۰
يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۷

لزوم حمایت از تولید داخل لوازم خانگی با حفظ تعادل در قیمت‌ها

باید از تولید داخل در صنعت لوازم خانگی حمایت کنیم که صنعتی همیشگی و پایاست البته باید با حفظ شرایط رقابتی، بازار را متعادل نگه داریم تا هزینه اضافی به مردم تحمیل نشود
لزوم حمایت از تولید داخل لوازم خانگی با حفظ تعادل در قیمت‌ها

به گزارش مردم سالاری آنلاین،الله وردی دهقانی، ‌‌‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اعلام این مطلب، پیرامون عمق تولید داخل در صنعت لوازم خانگی کشور و میزان رضایت مردم از محصولات داخلی در این بخش، گفت: لوازم خانگی ابزار رفاه و آسایش مردم است و جزء لاینفک زندگی همه جوامع به حساب می‌‌‌آید و با پیشرفت تکنولوژی دچار تحول و تغییر شده که در کشور هم در حال به‌روزرسانی است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: مواد اولیه صنعت لوازم خانگی در داخل کشور وجود دارد و اگر نیست باید به سمت تنوع محصولات معدنی و طبیعی و حتی مصنوعی در کشور رفته و در داخل کشور تولید کنیم.

وی، خاطرنشان کرد: بازار لوازم خانگی بازاری پرشور و مستدام است که بشر نمی‌تواند بدون استفاده از آن زندگی خود را بگذراند و باید به سمت این برویم که به‌‌‌روز باشد، انرژی کمتر صرف کند و ارزان‌قیمت باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: باید از تولید داخل حمایت کنیم که صنعتی همیشگی و پایاست و همچنین صنعت تولید کشور هم باید پا به پای سایر جوامع پیشرفته پیش برود و توان رقابت با کشورهای خارجی‌‌‌ را داشته و به‌‌‌روز باشیم تا این صنعت را حفظ کنیم که اصل اول در سیاست‌‌‌های تولید لوازم خانگی است. دهقانی، در ادامه پیرامون بالا بودن قیمت لوازم خانگی به سیتنا گفت: موضوع قیمت باید مدیریت شود و به سیاست‌‌‌های مدیریتی نیاز دارد؛ هرچقدر به سمت تولید برویم و شرایط رقابتی را در کشور حفظ کنیم، قیمت‌ها خود به خود تعدیل می‌شود و کالاها با کارآیی و کیفیت بالا تولید می‌‌‌شوند.

 

 

بخشی از گرانی لوازم خانگی به مواد اولیه فولاد و پتروشیمی برمی‌‌‌گردد

لطف الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: کیفیت لوازم خانگی تولید داخل مورد قبول مردم است، اما آنچه باعث نارضایتی مردم شده قیمت لوازم خانگی است، در این راستا نخست باید قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی که تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌‌‌شده‌‌ محصولات لوازم خانگی دارند، واقعی شوند و همچنین باید انحصاری بودن بازار هم اصلاح شود که رفع این مشکلات در مدیریت وزیر صمت است و مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام داده است. لطف الله سیاهکلی، پیرامون عمق تولید داخل در صنعت لوازم خانگی کشور و میزان رضایت مردم از محصولات داخلی در این بخش، گفت: صنعت لوازم خانگی طی سال‌های اخیر در کشور پیشرفت خوبی داشته است و تولید داخل در این بخش مورد قبول مردم است؛ چه از نظر مصرف انرژی و چه از نظر کیفیت، مردم از این صنعت در کشور رضایت دارند، اما آنچه باعث نارضایتی مردم شده است قیمت لوازم خانگی است.
سیاهکلی در عین حال تاکید کرد: از لحاظ تولید لوازم خانگی، شرایط کشور خوب است و تولیدکنندگان در حوزه‌‌‌های مختلف این صنعت حضور دارند و این محصولات تولید داخل، قابل رقابت با نمونه‌‌‌های خارجی هستند.

باید قیمت محصولات پتروشیمی و فولادی که تاثیر مستقیم بر قیمت تمام‌‌‌شده‌‌ محصولات لوازم خانگی دارند باید واقعی شوند و لذا بخشی از گرانی لوازم خانگی که به مواد اولیه فولاد و پتروشیمی برمی‌‌‌گردد هم رفع می‌شود، چراکه این محصولات به قیمت ارز تلگرامی به فروش می‌رود و باید انحصاری بودن بازار هم اصلاح شود و رفع این موضوعات در مدیریت وزیر صمت است و اگر ایشان خوب عمل کند قیمت‌ها در این حوزه هم کاهش می‌‌‌یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیرامون نقش مجلس برای رفع موانع تولید در صنعت لوازم خانگی هم به سیتنا گفت: مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام می‌دهد، اما مجری که وزارت صمت است، اگر وزارت صمت موضوع قیمت را بپذیرد، دیگر نمی‌شود قیمت را تغییر داد، اما اگر بگوید قیمت‌ها واقعی نیست، قیمت‌ها اصلاح می‌شود. ما به عنوان مجلس وظیفه نظارتی خود را انجام دادیم همان‌طور که وزیر را استیضاح کردیم و وزارت صمت هم باید وظیفه مجری بودن خود را به درستی انجام دهد. سیاهکلی، اظهار کرد: با وزیر جدید صمت هم از همین زاویه برخورد می‌شود. باید قیمت‌ها طوری باشد که مردم آسیب و خسارت نبینند و از طرف دیگر نیز تولیدکنندگان هم دچار خسارت و ضرر نشوند. تولیدکنندگان به دلیل گرانی مواد اولیه قیمت‌ها را بالا می‌‌‌برند و برخی هم به دلیل رقابت، از شرایط موجود سوءاستفاده کردند، اما در نهایت کسی که آسیب نهایی و اصلی را می‌‌‌بیند، مردم هستند.

دولت قدرت خرید مردم برای لوازم خانگی را افزایش دهد

نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس گفت: بهترین راه رونق در بازار لوازم خانگی افزایش قدرت خرید مردم توسط دولت است. حسینعلی حاجی دلیگانی، با اشاره به برخی از مشکلات تولیدکنندگان لوازم خانگی با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و احتمال تعدیل نیرو در برخی از شرکت‌ها اظهار کرد: باید در این زمینه توان خرید مردم را بالا ببریم، مردم نیاز به لوازم خانگی دارند اما بخشی از جامعه توان خرید ندارند و باید تدابیری اتخاذ شود که توان خرید بالا برود. وی ادامه داد: خیلی از خانواده‌‌‌ها برای تهیه جهیزیه یا برای به‌روزرسانی لوازم خانگی نیاز به خرید دارند و با افزایش قدرت خرید این بازار رونق خواهد گرفت. نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس با بیان اینکه یکی از مطالبات ما از دولت مطابق با شعار سال و دستور رهبر معظم انقلاب، مهار تورم و رونق اقتصادی است، ابراز داشت: از دولت انتظار است که ضمن کنترل و مهار تورم به رشد اقتصادی هم توجه داشته باشد تا هم رشد تولید را داشته باشیم و هم تورم مهار شود.

وی با بیان اینکه پیشنهاد ما برای افزایش قدرت خرید مردم به دولت اجرای قانون بودجه است، تاکید کرد: در این قانون به دولت این اختیار داده شده است که خرید کالاهای اساسی توسط مردم به صورت کالابرگ الکترونیکی صورت گیرد که این امر از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند و باعث بالارفتن میزان خرید توسط مردم می‌شود. حاجی دلیگانی اضافه کرد: اصلاح مبلغ پرداختی به بازنشستگان تامین اجتماعی، لشکری و کشوری نیز برای افزایش قدرت خرید امری ضروری است. وی گفت: تولیدکنندگان نیز باید یارانه‌‌‌ای که بابت برق و آب و گاز دریافت می‌کنند را در تولید ببینند و نسبت به ایجاد فضای رقابتی در بازار اقدام کنند تا شاهد مهار تورم باشیم و اشتغال‌زایی در این صنعت افزایش یابد.

کد مطلب: 196431
برچسب ها: لوازم خانگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *