۰
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹
مهرداد بذرپاش به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به مجلس معرفي شد

بازگشت مردي با کلکسيوني از مسئوليت‌هاي بي‌ربط!

شامگاه شنبه سخنگوي دولت خبر داد که «مهرداد بذرپاش» به عنوان وزير راه و شهرسازي به مجلس معرفي خواهد شد و ديروز (يکشنبه) نظام الدين موسوي سخنگوي مجلس اعلام کرد که نامه معرفي بذرپاش نيز به مجلس ارسال شده تا مردي با کلکسيوني از مسئوليت‌هاي ربط،جايگزين رستم قاسمي شود که با وعده‌هاي بزرگ به وزارت راه و شهرسازي رفت و با دست خالي از آنجا خارج شد!جلسه راي اعتماد به بذرپاش هفته آينده برگزار مي‌شود اما آيا در وزارتخانه‌اي که رستم قاسمي با سال‌ها تجربه عمراني در قالب قرارگاه خاتم الانبيا و البته وعده‌ها و برنامه‌هاي بزرگ نتوانست در آن کاري انجام دهد،مهرداد بذرپاش که سابقه موفقي در عرصه‌هاي مشابه ندارد مي‌تواند موفق شود؟!
بازگشت مردي با کلکسيوني از مسئوليت‌هاي بي‌ربط!
گروه سياسي–خاطره ميرزا:شامگاه شنبه سخنگوي دولت خبر داد که «مهرداد بذرپاش» به عنوان وزير راه و شهرسازي به مجلس معرفي خواهد شد و ديروز (يکشنبه) نظام الدين موسوي سخنگوي مجلس اعلام کرد که نامه معرفي بذرپاش نيز به مجلس ارسال شده تا مردي با کلکسيوني از مسئوليت‌هاي ربط،جايگزين رستم قاسمي شود که با وعده‌هاي بزرگ به وزارت راه و شهرسازي رفت و با دست خالي از آنجا خارج شد!جلسه راي اعتماد به بذرپاش هفته آينده برگزار مي‌شود اما آيا در وزارتخانه‌اي که رستم قاسمي با سال‌ها تجربه عمراني در قالب قرارگاه خاتم الانبيا و البته وعده‌ها و برنامه‌هاي بزرگ نتوانست در آن کاري انجام دهد،مهرداد بذرپاش که سابقه موفقي در عرصه‌هاي مشابه ندارد مي‌تواند موفق شود؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اگر بخواهيم سوابق بذرپاش را مرور کنيم بايد بيست سال به عقب برگرديم؛ به سال 1381. بذرپاش که متولد سال 1359 است در آن سال و زماني که محمود احمدي نژاد شهردار تهران شد بذرپاش به عنوان رئيس گروه مشاوران جوان شهردار تهران انتخاب شد تا کادرسازي احمدي نژاد براي رياست جمهوري، آغاز شود. با انتخاب احمدي نژاد، بذرپاش مزد حمايت خود از او را در فروردين 86 با انتخاب به عنوان مديرعامل شرکت پارس خودرو گرفت و با وجود آنکه انتخاب جوان 27 ساله اي بدون هيچ سابقه، به عنوان مديرعامل اين شرکت با انتقادات فراواني مواجه شده بود، 10 ماه بعد مديرعامل سايپا شد! دوره مديريت او در سايپا کمتر از هجده ماه بود اما در همين دوره کوتاهف حواشي فراواني ايجاد شد از جمله روزنامهٔ ايران در گزارشي نوشت: «صورت‌هاي مالي شرکت خودروسازي سايپا نشان مي‌دهد که مهرداد بذرپاش به‌عنوان مديرعامل به‌همراه چهار عضو ديگر هيئت مديره طي سال‌هاي 87 و 88 خورشيدي؛ مبلغ 600 ميليون تومان پاداش دريافت کرده‌اند» هرچند بذرپاش اين موضوع را تکذيب کرد. بذرپاش در تاريخ اول مرداد 1388 در مسئوليتي کاملا غيرمرتبط با مسئوليتهاي قبلي، طي حکمي به سمت معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ملي جوانان منصوب شد اما اين مسئوليت او نيز فقط شانزده ماه دوام آورد! مهرداد بذرپاش سپس سوداي حضور در مجلس شوراي اسلامي به سرش زد و در انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي که اصولگرايان اکثريت را در اختيار گرفتند نماينده تهران و سپس عضو هيات رئيسه مجلس شد. 
پس از پايان دوره نمايندگي، مدتي مديرعامل گروه «توسعهٔ صنعت و معدن تدبير» زير مجموعه ستاد اجرايي فرمان امام بود و در اول مرداد 1399 به‌عنوان رئيس ديوان محاسبات انتخاب شد. نامزدي بذرپاش براي رياست ديوان محاسبات با مخالفت‌هايي رو به رو شده بود. از جمله احمد توکلي، نماينده پيشين مجلس، در نامه‌اي به محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس، خواستار تجديدنظر در معرفي او براي اين پست شد. توکلي در نامه خود نوشته بود: «تبصره 1 ماده 51 قانون آئين‌نامه داخلي مجلس مي‌گويد که داوطلب بايد حداقل 20 سال سابقه کار داشته باشد. در حالي که سابقه کار نامبرده به 17 سال هم نمي‌رسد». او انتقاد کرده بود که بذرپاش دوران فعاليتش در سازمان بسيج دانشجويي را نيز به عنوان سابقه کار خود محسوب کرده‌است که طبق قانون جز اشتغال محسوب نمي‌شود. 
بذرپاش براي پاسخ به اين ابهام اعلام کرد که سابقهٔ کاري او در دوران دانشجويي به‌دليل عضويت در بسيج نبوده‌است. وي گفت: «بنده از سال 79 تا نيمهٔ سال 82 در مراکز تحقيقاتي و پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف مشغول به کار بوده و افتخار همکاري با شهيد مصطفي احمدي‌روشن را داشتم.» سپس نزديکانش تصوير نامه‌اي را منتشر کردند که در سال 1383 از «پژوهشکدهٔ سامانه‌هاي هوشمند صنعتي شهيد رضايي»، صادر شده بود و بدين ترتيب سعي کردند تا فعاليت او را در نوزده سالگي به‌عنوان معاون آموزشي اين پژوهشگاه، حد فاصل سال‌هاي 1379 تا 1382 تأييد کنند. اما اين نامه به ابهامات اضافه کرد. از جمله آدرس مؤسسه در زمان ثبت در سربرگ نامه و تغيير آدرس مؤسسه، همچنين فونت «ايران نستعليق» استفاده شده‌ در نامه که در زمان تاريخ صدور نامه وجود نداشت! همچنين، ايرادات ديگري از سوي منتقدان مبني بر «چگونگي فعاليت مهرداد بذرپاش به‌عنوان معاون آموزشي در زماني که دانشجوي سال دوم ليسانس بوده» مطرح شده و اينکه «چگونه يک پژوهشکده معاونت آموزشي دارد؟» البته پژوهشکده براي توضيح ابهامات پيش‌آمده بيانيه‌اي منتشر و در آن ذکر کرد که گواهي پژوهشکده براي سابقهٔ اشتغال بذرپاش به درخواست او بر روي سربرگ‌هاي جديد پژوهشکده با توجه به شواهد و تأييد رياست وقت پژوهشکده صادر شده‌است. اما به هر حال بذرپاش با وجود تمام حواشي، رئيس ديوان محاسبات شد.  مصطفي کواکبيان دبيرکل حزب مردم سالاري نيز از روند انتخاب مهرداد بذرپاش به عنوان رئيس ديوان محاسبات توسط مجلس انتقاد کرده و گفته بود: جايگاهي مانند ديوان محاسبات که قرار است «مو را از ماست بکشد»، بسيار حساس است؛ چگونه مي‌توان آن را ناديده گرفت؟ يادمان نرفته که در مجلس نهم در مورد شرکت سايپا تحقيق و تفحصي صورت داديم و رئيس کنوني ديوان محاسبات مجلس، مديرعامل وقت سايپا بود که مشکلاتي داشت.  بذرپاش حالا با کلکسيوني از سوابق بي ربط با هم، مي‌خواهد وزير راه و شهرسازي شود و با توجه به سوابق مجلس فعلي در همراهي با دولت رئيسي، بعيد به نظر مي‌رسد در کسب راي اعتماد مشکلي داشته باشد. اما پرسش اساسي اين است چگونه يک فرد مي‌تواند تا اين حد سوابق بي ارتباط داشته باشد و حال به عنوان وزير راه و شهرسازي هم انتخاب شود تا مسئوليت بي ربط ديگري به کارنامه خود بيفزايد؟! از رئيس گروه مشاوران جوان شهرداري و رئيس سازمان ملي جوانان و مشاور اجتماعي رئيس جمهور گرفته تا مديرعاملي پارس خودرو و سايپا و البته رياست ديوان محاسبات و  مديريت 
بنياد برکت رضوي و....؟!
کد مطلب: 182724
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *