۰
جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

رئیس کل بانک مرکزی: قیمت ارز امسال تغییر نمی کند!

​​​​​​​«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
رئیس کل بانک مرکزی: قیمت ارز امسال تغییر نمی کند!

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز ،بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.
در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم خرداد 1353؛ تهران در انتظار پاسخ مسکو برای افزایش قیمت گاز

ایران از اتحاد جماهیر شوروی 60 سنت افزایش در بهای مورد پرداخت هر هزار فوت مکعب گاز ایران را تقاضا کرده است.
منابع آگاه در تهران تایید کردند که این تقاضا رسما عنوان شده و با آنکه مذاکرات دو کشور برای رسیدگی به تقاضای ایران سر گرفته، ولی به انجام نرسیده است. به این معنی که مسکو هنوز نه نمایندگان خود را برای مذاکرات تعیین کرده و نه تاریخی را برای بهای مورد تقاضای  ایران برای گاز صادراتی به شوری کمی بیشتر از نصف بهای بین‌المللی گاز است. هم‌اکنون بهای بین‌المللی گاز برای هر هزار فوت مکعب یک دلار و نیم است؛ درحالیکه مسکو اینک فقط مبلغی در حدود 30 سنت در ازای هر هزار فوت مکعب گاز به ایران پرداخت می‌کند.
منابع آگاه حاشا نمی‌کنند از آنجایی که هر گونه تاخیر در چنین مذاکراتی نتیجه مستقیم و فوری آن برای درآمد ایران ضرر است. از این رو تهران از مسکو انتظار دارد که هرچه زودتر در اجرای تقاضای ایران اقدام کند.
میزان صادرات گاز ایران به شوروی سالیانه در حدود 10 میلیارد مترمکعب است و قرارداد فروش گاز بخشی از سلسله معاملاتی است که به موجب آن شوروی متعهد است به‌منظور کمک به ساخت کارخانه ذوب‌آهن آریامهر و سایر طرح‌ها، تسهیلات اعتباری در اختیار ایران بگذارد.
نرخ مصالح ساختمانی هفته آینده اعلام می‌شود
هیات عالی نظارت نرخ جدید سیمان را تصویب کرد. طبق مصوبه هیات قیمت سیمان کیسه‌ای یازده تومان اعلام شد. ارقام بررسی‌شده در مورد نرخ سیمان به وسیله مرکز بررسی قیمت‌ها در هیات عالی نظارت نیز مورد تصویب قرار گرفت.
هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف بررسی نرخ آجر و دیگر مصالح ساختمانی را نیز در دستورکار قرار داد.
سخنگوی هیات اعلام کرد: تا بررسی نهایی، فخاران باید نرخ سابق را رعایت کنند و بیش از اعلام نرخ جدید حق افزایش قیمت ندارند. در هفته آتی از نظر ضرورت و موقعیت فصل نرخ آجر، گچ، آهک، ماله و آجر ماشینی اعلام خواهد شد.
هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف اعلام کرد که به منظور ایجاد تعادل در بازار گوشت کشور قیمت گوشت در سراسر مملکت با در نظر گرفتن موقعیت محل از نظر داشتن و نداشتن دام یکنواخت می‌شود و نرخ گوشت به وسیله هیات عالی نظارت بدین منظور در کلیه مراکز استان‌ها تعیین و اعلام خواهد شد.
ایران و مصر ده‌ها طرح صنعتی مشترک اجرا می‌کنند
ایران به مصر بیش از یک میلیارد دلار اعتبار داد، 250 میلیون دلار از این اعتبار به صورت وام با شرایط مناسب برای نوسازی «پورت سعید» خواهد بود و بقیه اعتبارات ایران به اجرای طرح‌های مشترک دو کشور اختصاص خواهد یافت.
ایران و مصر یک بانک سرمایه‌گذاری با سرمایه 20 میلیون دلار در قاهره تاسیس می‌کنند. مصر از ایران یک هزار دستگاه اتوبوس می‌خرد.
مذاکرات اولین کمیسیون مشترک وزیران ایران و مصر برای امور بازرگانی و همکاری‌های اقتصادی که از اوایل هفته گذشته در تهران آغاز شده بود بعد از ظهر دیروز پایان یافت و منجر به امضای پروتکل مهمی بین دو کشور شد.
به موجب پروتکل پایان مذاکرات ایران موافقت کرد در برنامه‌های نوسازی پورت سعید که شامل ایجاد زیربنا و شهرسازی خواهد بود، شرکت کند. طرفین توافق کردند به این منظور یک موسسه مشترک ساختمانی و مهندسی مشاور در مصر ایجاد کنند.
طرفین همچنین موافقت کردند که یک کارخانه ریسندگی به ظرفیت یکصد هزار دوک در مصر تاسیس کنند.
ازسویی ایران در خاک مصر در ساحل مدیترانه تاسیسات بازرگانی و صنعتی که شامل تسهیلات بندری خواهد بود، ایجاد می کنند.
ایران موافقت اصولی خود را با مشارکت در اجرای طرحی برای کشیدن لوله نفت از سوئز به پورت سعید به منظور انتقال نفت به بنادر اروپا و به مقصدهای دیگر اعلام کرد.
همچنین به دعوت دولت مصر، ایران در برنامه توسعه کانال سوئز شرکت خواهد کرد.
مصر آمادگی خود را برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات و ابزار و ماشین‌های راهسازی ساخت اراک و تبریز برای اجرای برنامه‌های نوسازی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استفاده‌نشده صنایع را اعلام داشت.
پروتکل همکاری را هوشنگ انصاری، وزیر امور اقتصادی و دارایی از جانب ایران و دکتر عبدالعزیز حجازی نایب اول نخست‌وزیر مصر از طرف این کشور امضا کردند.

پنجم خرداد 1363؛ استقبال مردم از نظام بانکداری بدون ربا

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: طی سال 1362 حدود 22 میلیارد دلار ارز برای خرید کالا پرداخت شده است که 9 میلیارد آن توسط بخش دولتی و بقیه توسط بخش خصوصی بوده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد میزان گشایش اعتبارات در سال 62 گفت: در مجموع 11 میلیارد دلار و 270 میلیون دلار توسط بانک‌های تجاری، به غیر از بانک مرکزی گشایش اعتبار شده است که بانک ملی و بانک تجارت به لحاظ تامین این اعتبارات در مقام‌های اول قرار گرفته‌اند.
وی اضافه کرد: این روند افزایش گشایش اعتبار بعد از اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا همچنان ادامه داشته است.
وی با اشاره به اجرای قوانین حذف ربا در سیستم بانکی کشور گفت: خوشبختانه مرحله انتقال از سیستم قدیم به سیستم جدید بدون هیچ‌گونه تشویشی و با حسن استقبال مردم به خوبی در حال صورت گرفته است. نوربخش یادآور شد: درواقع یک مرحله انتقال که سال 63 می‌باشد در رابطه با سپرده‌گذاران در نظر گرفته شده و این یک سال دوران انتقال از سیستم قبلی به سیستم جدید اجرای قوانین بانکی بدون ربا می‌باشد و در مورد وام‌ها و تسهیلات اعطاشده، هرچند سال که موردنیاز باشد برای تبدیل قراردادها یا اتمام قرارداد به عنوان دوران انتقال در نظر گرفته شد و طی این دوره انتقال، قوانین زمان انعقاد آن قراردادها همچنان نافذ است.
در مقابل، از آغاز سال 63 با هر یک ریالی که به بانک وارد و یا از آن خارج می‌شود، براساس سیستم جدید بانکی رفتار خواهد شد.

پنجم خرداد 1373؛ تمام کالاها با قیمت معین خرید و فروش می‌شود

همه صنوف بدون استثنا از روز 9 خرداد موظف به نصب اتیکت قیمت بر روی کالاهای خود هستند.
بهادرانی، معاون وزیر بازرگانی گفت: اجرای طرح تنظیم و کنترل قیمت‌ها در بازار در سه مرحله صورت می‌گیرد.
وی افزود: نصب اتیکت بر روی کالاها تا روز دوشنبه به صورت کامل اجرا خواهد شد و همزمان بازرسی واحدهای تولیدی و توزیعی نیز شروع می‌شود.
آقای بهادرانی گفت: دومین مرحله از اجرای این طرح به تعیین قیمت کالاها اختصاص دارد که از هم‌اکنون شروع شده است که 8 گروه آن توسط شورای اقتصاد و 18 گروه توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین خواهد شد و گروه سوم توسط مجمع و اتحادیه‌ها به‌صورت مشترک تعیین می‌شود.
معاون وزیر بازرگانی در مورد سومین مرحله از اجرای طرح کنترل قیمت‌ها و کنترل بازار گفت: مسلما در این میان برخی از افراد سودجو از رعایت مقررات سرپیچی می‌کنند که ابتدا توسط خود اتحادیه‌ها پیگیری می‌شود و در صورت بی‌نتیجه بودن به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.
ایران در استخراج نفت از دریای خزر با جمهوری آذربایجان مشارکت می‌کند
در دیدار مهندس آقازاده، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه با مقام‌های جمهوری آذربایجان در باکو، همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت و گاز مورد بحث و مذاکره قرار گرفت.
آقازاده در سفر یک روزه خود به باکو، با حیدر علی‌اف رئیس‌جمهور، رسول قلی‌اف معاون اول نخست‌وزیر و ناطق علی‌اف رئیس شرکت نفت جمهوری آذربایجان در ارتباط با توسعه همکاری‌های نفتی و اکتشاف، استخراج و حمل نفت از مناطق نفتی دریای خزر مذاکره کرد.
وزیر نفت اعلام کرد: در این ملاقات‌ها درخصوص نحوه مشارکت و همکاری جمهوری اسلامی ایران در استخراج نفت مخازن نفتی جمهوری آذربایجان در دریای خزر مذاکره شد.

پنجم خرداد 1383؛ قیمت ارز امسال تغییر نمی‌کند

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: بازار ارز کشور تحت کنترل است و قیمت ارز در سال 83 تغییر چندانی نخواهد کرد.
ابراهیم شیبانی با اشاره به تغییرات اندک و کنترل قیمت ارز در سال گذشته گفت: پشتوانه ارزی کشور مستحکم است و با اعمال سیاست‌های کنترلی دولت، نوسانات شدید قیمت ارز در سال جاری مهار خواهد شد و جای نگرانی نیست.
وی مطالب مطرح‌شده در برخی جراید مبنی‌بر افزایش شدید قیمت ارز در سال 83 را مردود دانست و تاکید کرد: این مطالب مبنی‌بر پیش‌بینی افزایش قیمت دلار آمریکا در برنامه چهارم تا بیش از 12 هزار ریال صحیح نیست و آنچه در برنامه چهارم در مورد نرخ آمده، فقط یک نوع سیاست‌گذاری است و به معنای افزایش قیمت ارز نیست.
شیبانی با بیان اینکه قیمت ارز در سال 83 در جهت منافع اقتصادی و رشد و شکوفایی آن تعیین می شود، گفت: سال گذشته مردم و فعالان اقتصادی 6 میلیارد و 600 میلیون دلار ارز به نظام بانکی فروختند و سازوکارهای لازم برای کنترل این بازار پیش‌بینی شده است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه از کاهش 4 درصدی میزان رشد نقدینگی در سال گذشته خبر داد و گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، میزان رشد نقدینگی در سال 83 نیز 4درصد کاهش می‌یابد و در این صورت میزان تورم هم 2 درصد کاهش خواهد یافت.
شرکت مشترک ایران و آلمان در زمینه توسعه فناوری اطلاعات تشکیل می‌شود

همزمان با سفر وزیر اقتصاد ایالت «بایرن» آلمان به ایران، مدیران عامل گروه شرکت‌های «همکاران سیستم» و شرکت آلمانی، طی امضای یادداشتی، آغاز به کار شرکت مشترکی با نام «مهندسی سیستم‌های پیشرفته» را اعلام کردند.
سفر هیات 45 نفره آلمانی با هدف بازدید از توانمندی‌های ایران و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور صورت گرفته است.
شرکت مهندسی سیستم‌های پیشرفته، با هدف اجرای پروژه‌های بزرگ ملی تاسیس شده و در مقابل با شرکت‌ همکاران سیستم، مدیریت طرح‌هایی که محصولات موردنیاز بخش دولتی را تولید و عرضه می‌کند، راهکارهای جامع فناوری اطلاعات به بخش عمومی کشور را نیز ارائه خواهند کرد.

کد مطلب: 196306
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *