۰
يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۰

اعطای وام جهیزیه به دانشجو در صورت تامین بودجه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در مورد وام شهریه به دانشجویان دکتری شبانه گفت: این وام را به کسانی که در زمان مقرر ثبت نام کنند، اعطا می‌کنیم و ترم قبل نیز به همه متقاضیان وام داده شد، مگر اینکه دانشجویی شاغل بوده باشد و بیمه اجباری برای او رد شود که نشان دهنده این موضوع است که دانشجو کارمند یک ارگان است. ما ابتدا به بقیه وام می‌دهیم و بعد اگر مبلغ اضافی داشته باشیم به آن‌ها هم وام خواهیم داد.
اعطای وام جهیزیه به دانشجو در صورت تامین بودجه
به گزارش مردم سالاری آنلاین، «مسعود گنجی» رئیس صندوق رفاه دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد طرح پرداخت یارانه سود و کارمزد بابت احداث خوابگاه دانشجویی به دانشگاه‌ها بیان کرد: طبق قانون بازپرداخت این یارانه بعد از دو سال است، ما به هر دانشگاهی که تقاضای چنین یارانه‌ای کرده بود، پاسخ مثبت دادیم و سعی کردیم به کسی جواب منفی ندهیم. 
گنجی تصریح کرد: ما به بالای ۱۲ دانشگاه مجوز برخورداری از این یارانه را داده‌ایم. برخی از این دانشگاه‌ها در حال طی کردن مراحل دریافت وام هستند. وقتی ما برای دریافت وام موافقت می‌کنیم، دانشگاه باید دنبال کارهای دریافت وام برود و بانک‌ها نیز باید با آن‌ها همکاری کنند. برخی دانشگاه هم منتظر نظر هیات امنای خود هستند، چراکه آن‌ها هم باید تصویب کنند که دانشگاه بتواند وام بگیرد. فکر می‌کنم سال آینده اغلب دانشگاه‌های متقاضی از این وام برخوردار می‌شوند. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه در مورد میزان بودجه و تاثیر آن در برنامه‌های آینده صندوق توضیح داد: همه تصمیمات ما بستگی به بودجه‌ای است که برای صندوق در نظر می‌گیرند. ما دنبال این هستیم که به اندازه حداقل افزایشی که در حقوق کارکنان به وجود می‌آید، به همان میزان وام‌های دانشجویی را افزایش دهیم. تازه این حداقلی میزانی است که متقاضی آن هستیم. امیدوارم در صورتی که بودجه افزایش یابد بیشتر از قبل خدمات به دانشجویان ارائه کنیم. 
گنجی با بیان اینکه در مردادماه سال آتی میزان افزایش وام‌های دانشجوی مشخص می‌شود، ادامه داد: طرح‌هایی مانند وام‌های دو برابر برای متاهلین را ادامه می‌دهیم و احتمالا وام جهیزیه هم اضافه می‌کنیم. البته تاکید می‌کنم تحقق همه این طرح‌ها با بودجه کافی ممکن می‌شود. همچنین وام ودیعه مسکن را تا اندازه‌ای که قانون اجازه دهد، افزایش می‌دهیم. وام عتبات را نیز از سال بعدی اجرایی می‌کنیم و با یکی از بانک‌ها در این خصوص صحبت کرده‌ایم. 
گنجی افزود: در خصوص خوابگاه‌ها و غذاخوری‌ها نیز بحث‌هایی داشته‌ایم و قرار است کارهایی انجام دهیم، اما هنوز برای بیان جزئیات آن زود است ضمن اینکه بودجه باید مشخص شود. همه طرح‌های ما در جهت رفاه حال دانشجویان است. 
او در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به نارضایتی‌های متعدد دانشجویان از غذای سلف دانشگاه ها، بهتر نیست که صندوق مجدد مسئولیت رسیدگی به این موارد را برعهده بگیرد، گفت: موضوع غذای سلف امسال از حوزه صندوق رفاه دانشجویان به حوزه دیگری منتقل شد؛ امسال سازمان برنامه و بودجه پول غذا را مستقیما به حساب دانشگاه‌ها واریز کرده است و برای همین ما سعی کردیم خیلی پیگیر این موضوع نباشیم. اگر پول را به صندوق می‌دادند مانند سال‌های قبل می‌توانستیم برنامه ریزی برای این مسئله داشته باشیم و با دانشگاه‌ها صحبت کنیم، اما چون پول مستقیما به حساب هر دانشگاه واریز می‌شود و از هدفمندی یارانه هم به این کار کمک می‌شود و در اختیار معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم هم هست، بنابراین صندوق امسال در این موضوع دخالتی ندارد. 
گنجی با بیان اینکه عهده داری موضوع غذای دانشجویی را سیاستگذاران باید تعیین کنند، اظهار کرد: اگر دست ما بود و مشکلی پیش می‌آمد، قطعا پاسخگو می‌شدیم، اما بحث غذای دانشجویان در اختیار ما نیست و نمی‌توانیم در موردش صحبت کنیم. 
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا برخی دانشجویان شبانه از عدم پرداخت وام شهریه گلایه‌مند هستند و اینکه آیا تغییری در اعطای وام به آن‌ها ایجاد شده است؟ عنوان کرد: وام شهریه از قبل برای دانشجویان شبانه وجود داشته و این وام را به کسانی که در زمان مقرر ثبت نام کنند، اعطا می‌کنیم و ترم قبل نیز به همه متقاضیان وام داده شد، مگر اینکه دانشجویی شاغل بوده باشد و بیمه اجباری برای او رد شود که نشان دهنده این موضوع است که دانشجو کارمند یک ارگان است که به این افراد وام داده نمی شود.
گنجی تاکید کرد: البته افراد دارای بیمه خوداشتغالی از این موضوع مستثنا هستند و آن‌ها می‌توانند وام شهریه از ما بگیرند، اما کسانی که بیمه اجباری دارند، در اولویت ما برای اعطای وام نیستند. ما ابتدا به بقیه وام می‌دهیم و بعد اگر مبلغ اضافی داشته باشیم به آن‌ها هم وام خواهیم داد. برخی دانشجویان بدون اطلاع از این نکات ادعا می‌کنند که ما وام به آن‌ها نمی‌دهیم که اینطور نیست. ضمن اینکه دانشجو باید در زمان مقرر برای درخواست وام اقدام کند در غیر این صورت نمی‌توان به او وام داد. 
او در آخر افزود: این وام برای دانشجویان شبانه مقطع دکتری ۶ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است. دو روش بازپرداخت برای این وام‌ها وجود دارد؛ آن‌هایی که سربازی نرفته‌اند، بعد از فارغ التحصیلی به سربازی می‌روند و وقتی از سربازی برگشتند، ۹ ماه هم به آن‌ها فرصت می‌دهیم تا بعد از آن وام را پرداخت کنند. کسانی هم که سربازی رفته‌اند و دانشجویان خانم، بعد از اینکه ۸ نیمسال تحصیلی را تمام کردند، ۹ ماه فرصت به آن‌ها می‌دهیم و بعد از پایان این ۹ ماه، بازپرداخت وام را از آن‌ها می‌خواهیم.
کد مطلب: 192064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *