۰
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۵

افزایش سرطان معده و مری در همدان

یک متخصص انکولوژی در همدان، روند آمار مبتلایان به سرطان در این شهر را نسبت به سال‌های گذشته رو به افزایش خواند و گفت: آنچه مسلم است در بین انواع سرطان‌ها، سرطان معده و مری نسبت به مناطق دیگر در همدان شیوع بیشتری را نشان می‌دهد.
به گزارش ایسنا، دکتر "سپیده بهنود" افزود: توصیه می‌شود فرد در صورتی که دچار کاهش وزن بدون توجیه شد یا به نظر می‌رسید در هنگام بلع غذا دچار مشکل است و غذا به سختی پایین می‌رود، یا به دنبال مصرف غذا دچار تهوع می‌شود آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کند.
وی در ادامه به کاهش سن ابتلا به سرطان در دنیا و به ویژه همدان اشاره کرد و افزود: به طور مثال سرطان‌هایی که تا پیش از این در سنین۴۰ سال به بالا خود را نشان می‌داده اکنون در ۲۰ سال به بالا بروز می‌کند و این امر نیازمند راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی در همدان است که در این کلینیک بیمار توسط یک تیم درمانی متخصص شامل جراح، متخصص روان‌پزشکی، متخصص آنکولوژی و تغذیه ویزیت ‌شود.
دکتر بهنود به ارائه پیشنهاد عملیاتی کردن این امر به معاونت درمان دانشگاه اشاره کرد که در صورت امکان این کلینیک در بیمارستان بعثت راه‌اندازی شود.
وی از مزایای راه‌اندازی این کلینیک به تشخیص زودرس سرطان در افراد مشکوک به بیماری و همچنین تشخیص بیماری در افراد در معرض خطر از جمله افرادی که در بین بستگان درجه یک یا دو آنها موارد ابتلا به سرطان گزارش شده است، اشاره کرد.
این پزشک متخصص ادامه داد: از سویی به علت اینکه در کلینیک، پروتکل درمان به صورت گروهی طراحی و اجرا می‌شود از درمان‌های سلیقه‌ای جلوگیری شده و بیمار به نحو احسن تحت مراقبت قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد: وظیفه اصلی ما بومی‌سازی پروتکل‌های درمانی بر اساس شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور بوده و بدیهی است این امر موجب اطمینان خاطر بیماران شده و از مراجعه آنها به شهرهای دیگر برای درمان جلوگیری خواهد کرد.
دکتر بهنود با اشاره به اقدامات مرکز تخصصی و فوق تخصصی بعثت همدان در زمینه این بیماری گفت: این مرکز دارای بخش‌های جراحی که انواع عمل‌های جراحی مربوط به سرطان‌های مختلف شامل ریه، پستان، سیستم گوارشی و بافت نرم در آن انجام می‌شود همچنین بخش جراحی مغز و اعصاب شامل جراحی انواع تومورهای خوش‌خیم و بدخیم سیستم اعصاب، بخش آنکولوژی اطفال، اورولوژی و بخش فوق تخصص غدد است و بیمارانی که در این مرکز تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند برای بررسی از نظر نیاز به پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی به درمانگاه آنکولوژی بیمارستان بعثت مراجعه می‌کنند همچنین این درمانگاه، پذیرش مبتلایان یا نیازمندان به مشاوره‌های تشخیص زودرس در مورد سایر اندام‌ها و اعضای بدن را نیز انجام می‌دهد و امکان انجام تمامی آزمایشات خونی در این مرکز وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه رشد بی‌رویه یک سلول باعث ایجاد تومور می‌شود، افزود: تومورها به انواع خوش‌خیم و بدخیم تقسیم می‌شوند که به نوع بدخیم آن سرطان گفته می‌شود.
دکتر بهنود با اشاره به وجود روش‌های درمانی متنوعی برای درمان تومورهای بدخیم، اساس درمان را در بیشتر موارد مبتنی بر جراحی دانست که بسته به مورد از اقدامات شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی نیز برای تکمیل درمان استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: روش پرتودرمانی در واقع کاربرد اشعه ایکس(در مراکز پیشرفته) برای کنترل رشد تومورها، ریشه‌کن کردن تومورها، جلوگیری از عود موضعی و کنترل درد یا خون‌ریزی در بیمار است.
این متخصص در مورد شیمی‌درمانی نیز از استفاده دارو به صورت تزریق داخل وریدی یا عضلانی یا داخل نخاعی برای حذف سلول‌های بدخیم نام برد و روش دیگر درمان در سرطان را استفاده از هورمون‌درمانی دانست که به ویژه در درمان سرطان‌های پستان و پروستات کاربرد دارد.
دکتر بهنود با اشاره به اینکه پس از تشخیص سرطان در فرد، وی کاندید دریافت خدمات درمان خواهد بود، ادامه داد: در صورتی که نوع سرطان، خونی یا غدد لنفاوی باشد، جایگاه جراحی در حد نمونه‌برداری است اما در سایر سرطان‌ها عمدتاً جراحی قدم اول برای حذف توده سرطانی خواهد بود و پس از جراحی بر اساس نوع سرطان یا وجود باقی‌مانده، تصمیم‌گیری برای انجام پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی صورت خواهد گرفت.
وی نکته حائز اهمیت در بیماری سرطان را تشخیص زودرس و حتی پیشگیری از سرطان دانست و در مورد مسائل پیشگیرانه به وجود اقداماتی بسته به نوع سرطان اشاره کرد که در مورد شناسایی زودرس سرطان نکته اساسی، توجه خود فرد به بروز هرگونه علامت غیرطبیعی در بدنش است.
دکتر بهنود بر توجه فرد به تغییرات فیزیکی حتی در حد تغییر اندازه یک خال در بدن تأکید و توصیه کرد هر فرد که دچار یک تغییر در روند طبیعی تغذیه‌ای، گوارشی، پوستی و دستگاه تناسلی شد حتماً به پزشک مراجعه کند.
کد مطلب: 19070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *