قدرتمند سابق جناح راست فرانسه در جریان تحقیقات مرتبط با پرونده اتهام مطرح علیه وی مبنی بر دریافت کمک‌های مالی از سوی لیبی برای تامین مالی کارزار انتخاباتی سال ۲۰۰۷ به دستور مقامات قضایی شنود شد.
کارشناسان پرونده سپس از وجود خط سوم تلفنی پرده برداشتند که یازده ژانویه ۲۰۱۴ به نام مستعار فردی موسوم «پل بیسموت» باز شده بود و به مکالمات خصوصی رئیس جمهوری سابق فرانسه و تیه‌ری هرتزوگ، وکیل و دوست نزدیک وی اختصاص داشت.
به گزارش یورونیوز،دادستان‌ها در جریان شنود مکالمات این خط تلفن به عهد و پیمان فسادی پی بردند که میان نیکلا سارکوزی و ژیلبر آزیبر، قاضی دیوان عالی فرانسه پیوند خورده بود.
رئیس جمهوری فرانسه بر پایه این اتهام، با قاضی سابق دادگاه تجدید نظر تبانی کرده و به وی وعده داده بود در ازای بهره بردن از نفوذ وی در جهت ارتقا جایگاهش و رسیدن به یک منصب عالی در موناکو تلاش کند.
آقای آزیبر در این پرونده به تلاش برای استفاده از اطلاعات بالادستی و محرمانه به منظور تأثیرگذاری بر رای نهایی دیوان عالی علیه نیکلا سارکوزی متهم است.
نیکلا سارکوزی که سال ۲۰۱۷ کناره‌گیری خود را از دنیای سیاست برای همیشه اعلام کرده بود مارس سال گذشته میلادی هنگام صدور رای دادگاه بدوی در ارتباط با پرونده «شنود» در محکمه حضور نیافت؛ امری که نشان از عزم او برای اعتراض به این حکم در دادگاه تجدید نظر داشت.
منبع:جماران
کد مطلب: 182695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *