۰
جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۳
لاریجانی:

مجلس مانع افزایش گرانی‌ها شد

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آحاد جامعه و دولت و حکومت هم هست، گفت:‌ مجلس برخی اقدامات که منجر به دامن زدن به گرانی‌ها می‌شد را ممنوع کرد
فارس:علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سفر یک‌روزه‌اش شهرستان آران و بیدگل در سخنانی در نماز جمعه، اظهار داشت: خداوند سعادت بشر را در دو بعد قرار داده است که این دو بعد با هم می‌تواند سعادت را تعریف کند، یک بعد حیات معنوی انسان که باید بلوغ یابد و انسان را به مقام خلیفةالهی برساند یعنی استعدادهای درونی انسان شکوفا شود و بعد دیگر حیاتی و مربوط به زندگی مادی ماست.
وی افزود: انسان یک موجود یک وجهی و یک سعادتی نیست، دنیای غرب ساحت معنویت را فراموش کرد و آن را کنار گذاشت لذا انسان را یک موجود تک‌بعدی در نظر گرفت، البته پیشرفت‌هایی در این زمینه داشتند اما ما معتقدیم که انسان باید به کمال برسد.
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: از امام رضا(ع) نقل است که هرکس دین خود را به خاطر دنیا و یا دنیای خود را به خاطر دین از بین ببرد از ما نیست، این خیلی حرف روشنی است، اینکه انسان دلبستگی به دنیا نداشته باشد، این موضوع مکتب اولیاست ولی سعادت انسان دو حیات دارد.
وی با بیان اینکه سعادت مادی جنبه ابزاری برای سعادت معنوی دارد، تصریح کرد: یک انسان در مدرسه نبوی، کسی نیست که در غار زندگی کند اما ذکرالله داشته باشد، فرد باید برای خانواده خود تلاش کند تا زندگی متعارف ایجاد کند و اگر کسی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند، این تنبلی محسوب می‌شود.
لاریجانی با یادآوری این که یک اجتماعی که می‌خواهد مدینه نبوی باشد باید به هر دو بعد سعادت معنوی و مادی توجه کند، متذکر شد: کسی نمی‌تواند بگوید چون معنوی هستیم به معیشت مردم کاری نداریم. گاهی می‌بینیم موضوع امر به معروف و نهی از منکر که مطرح می‌شود، آرای مختلفی بیان می‌شود و حتی بعضی‌ها می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دولت نیست؛ باید بدانیم امر به معروف و نهی از منکر یک اصل اصیل اسلامی و عامل صیانت جامعه است؛ این موضوع هم تکلیف آحاد جامعه است و هم تکلیف دولت و حکومت و همه مردم برای امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند و دولت هم وظیفه دارد، حکومت از نظر اسلامی سعادت‌محور است نه پیشرفت‌محور.
رئیس مجلس ادامه داد:‌ یک زمانی به اروپا سفری داشتم، یکی از رؤسا سر موضوع حقوق بشر با ما جدل زیادی می‌کرد، می‌گفت شما آزادی را به معنای واقعی قبول ندارید، به او گفتم که مشکل ما با شما همین است، تئوری ما بر این است که انسان‌ها را به کمال برساند ولی شما می‌گویید که فقط به کمال مادی برسد.
وی اضافه کرد: سعادت در ابعاد مختلف و جستجوی آن، میراث گرانبهایی است که از اولیای دین به ما رسیده است و از مسائل مهم امروز ما همین بعد است، غربی‌ها متوجه شده‌اند که با این روش‌های مختلف فرهنگی، نمی‌توانند مردم ایران را فریب دهند،‌ ملت ایران راه و مسلک حقیقی خود را شناخته است و مردم ایران ولایت فقیه و زعامت ولی فقیه را قبول دارند، به همین دلیل غربی‌ها شیطنت‌هایی در این زمینه انجام می‌دهند.
رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: ستیز سخت دشمنان با جمهوری اسلامی ایران از طریق جنگ بود، تحمیل این امور در دفاع مقدس نتیجه‌ای نداد لذا آنها به دنبال روش‌های دیگری هستند، به عنوان مثال می‌گویند، روش‌های دوگانه را پیگیری می‌کنید مانند مذاکره بعلاوه فشار و تحریم.
لاریجانی با تأکید بر اینکه در ذات این روش دغلکاری و مکر وجود دارد و در واقع دشمنی است، گفت: سیاست غربی‌ها تحریم به علاوه مذاکره است، ولی سخنشان همین است که از نظر اقتصادی باید ایران را فلج کنیم، این یک بهانه‌ است، آنان ایران را مزاحم خودشان می‌دانند، البته ما واقعاً در برخی امور مزاحم آنان هستیم.
علی لاریجانی ادامه داد: غربی‌ها می‌خواستند در عراق و افغانستان فتنه به پا کنند و شیطنت‌هایی انجام دهند ولی ما مانع شدیم، در لبنان می‌خواستند حزب‌الله را نابود کنند که ما مزاحمشان شدیم، البته ما پنهان نمی‌کنیم، ما به دنبال فریب دادن دشمن هم نیستیم و همه چیز را اعلام می‌کنیم، آنها به دنبال این هستند که از فشارهای اقتصادی استفاده کنند اما اگر ما به هوش باشیم و درست تحلیل کنیم، در این موضوع هم شکست خواهند خورد، چرا که ظرفیت‌های زیادی در ایران وجود دارد.
لاریجانی اضافه کرد: نیروی انسانی تحصیل‌کرده خوبی در کشور داریم که منابع خوبی هستند و می‌توانند به توسعه کشور کمک کنند، سابقه پیشرفت که در انقلاب و تکنولوژی و صنعت پیدا کردیم، همه این موارد یک ظرفیت است و اگر توجه کنیم، آن وقت شرایطی که امروز با آن دست به گریبان هستیم، مرتفع می‌شویم؛ همه باید به سخن مقام معظم رهبری در این زمینه توجه کنیم، و هیچ اقدامی که زمینه تورم را در کشور ایجاد می‌کند، نباید دامن زده شود. هم‌اکنون فشار بر افرادی که حقوق ماهیانه دریافت می‌کنند، زیاد است، دو مشکل در کشور وجود دارد، یکی گرانی و دیگری بیکاری است و راه حل این مشکلات نیز رونق و توسعه تولید داخلی و فراهم کردن زمینه‌های کارآفرینی در کشور است.‌
رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ما برخی اقدامات را ممنوع کردیم تا به گرانی‌ها دامن زده نشود، تصریح کرد: ما مصلحت نمی‌دانیم که کارهای نسنجیده‌ای انجام شود که خود به خود وضع اقتصادی کشور را تضعیف کند، اگر ما کشور ثروتمندی هستیم، باید این ثروت پشتوانه تولید قرار گیرد.
لاریجانی متذکر شد: قرار بود ۳۰درصد از درآمد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد تا تولید از رونق نیافتد؛ ما همین امسال با مشکل خرید گندم مواجه شدیم، قیمت تضمینی خرید گندم توسط مسئولان ۴۲۰تومان اعلام شد در حالیکه بررسی‌ها نشان می‌داد بیش از این باید قیمت خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شود؛ ما باید در محصولات استراتژیک خودکفا شویم، کشاورزان وقتی قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شده از طرف دولت را پایین دیدند، گندمشان را نفروختند و مجبور شدیم حدود ۴میلیون تن گندم وارد کنیم، باید کشاورزان را تشویق کنیم تا به کشت علاقه‌مند شوند، بعداً مشخص شد که باید قیمت خرید تضمینی گندم ۶۵۰ تومان در نظر گرفته شود.
علی لاریجانی بر همین اساس خاطرنشان کرد:‌منابع و ثروت ملی ما باید پشت صنعت، کشاورزی و دامداری قرار گیرد، امکانات کشور را باید برای این موضوعات فراهم کنیم وگرنه از کیسه خوردن محسوب می‌شود.
رئیس مجلس در خاتمه سخنانش گفت: راه ایستادگی در برابر غرب این است که در داخل کشور به تولید توجه کنیم و زمینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.
 علی لاریجانی پس از اتمام سخنانش در پاسخ به درخواست امام جمعه آران و بیدگل که خواستار وجود یک نماینده مستقل برای این شهرستان در مجلس شده بود و همچنین خطاب به مردمی که پلاکاردی در این زمینه در دست داشتند، گفت: ما این موضوع را در کمیسیون امور شوراهای مجلس و در لایحه افزایش تعداد نمایندگان به ۳۱۰ نفر بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم درخواست شما اجرایی شود.
کد مطلب: 19326
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *