۰
سه شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۴۱

عقابهای آشغالی

در فاصله ۵۰ کیلومتری همدان و ۱۰ کیلومتر مانده به شهر «ملایر» و پس از پشت سر گذاشتن شهر «جوکار» در میان تپه‌های کنار جاده راهی فرعی و مسیری خاکی، پرواز دسته‌جمعی عقاب‌ها به چشم می‌خورد. مکانی بی‌نام و نشان و کوهی از زباله که به محلی دنج برای پرواز عقاب‌ها و البته تعداد زیادی زباله‌گرد تبدیل شده است.
در فاصله ۵۰ کیلومتری همدان و ۱۰ کیلومتر مانده به شهر «ملایر» و پس از پشت سر گذاشتن شهر «جوکار» در میان تپه‌های کنار جاده راهی فرعی و مسیری خاکی، پرواز دسته‌جمعی عقاب‌ها به چشم می‌خورد. مکانی بی‌نام و نشان و کوهی از زباله که به محلی دنج برای پرواز عقاب‌ها و البته تعداد زیادی زباله‌گرد تبدیل شده است. «اینجا محل دفن زباله‌ها در شهرستان ملایر است». به گفته معاون فرماندار ملایر، محل دفن زباله در شهر ملایر استاندارد وجود ندارد و روستاهای اطراف در این زمینه اظهار نارضایتی دارند؛ بنابراین باید روند مکان‌گُزینی و دفن بهداشتی و استانداردسازی زباله‌های شهر ملایر سرعت گیرد. در ناحیه فعلی به علت منابع غذایی و کثرت جوندگان، با عقاب‌های دشتی مواجه هستیم و امکان تغییر زیست‌بوم عقاب‌ها وجود ندارد اما با تغییر سایت پسماند ملایر، می‌توان شاهد بهبود زیست‌بوم عقاب‌ها بود.
از سوی دیگر، همزمان با شروع مهاجرت پرندگان، عقاب‌های آفریقایی با ورود به شهر قم در نزدیکی تالاب بهشت معصومه قم در کنار سایت البرز - که محل دفن زباله‌های استان قم است - مستقر می شوند. از آنجا که سایت البرز قم محل دفن زباله‌های استان است، به محل مناسبی برای تغذیه این عقاب‌ها تبدیل شده و این پرندگان شکاری تا آغاز فصل گرم در این مکان باقی می‌مانند.
کد مطلب: 97785
برچسب ها: عقاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *