۰
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۲۰
مجمع نیروهای خط امام:ملت ایران حق دارد وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کند

یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که به رأی و نظر مردم احترام گذاشته شود

نمی‌توان با نشانی غلط یا تبلیغات یکسویه،از مردم خواست همان‌گونه بنگرند که عده‌ای خاص می‌خواهند
ما با صدای بلند یادآور می‌شویم که انقلاب اسلامی برآمده از افکار چهره‌هایی مانند آقایان مطهری و طالقانی و بهشتی و دیگر متفکران بود که آزادی و حفظ کرامت انسانی را بر دیگر امور ارجح می‌دانستند و مشکلات امروز ناشی از فاصله گرفتن از همان تفکرات است. وضعیتی که موجب کاهش مشارکت عمومی مردم در چند انتخابات اخیر شد. اکنون جا دارد این سوال پرسیده شود که چه کسی مسئول تبعات نظارت استصوابی در کاهش مشارکت عمومی و تشدید واگرایی‌ها و ناامیدی مردم است؟ همان درد و نقدی که بسیاری از نیروهای دلسوز و خدمتگزار کشور بارها گفتند و توجهی به آن نشد.
یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که به رأی و نظر مردم احترام گذاشته شود
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بیانیه مجمع نیروهای خط امام به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بدین شرح است:
امسال در حالی به استقبال سالروز پیروزی انقلاب اسلامی می‌رویم که وضعیتی متفاوت با گذشته بر کشور و مردم شریف ایران می‌گذرد. سخن گفتن از آرمان‌های بلند ملتی که استقلال، آزادی و عدالت و جمهوریت را با تقدیم هزاران شهید و مجروح و ایثارگر، ذیل ارزش‌های دینی فریاد ‌زد و امام خمینی(ره) را منادی بزرگ همان آرمان‌ها می‌دانست، شاید برای عده‌ای دشوار باشد، اما واقعیت تاریخ را نمی‌توان انکار نمود و در برابر آن سر تعظیم فرود نیاورد.
مردم ایران در سال 1357 پس از تجربه‌های بزرگ تاریخی مانند مشروطه و نهضت ملی صنعت نفت و واقعه پانزدهم خرداد، در مسیر رشد و بالندگی خود و ناامید از اصلاح روندهای غلط و آزادی ستیز و ظالمانه در اداره کشور، برای بهبود شرایط خود در همۀ زمینه‌ها به ایستگاه انقلاب و تغییر اساسی در تمام ساختارها رسید که با همراهی اکثریت مطلق جامعه و همسویی همۀ جریان‌های سیاسی و فکری به وقوع پیوست.
امروز ملت ایران در آستانه چهل و چهارمین سالروز این رویداد بزرگ و تاریخی، حق دارد وضع موجود را با وضع مطلوب مقایسه کند. در روزگاری که وسایل ارتباط جمعی و سطح سواد مردم و قدرت تشخیص و اثرگذاری افراد افزایش یافته، نمی‌توان با نشانی غلط یا تبلیغات یکسویه، از آن‌ها خواست همان‌گونه به امور بنگرند که عده‌ای خاص می‌خواهند.
اساساً یکی از اهداف انقلاب اسلامی این بود که به رأی و نظر مردم احترام گذاشته شود و از تحمیل هرگونه عقیده‌ای بر آنان اجتناب گردد.
امروز فقدان چشم‌انداز روشن و ملموس برای زندگی عادی و تبعات تورم افسار گسیخته و بحران اقتصادی و سقوط پول ملی و تخریب محیط زیست و بحران کم آبی و مشکلات بین‌المللی را مردم از نزدیک لمس می‌کنند و این در حالی است که جریانی خاص با ادعای بهبود سریع اوضاع، همۀ بخش‌های کشور را در اختیار گرفت و نه تنها کارنامه قابل دفاع و قابل درکی از خود ارائه نکرد که در پنج ماه گذشته و حوادث تلخی که به کشته و مجروح و زندانی شدن شماری از شهروندان انجامید، به جای عذرخواهی و اصلاح امور و شنیدن انتقادات مشفقانه دلسوزان کشور از هر طیف و گروه اجتماعی، بر شیپور منازعه و نادیده گرفتن بحران دمید.
متاسفانه همین شیوه برخورد، فضای سوء تفاهم و بدبینی در سطح عمومی را تشدید کرد که علاوه بر تهدید وحدت و انسجام داخلی، آسیب‌های عمیقی را به لحاظ سیاسی و اجتماعی و فرهنگی به دنبال آورد.
بالطبع در این وضعیت مدارا و پرهیز از خشونت و گسترش زمینه‌های همکاری و تعامل بین بخش‌های مختلف جامعه، بسیاری از مشاجرات را کاسته و زمینه تفاهم را افزایش خواهد داد، زیرا وضعیت اجتماعی محدود به عملکرد چند فرد و جریان خاص نیست و سلسله‌ای از عوامل در آن نقش دارد و آنچه حوزه بین انسانی خوانده می‌شود، نقش اصلی را ایفا می‌کند.
مجمع نیروهای خط امام، ضمن تاکید بر ضرورت شکل‌گیری و مدیریت ایده‌های تحول‌خواهانه در داخل کشور معتقد است، دولت‌های خارجی هیچگاه دوست مردم ایران نبوده‌اند و نباید انتظار همراهی آنها را داشت، همان‌طور که در نهضت ملی، دو جبهه شرق و غرب، همچون دو لبه قیچی علیه دولت ملی دکتر مصدق عمل کردند.
همچنین این مجمع، همانگونه که قبلاً اعلام نمود، جوانان و معترضان ماه‌های اخیر را دردمند و عاشق ایران عزیز و خواهان تقویت استقلال و سربلندی آن می‌داند و تصریح می‌کند که نباید آن‌ها را به صفات ناروا متهم کرد. آنها تربیت یافتگان همین نظام و مخاطبان رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی داخل کشور هستند. اگر کسانی اشکالی می‌بینند، آن را در عملکرد خود جستجو کنند. شدت عمل در برخورد با معترضان و چهره‌های دانشگاهی و علمی، علاوه بر اشکالات حقوقی و شرعی، به عمیق شدن شکاف‌های سیاسی و اجتماعی می‌انجامد و تبعات آن برای هیچکس مطلوب نیست.
لازم به توضیح نیست که همه ساکنان کشورمان از اقوام و مذاهب مختلف، وابستگی عمیقی به سرزمین مادری‌شان دارند؛ خوشبختانه همبستگی حول میهن تاریخی، نزد مردم ایران همیشه قوی بوده است، وقتی مردم در تمام کشور با نگاه مشترک به مسئله‌ای نگاه می‌کنند و در شادی و غم، حس مشترک دارند، باید آن را مغتنم شمرد.
ما با صدای بلند یادآور می‌شویم که انقلاب اسلامی برآمده از افکار چهره‌هایی مانند آقایان مطهری و طالقانی و بهشتی و دیگر متفکران بود که آزادی و حفظ کرامت انسانی را بر دیگر امور ارجح می‌دانستند و مشکلات امروز ناشی از فاصله گرفتن از همان تفکرات است. وضعیتی که موجب کاهش مشارکت عمومی مردم در چند انتخابات اخیر شد.
اکنون جا دارد این سوال پرسیده شود که چه کسی مسئول تبعات نظارت استصوابی در کاهش مشارکت عمومی و تشدید واگرایی‌ها و ناامیدی مردم است؟ همان درد و نقدی که بسیاری از نیروهای دلسوز و خدمتگزار کشور بارها گفتند و توجهی به آن نشد.
به گمان ما، خروج از این وضعیت نیازمند روشن بینی و عزم همه جریان‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است که دل در گرو ایران عزیز و ارزش‌های برآمده از صد سال مجاهدت آزادیخواهانه و عدالت‌طلبانه مردم ایران دارند.
به همین منظور باید طوری عمل نمود که از تنش‌ها کاسته شده و اعتماد عمومی جلب شود، تنش‌هایی که محصول تبعیض و نارضایتی‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی است.  
 بی تردید با ادامه وضعیت کنونی، حیثیت و امنیت کشور در معرض آسیب از سوی کسانی قرار خواهد گرفت که با میهن و ملت ایران کینه‌ای دیرینه دارند. بدیهی است بی توجهی به نظرات دلسوزان و خودداری از گفتگو و اصرار بر سانسور اندیشه‌ها، بیش از پیش طمع‌ورزان را به طمع خواهد انداخت.
والسلام
مجمع نیروهای خط امام
منبع:جماران
کد مطلب: 189017
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *