۰
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۰
رزمايش پدافند هوايي ناتو براي تقابل با روسيه آغاز شده‌ است

پالس جنگ بزرگ

جنگ اوکراين به کورترين گره جدال سنتي غرب و شرق تبديل شده است. معادلات آنچنان پيچيده است که هر لحظه با يک فاکتور نتايج دستخوش تغيير مي‌شود اما يک نکته کاملا مشخص است ؛ نه روسيه و نه آمريکا قصد عقب نشيني ندارند.
پالس جنگ بزرگ
گروه  بين‌الملل - علي ودايع: جنگ اوکراين به کورترين گره جدال سنتي غرب و شرق تبديل شده است. معادلات آنچنان پيچيده است که هر لحظه با يک فاکتور نتايج دستخوش تغيير مي‌شود اما يک نکته کاملا مشخص است ؛ نه روسيه و نه آمريکا قصد عقب نشيني ندارند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ولوديمير زلنسکي» رئيس جمهوري اوکراين از ميانه زمستان خود را به آتش زده بود که از غربي‌ها تانک‌هاي پيشرفته لئوپارد و تانک تايگر را از آلمان و آمريکا دريافت کند.بنا به روايت نيويورک تايمز،شواهد نشان مي‌دهد که افشاي نقشه‌هاي حمله بهاره و آماده باش ارتش روسيه منجر به تحميل تلفات سنگين به اوکرايني ‌ها شده است.روس‌ها به طور سنتي از زمان حمله ناپلئون استاد تله گذاري در راه پيشروي دشمنانشان هستند.
نيويورک‌تايمز تصريح کرد که با وجود تلفات انساني و خسارات تسليحاتي تأييد شده، اوکراين هنوز ادعاي دستاورد بزرگي در اين ضدحملات نداشته است. کي يف فعلا تنها چند روستاي کوچک را از کنترل نيروهاي روسيه خارج کرده است که باتوجه به هزينه‌هاي سنگين ناتو يک شکست محسوب مي‌شود.
پولتيکو و نيويورک‌تايمز به نقل از تحليلگران جنگ اوکراين مي‌گويند که سرنوشت کمک‌هاي آتي غرب به کي‌يف، به نتيجه ضدحمله‌اي بستگي دارد که اوکراين از ماه‌ها پيش در تدارک آن بوده است. نکته خوف انگيز براي کي يف اين است که اگر اوکراين نتواند دستاورد چشمگيري از اين ضدحملات کسب کرده و آن را در قالب نوعي پيروزي معرفي کند، احتمال دارد که کمک‌هاي تسليحاتي غرب که از آغاز حمله روسيه به اوکراين در فوريه 2022 اين کشور را سر پا نگه داشته، قطع شود. در ميان خبرهاي نگران کننده از انهدام تسليحات غربي توسط روسيه ؛ ناتو نگران اين است که تجهيزات مدرن جنگي توسط ارتش سرخ تصاحب شود و مسکو با مهندسي معکوس به تکنولوژي نظامي غرب دست پيدا کند. ترکيب مهندسي روسيه با دانش نظامي ناتو در ميان مدت منجر به طراحي تسليحات نسل جديد مسکو خواهد شد که اين هم براي غرب يک تهديد جديد محسوب مي‌شود.
چنگ و دندان ناتو
اعضاي پيمان آتلانتيک شمالي اگرچه ممکن است بنا به نسخه «هنري کيسينجر» پدرخوانده سياست خارجي آمريکا و وزيرخارجه نيکسون به تقسيم اوکراين تن دهند اما فعلا ناتو بت رزمايش پدافند هوايي براي روسيه چنگ و دندان نشان مي‌دهد.  در معادله جنگ غرب و شرق ، مدت‌هاست که طرفين نيم نگاهي به شمالگان دارند ؛ جايي که «نيوهارتلند» محسوب مي‌شود.
فارن پاليسي مي‌نويسد که  بعد از 6 سال برنامه ريزي دقيق، ناتو به شکل رسمي مانور نظامي دفاعي هوايي خود در سال 2023 را از روز دوشنبه در آلمان آغاز کرده است.
بر اساس اين گزارش، 23 کشور عضو ناتو شامل فنلاند -به عنوان جديدترين عضو آن- در اين مانور شرکت مي‌کنند و کشورهاي غيرعضوي مانند سوئد که تقاضاي عضويت آنها به دليل مخالفت‌هايي از سوي ترکيه و مجارستان مسکوت مانده است در اين مانور شرکت خواهند داشت. نکته جالب اينجاست که ژاپن هم به عنوان متحدناظر در اين رزمايش حضور دارد.
حجم نيروهاي نظامي حاضر در رزمايش به لحاظ تعداد نفرات و تسليحات بي سابقه است. در طول 12 روزبيش از 250 فروند هواپيما و 10 هزار نيرو، بزرگترين تمرين اعزام هوايي در تاريخ اين ائتلاف را تشکيل مي‌دهند. در تمرين «جنگ بزرگ» افسران نظامي چگونگي ارتباط هواپيماهاي کشورهاي مختلف با يکديگر و همچنين اثربخشي خدمه پروازي بار و سوخت را محک خواهند زد که نيروهاي اوکرايني به طور گسترده‌اي از آنها در جنگ با روسيه استفاده خواهند کرد.
 ژنرال «اينگو گرهارتز» فرمانده نيروي هوايي آلمان اعلام کرده که «پيام مهمي که ما ارسال مي‌کنيم اين است که مي‌توانيم از خود دفاع کنيم». رزمايش «اير ديفندر 23» در سال 2018 تا حدودي به عنوان پاسخي به الحاق کريمه توسط روسيه طراحي شده بود؛ اگرچه گرهارتز تأکيد کرد که طرف خاطي هدف اين رزمايش نبوده است. او گفت که مثلا در اين رزمايش هيچ پرنده‌اي را به در مسير کالينينگراد، منطقه‌اي که روسيه با کشورهاي عضو ناتو در مرز لهستان و ليتواني هم مرز است، اعزام نخواهد شد. «بوريس پيستوريوس» وزير دفاع آلمان گفت که در صورت حمله، نيروهاي هوايي ناتو از اهميت محوري برخوردار هستند؛ زيرا آنها اولين پاسخ‌دهنده براي تأمين امنيت مردم و همچنين نيروهاي مسلح هستند. پيستوريوس گفت: « هدف اين رزمايش اين است که ناتو و نيروي هوايي آلمان آماده دفاع از خود هستند». او در اظهاراتي که از تلويزيون ملي پخش شد، افزود: «اين مسئله در مورد ولاديمير پوتين و هر کسي که آزادي و امنيت ما را تهديد مي‌کند صادق است». در اين ميان ، روسيه هم بي‌کار ننشسته‌است. مقامات ناتو گفتند که جت‌هاي جنگنده اين ائتلاف در ماموريت‌هاي متعددي در هفته گذشته براي بررسي هواپيماهاي نظامي ناشناس روسيه بر فراز درياي بالتيک اعزام شدند. هفته گذشته در مجموع 15 پرواز براي بررسي تهديدات احتمالي انجام شد که بيشترين تعداد طي يک هفته در سال جاري است. به گفته مقامات نظامي ناتو در ليتواني، بسياري از هواپيماهاي نظامي روسيه در حريم هوايي بين‌المللي بدون برنامه پرواز از پيش ثبت‌شده، سيگنال فرستنده يا تماس راديويي عمل مي‌کردند. از سوي ديگر ، ناوگان بالتيک روسيه با حساسيت در حال تعقيب رزمايش هوايي ناتو است.
کد مطلب: 197412
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *