۰
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵

اخذ کپی مدارک هویتی افراد توسط دستگاه‌ها تخلف است

رییس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سازمان ثبت احوال به ۲۰۰ دستگاه دولتی در ۲۰۰ هزار نقطه در کشور خدمات ارائه می‌کند، گفت: هیچ دستگاهی نیاز به گرفتن کپی مدارک هویتی از افراد ندارد و اگر اقدام به اخذ مدارک هویتی افراد می‌کند مطابق قانون این دستگاه مرتکب تخلف شده است.
اخذ کپی مدارک هویتی افراد توسط دستگاه‌ها تخلف است

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «هاشم کارگر» رییس سازمان ثبت احوال کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به غیرقانونی بودن اخذ کپی مدارک هویتی افراد توسط دستگاه‌ها، گفت: در قانون آمده است که هیچ دستگاهی حق گرفتن رونوشت مدارک هویتی را از افراد ندارد. یعنی هیچ دستگاهی حق ندارد کپی از مدارک هویتی افراد دریافت کند.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت احوال به ۲۰۰ دستگاه دولتی در ۲۰۰ هزار نقطه در کشور خدمات ارائه می‌کند، ادامه داد: باتوجه به اینکه در حال حاضر سرویس‌های هویتی جهت احراز هویت افراد آماده است و تمام دستگاه‌ها به این سرویس‌ها متصل هستند. مدارس، دانشگاه ها، بانک‌ها و… همه به سرویس‌های هویتی ما متصل هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

رییس سازمان ثبت احوال کشور خاطرنشان کرد: کپی یا رونوشت مدارک که توسط دستگاه‌ها گرفته می‌شود هیچ استفاده ندارد جز اینکه یک هزینه برای متقاضی ایجاد کرده و نگهداری بیجا و اسراف توسط سازمان است. همچنین ممکن است خدایی نکرده این مدارک هویتی در دست افرادی بیفتد که ضرورتی نداشته باشد.

کارگر تاکید کرد: مدارک هویتی یک سری مدارک شخصی و محرمانه برای فرد است. هیچ دستگاهی نیاز به گرفتن کپی مدارک هویتی از افراد ندارد و اگر اقدام به اخذ مدارک هویتی افراد می‌کند مطابق قانون این دستگاه مرتکب تخلف شده است. ما اصرار داریم که همه دستگاه‌ها مطابق قانون رفتار کرده و کپی یا رونوشت مدارک هویتی را از ارباب رجوع اخذ نکرده و براساس سرویس‌های هویتی که در نظر گرفته شده کار مردم را انجام داده و خدمات ارائه دهند.

وی ادامه داد: افراد هم در صورتی که تخلفی در این زمینه از دستگاه‌ها مشاهده کردند می‌توانند به سازمان ثبت احوال و سازمان بازرسی کل کشور گزارش کرده و موضوع حتما پیگیری می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره صدور کارت هوشمند ملی برای افرادی که در خارج از کشور هستند، گفت: ما درخصوص صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند از همانجا درخواست تقاضای کارت ملی ارائه دهند و ۱۶ کشور این نمایندگی ثبت ایجاد شده است.

کارگر ادامه داد: درخواست این افراد به صورت الکترونیک برای ما ارسال می‌شود و در اینجا کارت ملی صادر می‌شود و برای نمایندگی ارسال و در همانجا فعال می‌شود.

کد مطلب: 195946
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *