۰
پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
خودروهای ایرانی اوراق می‌شوند؟

سرنوشت صادرات محصولات ایران خودرو

صادرات محصولات ایران خودرو به ارمنستان ماه‌هاست کلید خورده است. اما اکنون شایعه‌هایی مبنی بر اوراق خودروهای ایرانی و صادرات مجدداً قطعات آن‌ها به ایران به گوش می‌رسد. آیا این شایعه‌ها صحت دارند؟
سرنوشت صادرات محصولات ایران خودرو
به گزارش مردم سالاری آنلاین،صادرات محصولات ایران خودرو و سایپا به ونزوئلا و ارمنستان ماه‌هاست که کلید خورده و خودروسازان بخشی از تولیدات خود را به این کشورها ارسال می‌کنند. سایپا دو خودرو کوییک و ساینا را به ونزوئلا و ایران خودرو دو محصول تارا و دنا اتوماتیک را به ارمنستان صادر کرد.
هم‌زمان با اجرای طرح صادرات خودرو به کشورهای خارجی برخی انتقادات مطرح شد که دو کشور ونزوئلا و ارمنستان کشورهایی نیستند که این محصولات بتوانند در بازارهای آن توان رقابت داشته باشند و این صادرات تنها با اهداف سیاسی صورت گرفته است و منافع اقتصادی و تجاری ندارد.
حال ابهام دیگری در رابطه با صادرات محصولات ایران خودرو به ارمنستان مطرح شده است. اخیراً زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که خودروهای صادرشده به ارمنستان، مجددا اوراق می‌شوند و به بازارهای ایران فروخته می‌شوند.
آن‌گونه که ادعا می‌شود، پس از صادرات محصولات ایران خودرو به این کشور، محموله‌ها به ایروان می‌روند، در آن‌جا اوراق و مجددا به صورت قطعه به بازارهای ایران صادر می‌شوند.
اوراق خودروهای صادراتی یک کلاغ چهل کلاغ است
حال این مساله مطرح می‌شود که آیا این شائبه‌ها مبنی بر صادرات محصولات ایران خودرو صرفاً برای اوراق آن‌ها صحت دارد؟
هرویک یاریجانیان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان، این مساله را تایید نکرد، اما توضیح داد: سال‌هاست که در ارمنستان نمایندگی‌های ایران خودرو مستقر بودند و مردم ارمنستان محصولات این شرکت خودروساز را می‌خریدند.
یاریجانیان تاکید کرد: اوراق خودروهای ایرانی در ارمنستان شاید یک کلاغ چهل کلاغ بوده و بزرگ‌نمایی شکل گرفته باشد. احتمالاً این خبر در رابطه با خودروهایی بوده است که به‌ عنوان تاکسی در ارمنستان استفاده می‌شدند و پس از مزایده، آن‌ها را اوراق کرده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان افزود: اوراق خودروهای صادراتی ایران خودرو و صادرات مجدد به ایران حتی از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه نیست و توجیهی ندارد. چراکه بسیاری از قطعات و حتی بدنه خودرو پس از اوراق دیگر کاربردی ندارند و حتی به عنوان قطعه هم دیگر در بازار متقاضی حاضر به خرید آن‌ها نمی‌شود.
گرچه رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان این مساله را تکذیب کرد. اما همچنان این احتمال وجود دارد که قطعات خودروهای مزایده‌ای ایران خودرو در ارمنستان، به کشور بازگردند و به عنوان قطعات خارجی در حاشیه بازار ایران به فروش برسند.
صادرات محصولات ایران خودرو با صلابت نیست
حال که اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان اوراق محصولات ایران خودرو را تکذیب کرد، این پرسش مطرح می‌شود که این خودروهای صادراتی در ارمنستان بازار خوبی دارند؟
او در پاسخ به این پرسش توضیح داد: برخی از محصولات ایران خودرو، مانند سمند در ناوگان‌های پلیس و تاکسی‌رانی به‌کار گرفته می‌شدند. اما باید اشاره کرد در دوره‌ای که هم صادرات محصولات ایران خودرو و هم واردات آن‌ها به ارمنستان متوقف شد، حضور محصولات ایران خودرو در ارمنستان با صلابت گذشته نیست.
او در ادامه گفت: پیش از این، دو نمایندگی ایران خودرو تعویض شدند و هم‌اکنون در ارمنستان یک نمایندگی تاسیس شده که فعالیت خود را به صورت جدی آغاز نکرده است. به نظر می‌رسد خودروهای ایرانی در آینده بتوانند جایگاه خود را در بازار ارمنستان به دست آورند.
منبع:تجارت نیوز
کد مطلب: 189035
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *