۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۲

نارضایتی کارگران از کارفرمای چینی

کارگران در سال فقط روز اول فروردین و روز عاشورا تعطیل هستند
نماینده کارگران کارخانه الیاف خاوران پارسیان اعلام کرد: کارفرمای چینی کارخانه الیاف خاوران پارسیان نیشابور بدون در نظر گرفتن شرایط تعیین شده در قانون کار، کارگران را وادار به کار می‌کند.
نارضایتی کارگران از کارفرمای چینی

 این کارگر که به نمایندگی از ۱۶۰ کارگر این کارخانه سخن می‌گفت، با اعلام مطلب فوق افزود: کارفرمای چینی کارخانه الیاف خاوران پارسیان بدون در نظر گرفتن مطالبات قانونی کارگران این کارخانه، حتی روزهای تعطیل آنان را بدون پرداخت حق اضافه کاری وادار به کار می‌کند.
وی در تشریح وضعیت کارگران این کارخانه اظهار داشت: ۱۶۰ کارگر این کارخانه در سال فقط روز اول فروردین و روز عاشورا تعطیل هستند و مابقی ایام سال کارگران برای دریافت مرخصی با کارفرمای چینی خود دچار مشکل هستند.
این کارگر با بیان اینکه کارگران برای رسیدگی به مشکلات زندگی خود نمی‌توانند از مرخصی قانونی استفاده کنند، افزود: این کارفرما به ازای هر یک روز غیبت مبلغ ۳۰ هزار تومان از حقوق کارگران کسر می‌کند این در حالیست که اگر این تعداد غیبت بیشتر از دو روز شود علاوه بر کسر ۹۰ هزار تومان از حقوق، تهدید به اخراج نیز می‌شوند.
او گفت: جندی پیش که یکی از کارگران برای درمان بیماری خود قصد مسافرت به تهران را داشت كه با مرخصی وی از سوی کارفرمای کارخانه موافقت نشد واین کارگر به ناچار چون بیش از دوروزغیبت برای درمان خود استفاده کرده بود از سوی کارفرما اخراج شد.
این کارگر یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های کارگران این کارخانه را رعایت نکردن بهداشت کار در این واحد تولیدی عنوان کرد وگفت: آلودگی‌های بیش ازحد محیطی و صوتی باعث نارضایتی کارگران شده است.
این کارگر اضافه کرد: این کارفرما بیش از ۳۰ نفر از کارگران چینی را در این کارخانه تحت عنوان سرپرست به كار گرفته كه هیچکدام برخورد لفظی خوبی با کارگران ندارند و در پاسخ به هر یک از سوالهای کارگران با لحنی بد و توهین آمیز پاسخ می‌دهند.
این کارگر با طرح این سوال که چگونه یک کارفرمای خارجی در کشورمان بدور از چشم بازرسان کار اینگونه با کارگران خود برخورد می‌کند، ادامه داد: با پیگیری کارگران از طریق اداره کار وقتی بازرس کار به کارخانه مراجعه می‌کند بدون بازرسی کارخانه و حل مشکل کارگران نحوه بازرسی وی از‌‌ همان دفتر خاتمه می‌یابد.
کارگران این کارخانه از کارفرمای خود رضایت ندارند
دبیر خانه کارگر نیشابور نیز ضمن تایید گفته‌های این کارگر افزود: کارفرمای کارخانه الیاف خاوران پارسیان نیشابور واقع در شهرک صنعتی عطار، چینی است و کارگران آن از نحوه مدیریت این کارفرمای خارجی رضایت ندارند.
محمد عمارلو با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران کارخانه الیاف پارس نیشابور به نمایندگی از سایر کارگران این کارخانه چندین بار به خانه کارگر نیشابور برای عنوان مشکلاتشان مراجعه کرده‌اند، افزود: این کارگران نسبت به نحوه مدیریت کارفرمای این کارخانه و همچنین عدم اجرای قوانین کار در این واحد تولیدی معترض هستند.
او افزود: به گفته کارگران، کارفرمای این کارخانه علاوه بر اینکه با درخواست مرخصی هیچ کارگری موافقت نمی‌کند و در صورت غیبت به ازاء هر روز ۳۰ هزار تومان از حقوق کارگر غایب کسر می‌کند.
او اضافه کرد: این عمل کارفرما در حالیست که اگر تعداد ایام غیبت یک کارگر به سه روز در ماه برسدعلاوه بر کسر ۹۰ هزار تومان از دستمزد، آن کارگر تهدید به اخراج نیز می‌شود.
این فعال کارگری وضعیت کارگران این کارخانه را اسفبار توصیف کرد و اظهار داشت: همچنین کارگران این کارخانه ازامکانات تعطیلی‌ها برخوردار نبوده ودر هیچ تعطیلی حتی در ایام رسمی هم تعطیل نیستند وبه گفته کارگران آنان فاقد مزایای قانونی هستند.

کد مطلب: 19854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *