۰
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
جده میزبان اسد و 14 رهبر عرب شد

آشتی، کلید واژه نشست اتحادیه عرب

نشست اتحاديه عرب در جده ديروز آغاز شد. اين نشست رسما تحت الشعاع حضور «بشاراسد» رئيس جمهوري سوريه پس از 12سال غيبت و در سايه مصالحه ايران و عربستان برگزار شد.
آشتی، کلید واژه نشست اتحادیه عرب
گروه بينالملل: نشست اتحاديه عرب در جده ديروز آغاز شد. اين نشست رسما تحت الشعاع حضور «بشاراسد» رئيس جمهوري سوريه پس از 12سال غيبت و در سايه مصالحه ايران و عربستان برگزار شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،روزنامه هاي عرب زبان به سي و دومين نشست اجلاس سران عرب که با حضور حدود 15 تن از رهبران، رؤساي جمهور، پادشاهان و شاهزادگان کشورهاي عربي آغاز و در حال برگزاري است، توجه زيادي کردند. روزنامه عکاظ در مقاله ديروز خود نوشت: همه انتظارات نشان مي‌دهد که نشست جده يکي از موفق‌ترين اجلاس‌هاي عربي خواهد بود، زيرا مشخصه آن وجود اراده سياسي واقعي است که مي‌توان براي حل بحران‌ها در کشورهاي عربي بر آن بنا نهاد. روزنامه عکاظ در مطلبي با عنوان (جده، قطب نماي عرب‌ها و اجلاس متفاوت ) نوشت : تفاوت اين اجلاس را بازگشت سوريه به کشورهاي عربي و پايان جدايي دانست که بيش از 12 سال از آن مي‌گذرد. روزنامه الجزيره نيز در سرمقاله خود نوشت: اهميت نشست جده در اين است که با توجه به تحولات رخ داده در منطقه و جهان و با توجه به حمايت عربستان از تلاش‌ها براي دستيابي به صلح، امنيت، ثبات و رفاه در منطقه، از جمله توافقنامه امضا شده توسط عربستان با جمهوري اسلامي ايران براي ازسرگيري روابط بين دو کشور و تلاش‌هاي موجود، ابتکاراتي براي يافتن راه حل سياسي جامع براي بحران‌هاي سودان، سوريه و يمن وجود دارد. روزنامه البلاد نيز در مقالهاي با عنوان (اجلاس جده، آرزوهاي بزرگ براي عصر جديد صلح و رفاه اعراب) اشاره کرد:اين اجلاس در ميان اميدها و آرزوهاي بزرگ براي عصر جديدي از صلح، ثبات و صلح در حال برگزاري است. روزنامه الشرق الاوسط نيز مقاله اي با عنوان اجلاس جده.. نقش اميد و تجديد، منتشر کرد که در آن نوشت: آنچه اجلاس جده را به رويدادي محوري تبديل ميکند اين است که در زماني ممتاز برگزار ميشود. پس از يک دهه ناآرامي ناشي از امواج بهار عربي از يک سو، سپس همه‌گيري بيماري کوويد 19 از سوي ديگر و سپس جنگ اوکراين، تأثير آشکاري بر اين نشست اعراب برجاي گذاشت. روزنامه اليوم خاطرنشان کرد: اجلاس سران عرب در جده با هدف تقويت رايزني و هماهنگي بين کشورهاي برادر عربي در خصوص تلاش براي حفظ امنيت و ثبات در منطقه و ارتقاي منافع اعراب به ويژه با توجه به تغييرات پي در پي و تشديد بحران‌ها در سطح بين المللي برگزار مي‌شود.
تاکيد بن سلمان بر صلح در خاورميانه
«محمد بن سلمان» وليعهد عربستان در نطق افتتاحيه گفت: اجازه نميدهيم منطقه ما به ميدان درگيري تبديل شود و سال‌ها درگيري که ملت‌هاي ما از آن رنج بردند، کافي است. بن سلمان در سخنراني خود در افتتاحيه نشست سران اتحاديه عرب در شهر جده افزود: موضوع فلسطين، مسئله اصلي و محوري جهان اسلام و عرب است و در اولويت برنامه‌هاي عربستان قرار دارد و به منظور يافتن راه حلي براي ان تلاش ميکنيم.
وي بازگشت سوريه به اتحاديه عرب را تبريک گفت و اضافه کرد: حضور بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در اين نشست موجب خرسندي است. اميدواريم که بازگشت سوريه به اتحاديه عرب به پايان بحران و بازگشت امنيت به اين کشور کمک کند.
وليعهد عربستان اظهار داشت: از تلاش‌هاي بين المللي براي حل بحران اوکراين حمايت و براي ميانجيگري ميان روسيه و اوکراين اعلام آمادگي ميکنيم.
تاکيد اسد بر فرصت تاريخي
در همين حال، بشار اسد، رئيس جمهور سوريه در سخنراني در نشست سران عرب گفت: من خواهان توسعه و بازنگري در منشور اتحاديه عرب و اساس نامه آن هستم تا با ملزومات زمانه همخواني داشته باشد. ما در مقابل يک فرصت تاريخي براي ساماندهي مجدد بيت عربي با کمترين ميزان از مداخله خارجي هستيم. وي خاطرنشان کرد: آشتي‌هاي حاصل شده يک فرصت تاريخي براي ساماندهي مجدد امور داخلي ما بدون مداخله خارجي است.جهانيان بايد مسائل داخلي را به دست ملت‌ها بگذارند و ما بايد با مداخله‌هاي خارجي مخالفت کنيم.
وي عنوان داشت: فعاليت مشترک عربي نيازمند يک سياست يکپارچه و مکانيزم‌هاي شفاف است.
ما بايد به دنبال عناوين بزرگي بگرديم که آينده ما را تهديد کرده و بحران‌هاي ما را ايجاد مي‌کند تا غرق نشويم و نسل‌هاي آينده را با پرداختن به معلول‌ها و نه علت‌ها غرق کنيم. عناوين، بسيار هستند که کلمات گنجايش آن را ندارند و اجلاس‌هاي سران براي آنها کافي نيستند، اين عناوين با جنايات رژيم صهيونيستي مطرود از سوي اعراب، عليه ملت مقاوم فلسطين آغاز نميشود و به تهديد عثماني ختم نميشود و از چالش توسعه به عنوان اولويت اصلي جوامع در حال توسعه ما جدا نيست. ايجا نقش اتحاديه عرب براي بررسي  مسائل مختلف و رسيدگي به آن مشروط به آنکه ساختار فعاليت اين نهاد توسعه يابد، مطرح مي‌شود.
درخواست حمايت زلنسکي
ولوديمير زلنسکي، رئيس جمهور اوکراين نيز در نشست سران اتحاديه عرب گفت: ما به جنگ خود براي حفاظت از کشورمان ادامه مي‌دهيم و از شما خواهش مي‌کنيم که از ملت ما به ويژه از مسلمانان کشورمان حمايت کنيد. ما هرگز تسليم نمي‌شويم و در برابر هيچ گونه اشغالگر خارجي سر فرود نمي‌آوريم. من از عربستان به خاطر نقش اين کشور در ميانجيگري براي آزادي اسراي اوکرايني در جنگ تشکر مي‌کنم. وي گفت: ما به جنگ براي بازپس گيري اراضي خود ادامه مي‌دهيم و هيچ کشوري نمي‌تواند از يک وجب از خاک خود دست بکشد.
تاکيد السيسي بر توانايي سياسي خاورميانه
عبدالفتاح سيسي، رئيس جمهور مصر در نشست سران اتحاديه عرب گفت: منطقه شرايط فوق العاده سختي را پشت سر گذاشته است که تهديدي عليه امنيت منطقه بوده است. ما بايد به توانايي‌هاي خود براي حل مسائل عربي تکيه کنيم. من خواهان فعاليت مشترک براي تعامل با بحران‌هاي جهاني هستم.
سيسي گفت: ما به گزينه استراتژيک تحقق صلح عادلانه و تشکيل کشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي پايبند هستيم. ادامه درگيري ميان فلسطيني‌ها و اسرائيلي‌ها منجر به انفجار اوضاع مي‌شود. وي درباره اوضاع سودان گفت: اگر براي مهار بحران سودان همکاري نشود اين بحران منطقه را تهديد مي‌کند. اکنون زمان آن فرا رسيده تا زمام امور را براي کنترل روابط با کشورهاي همجوار در دست بگيريم. بازگشت سوريه به اتحاديه عرب مي‌تواند به حل بحران اين کشور کمک کند.
کد مطلب: 195937
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *