۰
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

بایدن: روسیه علاقه‌ای به راه حل دیپلماتیک ندارد

 رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از پوتین انتقاد کرد و گفت: پوتین فکر می‌کرد که اتحاد ناتو در جریان جنگ روسیه در اوکراین از هم می‌پاشد، اما او اشتباه می کرد.
بایدن: روسیه علاقه‌ای به راه حل دیپلماتیک ندارد

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ایرنا ،جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در دانشگاه ویلنیوس در جریان نشست سران ناتو در ویلنیوس، لیتوانی، ضمن انتقاد شدید از تهاجم روسیه به اوکراین، مدعی شد که دفاع از آزادی "خواسته همیشگی" ما است.

بایدن گفت:"حاکمیت و تمامیت ارضی، دو ستون روابط مسالمت آمیز بین ملت ها هستند. نمی توان به یک کشور اجازه داد خاک همسایه خود را با زور تصرف کند. روسیه می تواند از همین فردا نیروهای خود را از اوکراین خارج کرده و به این جنگ پایان دهد. مرزهای بین المللی خود را به رسمیت بشناسد و حملات خود را متوقف کند. "

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «متأسفانه روسیه تاکنون هیچ علاقه ای به راه حل دیپلماتیک نشان نداده است.»

بایدن ادامه داد: "در طول این جنگ هولناک، مردم لیتوانی به همراه برادران ما در کشورهای حوزه بالتیک از حامیان قوی حق اوکراین برای داشتن آینده خود بودند. آینده ای که آزاد است."

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت : تعهد ما به اوکراین تضعیف نخواهد شد.

وی افزود: «آمریکا ائتلافی متشکل از بیش از ۵۰ کشور ایجاد کرده است تا اطمینان حاصل کند که اوکراین می تواند از خود دفاع می کند.»

بایدن خاطرنشان کرد که با وجود نزدیک به یک سال و نیم جنگ، اوکراین همچنان آزاد و مستقل است. همه می‌خواهند جنگ با شرایط عادلانه پایان یابد که اصول اساسی منشور سازمان ملل، حاکمیت و تمامیت ارضی را حفظ می کند.

پیش از این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: ما مشتاقانه منتظر یک آینده با اوکراین در ناتو هستیم و در این مسیر کار خواهیم کرد اما حاضر نیستیم اوکراین را امروز دعوت کنیم. اگر امروز کی یف به عضویت ناتو در آید، این امر به معنی جنگ ناتو و آمریکا با روسیه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا گفت: چرا ناتو، از جمله آمریکا و هر یک از ۳۱ عضو حاضر به پذیرش اوکراین در این نشست ناتو نبودند، دلیل آن در واقع کاملاً روشن است. اگر اوکراین امروز در ناتو پذیرفته می شد، این بدان معناست که ناتو با روسیه در جنگ خواهد بود و آمریکا امروز با روسیه وارد جنگ خواهد شد.

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حاشیه نشست ناتو در لیتوانی «صادق» خواهد بود و پس از ابراز نارضایتی رهبر اوکراین از وضعیت عضویت کشورش در ناتو، بایدن به «دقت» اظهارات او گوش خواهد داد.

کد مطلب: 199087
برچسب ها: جو بایدن روسیه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *