۰
سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۵

دلیل گرانی این روزهای فولاد و آهن اسفنجی چیست؟

قیمت فولاد هم در شرایطی که دولت سعی دارد از طریق کنترل عرضه در بورس کالا و همچنین عدم تغییر در نرخ حامل های انرژی ثابت نگه دارد اما بررسی ها از رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی انواع محصولات فولادی حکایت دارد . موضوعی که فعالان این حوزه دلیل این گرانی را کاهش عرضه گاز شرکت های فولادی و کاهش تولید محصولات به ویژه آهن اسفنجی عنوان کرده که زمینه گرانی در این حوزه را فراهم آورده است.
دلیل گرانی این روزهای فولاد و آهن اسفنجی چیست؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اگرچه که به نظر می رسد بر خلاف آنچه فولاد سازان گاز را بهانه گرانی معرفی می کنند اما تجربه نشان داده عرضه انحصاری محصولات فولادی در بورس کالا و مهندسی عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ این حوزه مهمترین عاملی است که گرانی ها را منجر می شود.
رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، با اشاره به تاثیر کمبود گاز در تولید فولاد، گفت: صنعت فولاد روزانه حدود ۴۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند که متاسفانه امروز این عدد محدود به ۱۵ میلیون متر مکعب شده یعنی گاز مورد نیاز صنعت فولاد به یک سوم رسیده است.
وی با بیان اینکه در بخش طویل یعنی میلگرد، تیر آهن و گندله مازاد داریم، گفت: وزارت صمت از فعالان بخش خصوصی درخواست کرد که ۱۵ میلیون متر مکعب گاز را در بخش‌های مختلف تولید فولاد تقسیم کنند؛ از این‌رو بخش قابل توجهی از این گاز را به بخش احیا که مصرف گاز بالایی نیاز دارد تخصیص دادیم و بخشی از آن را به ورق منتقل کردیم.
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: تولیدکنندگان بخش طویل می‌توانند از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت، نفت سیاه و گازوئیل استفاده کنند، از این‌رو بخش قابل توجهی از این تولیدکنندگان کوره‌های خود را تغییر دادند که هم بتواند با گاز و سوخت مایع کار کند که اگر تمایل داشتند در چند ماه آتی به تولید ادامه بدهند سوخت داشته باشند و از این بحران گذر کنند.
وی مصرف مازوت در کارخانه‌های تولیدی را دائمی ندانست و افزود: تولیدکنندگان برای اینکه از بحران گذر کنند چاره‌ای جز استفاده از مازوت ندارند چراکه یا باید تولید را به صورت مطلق متوقف کنند و یا مشکلات محیط زیستی ایجاد شده را به تن بخرند. در حال حاضر تولیدکنندگان همه جوانب را می‌سنجند به‌خصوص واحدهایی که تعهد داده‌اند تولید با سوخت مازوت را قبول کرده‌اند.
شهرستانی با اشاره به تاثیرات مصرف مازوت در قیمت تولید، خاطر نشان کرد: بدون تردید موثر است چراکه با کاهش سوخت تخصیص داده شده به این صنعت ۶۰ درصد آهن اسفنجی تولید می‌شود و این موضوع عطش را در بازار ایجاد می‌کند و قیمت مواد نوردی را بالا می‌برد. در مجموع کاهش تولید خواهیم داشت که در قیمت نهایی نیز تاثیر می‌گذارد.
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد کاهش تولید خواهیم داشت؟ تصریح کرد: نمی‌توان آمار کلی ارائه کرد چراکه تولید در واحدهای مختلف متفاوت است؛ تولید آهن اسفنجی که ماده اولیه تولید فولاد است ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده و این آمار نشان دهنده این است که قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد در این بازه زمانی افزایش پیدا کرده است.
به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد؛ احتمال اینکه بعد از این بحران گذر کنیم قیمت‌ها مانند سابق شود وجود دارد، اما در این میان قیمت نرخ ارز و بازارهای جهانی نیز تعیین کننده است و به نظر می‌رسد که بازار قیمت‌ها تا ۴ ماه آینده رو به بالا باشد.
شهرستانی با بیان اینکه قیمت آهن اسفنجی بالاتر از بازار صادراتی است، گفت: بیماری کرونا در چین باعث شده است که اقتصاد آنها قفل شود؛ همچنین جنگ روسیه و اوکراین تورم در دنیا را افزایش داده است و برخی از کشورها بهره‌های بانکی را افزایش دادند، از این‌رو در دنیا اقتصاد رو به پایین و مصرف کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره تعطیلی کارخانه‌های تولیدی، اذعان کرد: تعداد قابل توجهی از کارخانه‌های کوچک تعطیل کردند چراکه تولید آهن اسفنجی با قیمت ۱۰ هزار تومان و شمش زیر ۱۳ هزار تومان توجیه اقتصادی ندارد.
منبع:آرمان امروز
کد مطلب: 182975
برچسب ها: تورم گرانی فولاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *