۰
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۶
معاون سازمان حج و زیارت توضیح داد:

درباره حج ۱۴۰۲،معامله فیش حج و عمره

معاون سازمان حج و زیارت درباره سهمیه و هزینه حج تمتع آینده، خرید و فروش فیش حج تمتع و آخرین وضعیت عمره توضیحاتی داد.
درباره حج ۱۴۰۲،معامله فیش حج و عمره
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت،اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ به دنبال نخستین دور مذاکرات حج ایران و عربستان که یکشنبه سیزدهم آذرماه به صورت وبینار برگزار شد، گفت: خوشبختانه مذاکرات اولیه با وزارت حج و عمره عربستان صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک تفاهمنامه‌ای فی‌مابین درباره حج تمتع ۱۴۰۲ به امضاء می‌رسد.
اولویت حج ۱۴۰۲ با ۳۷هزار جاماندۀ سال ۹۹ است
او با بیان این‌که برنامه‌ریزی برای حج تمتع آینده پس از پایان عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ آغاز شده است، یادآور شد: در حج تمتع ۱۴۰۱، افرادی که در سال ۱۳۹۹ نام‌نویسی نهایی کرده بودند، اما (به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونا از سوی عربستان) موفق به اعزام نشده بود، در اولویت قرار داشتند که البته از میان آن‌ها، افراد بالای ۶۵ سال و بعضا همراهان آن‌ها بنابر شرط کشور میزبان، اعزام نشدند.
رضایی درباره این‌که چه تعداد از ثبت‌نامی‌های سال ۱۳۹۹ باقی مانده‌اند و اعزام‌ها در حج آینده به چه شکل خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط پیش‌رو، محدودیت‌های کرونا وجود نخواهد داشت و زائران کشور ما که سال گذشته با سهمیه ۴۵ درصدی مشرف شدند با سهمیه ۱۰۰ درصدی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
به گفته معاون سازمان حج و زیارت، حدود ۳۷ هزار نفر از ثبت‌نام‌شده‌های حج ۱۳۹۹ هنوز باقی مانده‌اند که امسال در اولویت تشرف هستند و بدیهی است در صورت تخصیص سهمیه کامل، درباره دیگر مشمولان تشرف به حج ۱۴۰۲ اطلاع‌رسانی خواهد شد.
هزینه حج ۱۴۰۲ هنوز مشخص نیست
رضایی درباره هزینه تمام‌شده حج ۱۴۰۲، گفت: بخشی از هزینه‌های حج شامل خدمات اسکان، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات و برخی هزینه‌های عمومی در عربستان ارزی است و برخی هزینه‌ها به‌ویژه بلیت هواپیما به صورت ریالی است، بنابراین عامل تعیین‌کننده برای هزینه تمام‌شده حج، تعیین نرخ ارز خدمات حج است که هنوز مشخص نیست و فعلا نمی‌توانیم درباره نرخ حج ۱۴۰۲ اظهارنظر کنیم و این منوط به استخراج هزینه‌ها در هفته‌های آتی است.
او بیان کرد: امیدواریم با تدبیر و برنامه‌ریزی در فرایند اجرایی حج تمتع، میزان هزینه‌های ارزی برای هر زائر را کاهش دهیم.
معاون سازمان حج و زیارت به برخی اصلاح فرایندهای اجرایی اشاره کرد و افزود: بخش‌های مختلف فرایندهای اجرایی بازنگری شده است که البته یکی از این موضوعات بحث کاهش طول مدت اقامت است که به برخی موضوعات و محدودیت‌ها برمی‌گردد و در حال رایزنی هستیم تا باتوجه به برخی از دستورالعمل‌ها و شرایط کشور میزبان و وضعیت ناوگان هوایی، این مهم نیز بهبود یابد.
او درباره چالش‌های حج گذشته و همچنین دستاوردهای آن، اظهار کرد:  شرایط حج ۱۴۰۱ استثنایی بود؛ چراکه از زمان قطعی شدن برگزاری مراسم از سوی کشور میزبان و تاریخ اعزام‌ها، فرصت بسیار محدودی وجود داشت. ضمن آن‌که با توجه به محدودیت سن اعزام‌شوندگان دغدغه‌هایی در این‌باره بود که خوشبختانه شرایط به خوبی پیش رفت و حجی عزتمندانه و با رضایت بالای زائران را داشتیم.
کمتر از ۵۰ درصد دارندگان فیش حج اطلاعاتشان را به‌روز کرده‌اند
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت سپس با اشاره به فراخوان به‌روزرسانی اطلاعات ودیعه‌گذاران حج تمتع و جزییات آن، تاکید کرد: تمام متقاضیان که در سال‌های ۸۶ و قبل از آن برای حج تمتع نام‌نویسی کرده و فیش حج تمتع دارند و در سال‌های پس از آن، اطلاعات شخصی‌شان شامل شماره تلفن، آدرس، شماره موبایل و... و. تغییر کرده است باید برای به‌روزرسانی اطلاعات خود به سامانه رزرو مراجعه کنند.
او افزود: این دسته از متقاضیان، فارغ از این‌که در حج تمتع ۱۴۰۲ آمادگی داشته باشند یا خیر، باید اطلاعات خود را در این سامانه به آدرس Reserve.haj.ir ثبت کنند.
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ادامه داد: متقاضیان در این فراخوان، اطلاعات شخصی، نشانی، شماره تلفن و راه‌های ارتباطی به منظور اطلاع‌رسانی هرچه بهتر را اعلام می‌کنند تا از این پس پل ارتباط مشخصی با آن‌ها وجود داشته باشد.
رضایی گفت: متقاضیان دراین فراخوان پس از به‌روز رسانی اطلاعات خود یک کُد رهگیری دریافت می‌کنند که هر زمان نوبت اعزام آن‌ها فرا برسد، این کد رهگیری را استفاده خواهند کرد.
او یادآور شد: ارسال فراخوان‌ها، اطلاعیه‌های مربوط به حج، ارتباط دو سویه و تعیین سهمیه استانی در زمان اعزام‌ها ازجمله اهداف مهم به‌روز رسانی اطلاعات است.
معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با بیان این‌که باوجود اطلاع‌رسانی مستمر کمتر از ۵۰ درصد از دارندگان فیش حج تمتع به سامانه رزرو مراجعه کرده‌اند، تاکید کرد: به‌روزرسانی اطلاعات ودیعه‌گذاران، یکی از مهمترین ملاک‌های اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی‌های سازمان حج و زیارت محسوب می‌شود، بنابراین متقاضیانی که تاکنون اقدام نکرده‌اند، بدون درنظر گرفتن تاریخ اعزام‌ها و اولویت‌ها هرچه سریع‌تر به سامانه رزرو مراجعه کنند.
فیش حج چگونه قانونی معامله می‌شود؟
رضایی در ادامه  درباره نحوه واگذاری فیش حج تمتع نیز توضیح داد: از سال ۱۳۸۶ ثبت‌نام حج تمتع متوقف شده است. با توجه به این‌که ثبت‌نام حج تمتع نداریم، برخی از دارندگان فیش حج تمتع که قبلا به این سفر معنوی مشرف شده بودند یا دیگر استطاعت جسمی یا مالی برای عزیمت ندارند، متقاضی واگذاری فیش خود هستند. از طرفی هم برخی از افراد با داشتن استطاعت مالی و جسمی به دنبال خرید فیش حج هستند که سازمان حج و زیارت با راه‌اندازی سامانه تشرف، پل ارتباطی بین واگذارکننده و متقاضی فیش حج ایجاد کرده است.
او افزود: در سامانه tasharof.haj.ir، دارنده فیش حج مشخصات خود را ثبت و یکی از دفاتر زیارتی را برای کار اداری انتخاب می‌کند. همچنین متقاضی خرید فیش حج هم درخواستش را ثبت کرده و می‌تواند فهرستی از واگذارکنندگان را مشاهده کند و پس از تأیید، مدارک دو طرف در دفتر زیارتی بررسی شده و صورت جلسه تنظیم می‌شود و پس از تنظیم صلح‌نامه و توافق طرفین، دارنده فیش حج تمتع آن را در بانک ملی به متقاضی جدید واگذار می‌کند.
معاون سازمان حج و زیارت همچنین درباره هزینه خرید یا فروش فیش حج تمتع گفت: سازمان حج و زیارت به طور کلی درباره قیمت‌گذاری فیش حج وارد نشده است و فیش حج سندی در اختیار افراد است و این فیش براساس "توافقِ طرفین" خرید و فروش می‌شود. حتی ما حداقل و حداکثر قیمت برای فیش حج و اولویت‌های سند افراد، اعلام نمی‌کنیم. ملاک اصلی ما برای ثبت‌نام حج تمتع، داشتن فیش دارای اولویت است که هزینه سپرده‌گذاری به طور مثال یک میلیون تومان در سال ۸۶ به اضافه سود آن محاسبه می‌شود و باقی هزینه‌ها هم بر اساس زمان اعزام، اعلام خواهد شد که زائران باید آن را بپردازند.
پاسخ تکراری به سرنوشت عمره
رضایی درباره تکلیف عمره که از سال ۱۳۹۵ اعزام ایرانی‌ها به آن متوقف شده است، اظهار کرد: ما آمادگی لازم برای برگزاری و اعزام زائران به عمره را داریم و متقاضیان هم پیگر این موضوع هستند، اما برگزاری عمره نیازمند حمایت کنسولی از زائران و عمره‌گزاران ایرانی است وآن هم مستلزم دایر شدن سفارت، یا سرکنسولگری یا حمایت‌های کنسولی ذکر شده است که اگر محقق شود آماده اعزام متقاضیان هستیم.
کد مطلب: 182831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *