۰
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۶

۱۰ تا ۱۱ درصد ازدواج افراد تحصیل کرده منجر به طلاق می‌شود

ایسنا نوشت: یک مشاور خانواده گفت: ۱۰ تا ۱۱ درصد ازدواج افراد تحصیل کرده منجر به طلاق می‌شود.
۱۰ تا ۱۱ درصد ازدواج افراد تحصیل کرده منجر به طلاق می‌شود
دکتر حسن مولادوست روز چهارشنبه، ۲۵ خرداد ماه، در بیست‌وچهارمین آیین ازدواج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: ازدواج برخی از رشته‌های تحصیلی، تعارضات وجود دارد که ۱۰ تا ۱۱ درصد ازدواج تحصیل کرده‌ها منجر به طلاق می‌شود که نیم درصد آن مربوط به ازدواج‌های دانشجویی است چراکه برخی رشته‌های تحصیلی سنخیتی با رشته‌های تحصیلی دیگر ندارد.
وی ادامه داد: افراد تحصیل کرده خود را همه چی‌دان می‌دانند و مشاوره پیش از ازدواج نمی روند؛ دانشجویان درس‌خوان و بچه مثبت تضاد و ناسازگاری بیشتری با بقیه دارند چراکه فرصتی برای کارهای حاشیه‌ای نداشتند و همیشه درس خوانده‌اند و مهارت زندگی را یاد نگرفته‌اند.
وی افزود: افراد تحصیل کرده مشکلات خود را با کتاب و مطالب موجود در فضاهای مجازی برطرف می‌کنند اما افراد تحصیل نکرده اینگونه نیستند و حتما به مشاور مراجعه می‌کنند.
مولادوست خاطرنشان کرد: دانشجویان با آی کیو و هوش هیجانی بالا که در دانشگاه سطح بالا درس خوانده‌اند، احتمالاً با ازدواج میزان موفقیت درسی آنها کاهش یابد چراکه بسیاری از افراد بعد ازدواج دیگر به دنبال آرزوهای خود نمی‌روند اما اگر کسی ازدواج موفقی داشته باشد، رشد او نه تنها پله پله نبوده بلکه آسانسوری خواهد بود.
وی یادآور شد: افرادی که درگیری عاطفی دارند، به‌عنوان نمونه مشکلات عاطفی و یا اضطراب دارند که ۷۰ درصد آی کیو را تحلیل می‌برد و سبب شکست آنها می‌شود، اگر ازدواج موفقی داشته باشند، به صورت تصاعدی رشد می‌کنند و نقطه ثقل موفقیت او می‌شود.
وی اضافه کرد: آشنایی پیش از ازدواج باید ترکیبی از ازدواج سنتی و مدرن باشد تا ریسک طلاق عاطفی کاهش یابد چراکه ۴۶ درصد طلاق‌ها در کمتر از پنج سال اتفاق می‌افتد که در این آمار سخنان بسیاری نهفته است.
این مشاور خانواده در ادامه بیان کرد: دلیل مهم طلاق‌ها عدم شناخت کافی طرفین است و مولفه اول جدایی، اقتصادی نیست؛ مهم است اما تعیین کننده نیست.
وی افزود: ۲۷ درصد طلاق‌ها به علت دخالت مستقیم و غیر مستقیم خانواده‌ها رخ می‌دهد که درصد دخالت غیر مستقیم آنها بیشتر است؛ بخش زیادی از تعارضات به علت عدم شناخت عمیق نسبت به شغل و تحصیلات طرف است و فرد وارد زندگی می‌شود و می‌فهمد که طرف همانگونه که در نظر داشت، نبود، احساس بدی می‌کند.
وی متذکر شد: باید ایده‌آلیست نباشید که ازدواج امری حقیقی است و بدانید که می‌خواهید کجا قدم بگذارید؛ اگر نقطه ضعف یکدیگر را از ابتدا بدانیم، می‌توانیم زندگی کنیم اما اگر بعد از زندگی بدانیم احساس فریب خوردگی می‌کنیم و ازدواج تنها با روش سنتی و مدرن امکان‌پذیر نیست باید تلفیقی از آنها باشد.
مولادوست اظهار کرد: خانواده و دوستان مشاور خوبی نمی‌شوند چراکه روابط احساسی این اجازه را نمی‌دهد و حتما سوگیری خواهند داشت اما مشاور نباید سوگیری کند.
وی گفت: زوجین اگر تاکنون هم مشاور نرفته‌اند، در هر مقطعی که هستند باید نگذارید مسائل کوچک زندگی روی هم جمع شود که ازدواج خوب و مهم یک موضوع بوده و زندگی پایدار موضوع دیگری است.
وی بیان کرد: مشاور زندگی را چون پزشک خانواده بدانیم که اجازه نمی‌دهد برخی از مشکلات افزایش یابند اما ریسک ازدواج در دنیای امروزی بسیار بالا است.
این مشاور خانواده یادآور شد: امروز با بحران جمعیت روبرو هستیم اما اگر در سال‌های ابتدایی زندگی متوجه شدید که تعارضات شما زیاد است و روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود، فرزندآوری را به تاخیر بیندازید چراکه فرزندآوری محبت نمی‌آورد.
وی با بیان اینکه حتماً دوره‌ی نامزدی داشته باشید و قطعا بدانید بازگشت از هر مسیری امکان پذیر است، تاکید کرد: ما تحصیلات مبنای درک فرد میدانیم اما تحصیلات سبب افزایش درک فرد نمی‌شود و شاید هم ممکن است سبب خودشیفتگی فرد شود.
کد مطلب: 165760
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *