۰
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۰

جزییات آمار اولیه از اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱

در سال گذشته اقتصاد ایران حدودا ۴.۸ درصد بزرگ‌تر شده و در ادامه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال پایه سال ۱۳۹۰ به ۸۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسیده است.
جزییات آمار اولیه از اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۱
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از اکوایران،رشد اقتصاد ایران در سال گذشته در کانال ۴ درصد بوده و حدودا در مرز سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است. به طور کلی در دو سال گذشته وضعیت  رشد اقتصادی  در کشور در روایت‌های متعدد مثبت‌تر شده اما این رشد مشخصا از مسیر خالص صادرات در ایران بوده است.

رشد ۴.۸ درصدی اقتصاد ایران

در سال گذشته اقتصاد ایران حدودا ۴.۸ درصد بزرگ‌تر شده و در ادامه تولید ناخالص داخلی به قیمت‌های ثابت سال پایه سال ۱۳۹۰ به ۸۱۱ هزار و ۹۳۲ میلیارد تومان رسیده است. حجم کیک اقتصادی در هر سال را باید با در نظر گرفتن سال پایه مورد نظر ارزیابی کرد. این شاخص در سال گذشته را مرکز آمار با توجه به روش محاسبه خود و با استناد به داده‌های سال پایه ۱۳۹۰ ارزیابی کرده است. 

 

در میان عمده بخش‌های اقتصادی کشور هزینه مصرف خصوصی بالاترین سهم را داشته است.

سهم بالای هزینه مصرف خصوصی از کیک اقتصادی ایران

در سال گذشته، حجم هزینه مصرف خصوصی در اقتصاد ایران برابر با 423 هزار و 984 میلیارد تومان بوده که سهم 52 درصدی را از کل کیک اقتصادی ایران داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته این بخش از اقتصاد ایران حدودا 6.7 درصد رشد داشته و از سال قبل خود حدودا 6 واحد درصد کمتر شده است. با این حال مسیر رشد خود را در سال 1401 ادامه داده است.

هزینه مصرف دولتی به قیمت‌های ثابت نیز در این مقطع همچنان سرعتی ثابت داشته و برابر با 5.7 درصد ثبت شده است. رشدی که تقریبا معادل با سال قبل خود بوده است.

کد مطلب: 197516
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *