۰
دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
دبير كل حزب مردم سالاری در ديدار با سيدحسن خمينی؛

برای تحقق جمهوريت سوم هم صدور فرمان بازنگری قانون اساسی از سوی مقام رهبری و هم همراهی میرحسین موسوی هر دو لازم است

دبیرکل حزب مردمسالاری در دیدار دبیر کل و جمعی از منتخبین حزب مردم سالاری در دیدار با سید حسن خمینی گفت: اخیرا دیدگاهی توسط جناب آقای مهندس میرحسین موسوی مطرح شد و آن یک بحث جدیدی بود که ایشان مطرح کرد که ظاهرا دیگر با راهکارهای فعلی نمی شود و باید به سمتی برویم که از مردم رفراندومی بخواهیم که آیا تغییر قانون اساسی را می خواهید؟ اگر خواستند یک مجلس مؤسسان شکل بگیرد و بعدا دوباره برای مصوبات آن مجلس رفراندوم برگزار کنیم.
برای تحقق جمهوريت سوم هم صدور فرمان بازنگری قانون اساسی از سوی مقام رهبری و هم همراهی میرحسین موسوی هر دو لازم است
به گزارش مردم سالاری آنلاین، مصطفی کواکبیان گفت: شعاری که برای بیست و یکمین کنگره حزب مردمسالاری برنامه ریزی شد این بود که «رفع بن بست های قانون اساسی لازمه برون رفت از مشکلات فعلی کشور است». ما حدود پنج سال است که طرحی با عنوان «جمهوریت سوم» پیگیری می کنیم. یعنی ما دو بار برای قانون اساسی رفراندوم برگزار کرده ایم و حالا می گوییم بعد از ۳۳ سال یک بار دیگر هم برای بازنگری قانون اساسی باید رفراندوم برگزار شود.
دبیرکل حزب مردمسالاری افزود: دیدگاه های مختلفی در این زمینه هست. یک دیدگاه معتقد است که همین قانون اساسی بهترین است و اصلا نباید دست به ترکیبش زد؛ سران سه قوه هم در همایش ۱۲ آذر گفتند که قانون اساسی هیچ بن بستی ندارد و فقط در اجرا مشکل داریم. حتی بعضی از دوستان اصلاح طلب ما هم گاهی این حرف ها را می زدند و دلیلش این بود که می گفتند ممکن است شورای بازنگری قانون اساسی نگاه انقباضی تری داشته باشد. ما از اول این دیدگاه را قبول نداشتیم و می گفتیم حتما باید بازنگری شود. چون اصل ۱۷۷ گفته که بعد از بازنگری باید رفراندوم برگزار شود؛ مگر می شود آن ترکیب چیزی بنویسند که مردم به آن رأی ندهند؟!
وی تأکید کرد: طبق آیین نامه اگر ۶۰ میلیون واجد شرایط داشته باشیم باید بالای ۳۰ میلیون نفر شرکت کنند و نصف به علاوه یک آنها رأی مثبت بدهند؛ با دو سه میلیون که این روزها نمی شود رفراندوم برگزار کرد. لذا ما هیچ دغدغه ای نداشتیم و گفتیم حتما می شود با بازنگری قانون اساسی این کار صورت بگیرد.
کواکبیان یادآور شد: یک دیدگاه هم اخیرا توسط جناب آقای مهندس میرحسین موسوی مطرح شد و آن یک بحث جدیدی بود که ایشان مطرح کرد که ظاهرا دیگر با راهکارهای فعلی نمی شود و باید به سمتی برویم که از مردم رفراندومی بخواهیم که آیا تغییر قانون اساسی را می خواهید؟ اگر خواستند یک مجلس مؤسسان شکل بگیرد و بعدا دوباره برای مصوبات آن مجلس رفراندوم برگزار کنیم.
وی افزود: من در کنگره حزب مردمسالاری خواهشی از مقام معظم رهبری داشتم که فرمان این همه پرسی را صادر کنند و خواهشی هم از میرحسین موسوی داشتم که فعلا تند نروید و همین قانون اساسی فعلی را همراهی کنید. ما گفتیم اگر غیر از این شود در کنفرانس مونیخ می نشینند و به جای دکتر ظریف از رضا پهلوی دعوت می کنند؛ یعنی از ما نجنبیم آنها هم بیکار نمی نشینند و هر روز برای ما نقشه دارند. لذا گفتیم برای اینکه به براندازان میدان ندهیم، خودمان قانون اساسی را اصلاح کنیم.
دبیرکل حزب مردمسالاری تصریح کرد: اخیرا ۳۰ مورد مطرح کرده ایم که یکی از آنها این است که آیین نامه مجلس خبرگان را خودشان می نویسند. بعد هم جالب است که همه باید مجتهد باشند. مگر رهبر فقط اجتهاد دارد؟! رهبر بینش سیاسی، مدیریت، آگاهی به امور زمان، شجاعت و تدبیر هم می خواهد. من گفتم در همین خبرگان یک نفر هم از اقلیت های دینی نداریم؛ بالأخره آنها هم باید در تعیین رهبر نقش داشته باشند یا نداشته باشند؟
کد مطلب: 190444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *