۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۳
نماینده داراب:

باید تعریف دقیقی از رجل سیاسی ارائه شود

جوان 12 ساله ای که در انتخابات ریاست جمهوری دهم ثبت نام کرده بود
جوان 12 ساله ای که در انتخابات ریاست جمهوری دهم ثبت نام کرده بود

نماینده داراب با تاکيد بر اينکه بر مبناي اصول قانون اساسی، نیاز داریم شورای نگهبان رجل سیاسی را تعيين کند گفت: اگر رجل سیاسی در حوزه های مذهبی و سیاسی قبل از ثبت نام داوطلبان درست تعریف شده باشد، این دغدغه ها را نخواهیم داشت که تعداد زیادی نامزد که صلاحیت ندارند، ثبت نام کنند و فردا بگوییم اینها شرایط لازم را ندارند و این شائبه پیش بیاید که افراد زیادی ردصلاحیت شده اند.
نبي الله احمدی در گفت و گو با پایگاه خبری فریادگر با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري گفت: بر اساس قوانین تمام افرادی که احساس می کنند مولفه های لازم را برای ریاست جمهوری، نمايندگي مجلس، شورای شهر و روستا و‌ نیز خبرگان رهبري دارند، می توانند در انتخابات حضور پیدا کنند. وي با اشاره اينکه قانون اساسي یک دستگاه فیلتر هم دارد که صلاحيت نامزدها را مشخص می کند گفت: برای ریاست جمهوری، نمايندگي مجلس و خبرگان رهبري ، دستگاه نظارت شورای نگهبان را داريم که باید در مورد صلاحيت نامزدها نظر بدهد. برای شورای شهر و روستا هم که مجلس نظارت دارد. نماينده داراب با تاکيد براينکه همه می توانند به عنوان نامزد انتخابات ثبت نام کنند گفت: ثبت نام یک امر طبیعی است، ولی اینکه تشخیص داده شود معیارهای لازم برای یک سمت را دارند یا ندارند، اینجا باید شورای نگهبان تصمیم گیری کند. وي در مورد لطمه ناشي از افزايش تعداد رد صلاحیت ها گفت: شايد عصاره و اصل اصلاح قانون انتخابات، ماده ۳۵ بود که به راحتی حذف شد، زیرا احساس می شد مغایرتی با اصول قانون اساسی دارد و در کار شورای نگهبان دخالت می کند. احمدي با تاکید براینکه نگران رد صلاحیت های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری هستیم گفت: بر مبناي اصول قانون اساسی، نیاز داریم شورای نگهبان رجل سیاسی را تعيين کند. اگر رجل سیاسی در حوزه های مذهبی و سیاسی قبل از ثبت نام داوطلبان درست تعریف شده باشد، این دغدغه ها را نخواهیم داشت که تعداد زیادی نامزد که صلاحیت ندارند، ثبت نام کنند و فردا بگوییم اینها شرایط لازم را ندارند و این شائبه پیش بیاید که افراد زیادی ردصلاحیت شده اند. وي با يادآوري اينکه در مجلس شوراي اسلامي تشخیص جمع این بود که ماده ۳۵ مغایرت با اصول قانون اساسی پیدا می کند و توسط شورای نگهبان حذف می شود گفت: حذف ماده ۳۵ بدین معنا نیست که شورای نگهبان هم ورود نکند و شاخص تعيين نامزدها را شفاف تر بیان نکند، بلکه این مهم باید تعریف بشود تا تعداد ثبت نام ها زیاد نشود.
عضو کميسيون عمران تاکيد کرد: قبول داريم که اگر تعداد ثبت نام ها زیاد شود و حذف آنها به خاطر نداشتن شرایط لازم زیاد باشد، خیلی وجهه خوبی برای مملکت ندارد، بنابراین باید براي تعیین رجل سیاسی - مذهبی تدبیری اندیشید. وي با اعلام اينکه شوراي نگهبان مي تواند پیشنهادی براي تعيين رجل سياسي - مذهبي بدهد گفت: اگر مجلس بخواهد در زمينه تعيين رجل سياسي ورود کند و تعيين کند که تعریف رجل سیاسی چه باشد يا شرايطی بگذارد که مثلا نامزدي که مي خواهد ثبت نام کند، چند سال نماینده مجلس باشد، وزیر بوده باشد یا معاون رئیس جمهور باشد يا هر شرايط ديگري را تعيين کند، شاید شوراي نگبهان به عنوان نهاد ناظر بر مصوبات مجلس جلوی آن را بگیرد، اما اگر شوراي نگهبان این مهم را با مجلس هماهنگ کند و در فرصت مناسب قانوني تهيه شود، فکر می کنم این مشکل رفع شود.

کد مطلب: 19857
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *