۰
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
شهردار تهران درباره پست دستيار ويژه رئيس جمهوري توضيح داد

دو شغله شدن يا خداحافظي زاکانی از شهرداری

عليرضا زاکاني اگر دو سال است که عنوان شهردار تهران را دارد اما هنوز هم پشتوانه سياسي او «نامزدي سوپر پوششي» بودن در انتخابات رياست جمهوري 1400 بود؛
دو شغله شدن يا خداحافظي زاکانی از شهرداری
گروه سياسي جواد سازگار: عليرضا زاکاني اگر دو سال است که عنوان شهردار تهران را دارد اما هنوز هم پشتوانه سياسي او «نامزدي سوپر پوششي» بودن در انتخابات رياست جمهوري 1400 بود؛ جايي که او به عنوان پاداش آن، شهرداري تهران را در اختيار گرفت و هرچند بسياري از صاحب نظران بيان کردند که اين انتصاب از نظر قانوني مشکل دارد و مدرک دانشگاهي زاکاني متناسب با شهرداري نيست و بر اساس قانون نمي‌تواند شهردار شود، فايده اي نکرد! با اين حال به نظر مي‌رسد بعد از دو سال حالا صندلي زاکاني به علت سوء مديريت او لق شده است و مي‌خواهند او را به دولت بفرستند، چيزي که از طرف خودش تکذيب شده و بيان کرده است که در کنار شهرداري، دستياري ويژه رئيس جمهور هم خواهد بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داستان با انتشار خبري غيررسمي‌شروع شد. اينکه زاکاني دستيار ويژه رئيس جمهور خواهد شد. دوشنبه گذشته زمزمه‌هايي مبني بر احتمال رفتن عليرضا زاکاني از شهرداري تهران و پيوستن به دولت منتشر شد و در همان روز عليرضا زاکاني، شهردار تهران در واکنش به خبر انتخابش به عنوان دستيار ويژه رئيس جمهور گفت: «اين موضوع مطرح شده و در کميسيون‌هاي تخصص در حال بررسي است و تا زماني که در جلسه هيات دولت تصويب و ابلاغ نشود نمي‌توان در مورد آن صحبت کرد.» اما در همان روز سخنگوي شهرداري در توئيتر درباره اين موضوع صحبت کرد و نوشت: «آقاي زاکاني به دولت نمي‌رود بلکه 2 سال است که به دولت رفته! شهردار تهران هم‌اکنون عضوي از کابينه و همراه رئيس‌جمهور است. خبري هم که منشاء شايعه رفتن دکتر زاکاني از شهرداري شده است، تصميم خوب دولت در حوزه کاهش آسيب‌هاي اجتماعي پايتخت است که پس از بررسي‌ها از سوي دولت اعلام مي‌شود.»
يک روز بعد محمد مهاجري فعال سياسي و رسانه‌اي اصولگرا نيز در توييتي نوشت: «ظاهرا با وجود خواهش، اصرار و تلاش زياد آقاي زاکاني براي ماندن در شهرداري تهران، بر سر نخواستنش دعواست. قرار است با يک پست نمايشي و تشريفاتي در دولت رئيسي سرکارش بگذارند.» در ادامه توييت مهاجري آمده بود: «اينجوري تاريخ مصرف کانديداهاي پوششي و روکشي تمام مي‌شود.»
واقعيت اين است که در ماه‌هاي اخير حواشي شهرداري تهران کم نبود. پس از سفر زاکاني به بروکسل و بازگشتش، شايعات رفتن او از شهرداري مطرح شده بود.
روزنامه هم‌ميهن چندي پيش در گزارشي نوشت که زاکاني پس از بازگشت از بروکسل قهر کرده است. در بخشي از اين گزارش آمده که زاکاني استعفاي خود را به مهدي چمران و پرويز سروري تقديم کرده است. او به دليل فشارهاي دستگاه‌هاي نظارتي، اختلافاتش در کميسيون ماده 5 با شوراي عالي شهرسازي و معماري، نارضايتي کارکنان شهرداري و حتي فشار براي عزل دو معاونش استعفا کرده است.
بر اساس اين گزارش که ششم تيرماه منتشر شد، شهردار تهران پس از بازگشت از بروکسل و مجمع عمومي‌متروپليس، هيچ دستور کتبي‌اي را صادر نکرده است. او در اين مدت فقط در مراسم بزرگداشت شهيد چمران حاضر شد و سخنراني کرد.
اين اولين باري نيست که گمانه‌زني‌هايي درباره رفتن زاکاني از شهرداري تهران مطرح مي‌شود. سال گذشته نيز اين موضوع در شبکه‌هاي اجتماعي مطرح شد. ميثم مظفر، عضو شوراي شهر تهران در اين مورد به فارس گفت: «اين موضوع در حد گمانه‌زني در شبکه‌هاي اجتماعي است و هيچ منبع موثقي ندارد.» مظفر همچنين گفت: «البته آقاي رئيسي در ابتداي دولت به زاکاني براي حضور در دولت پيشنهادهايي داده بود، اما او براي شهرداري تهران کانديد و با رأي اعتماد شورا انتخاب شد.»
شايد اين حرف و حديث‌ها باعث شد که زاکاني دوباره روز چهارشنبه گذشته در اين مورد حرف بزند و بگويد: انتصاب من به عنوان دستيار ويژه رئيس جمهور جابجايي از شهرداري تهران نيست. اين موضوع در واقع يک محبت از سوي رئيس جمهور است که در صورت تصويب هيأت دولت به من کمک مي‌کند تا نوکري بيشتري در قبال متکديان، کودکان خياباني، معتادان متجاهر و آسيب‌هاي اجتماعي انجام دهم.
او در پاسخ به اين سوال که آيا با حفظ سمت شهردار تهران به عنوان دستيار ويژه رئيس‌جمهور انتخاب مي‌شويد، گفت: بله. اين جايگاه در تصويب هيات دولت يک نمايندگي ويژه است.
باوجود اين توضيحات زاکاني نمي‌توان درباره آينده او به طور قطع اظهار نظر کرد. در اين دو سال از حجت عبدالملکي گرفته تا مسعود ميرکاظمي‌به طور قاطع و تا روز آخر برکناري خود را تکذيب مي‌کردند اما استعفا داده شدند و رفتند؛ آيا زاکاني هم به سرنوشت آنها دچار شده و در حال مقاومت است يا اينکه زاکاني، هنوز به عنوان کانديداي سوپر پوششي انتخابات آنقدر اعتبار دارد که دوشغله شود و شهردار تهران باقي بماند؟!
کد مطلب: 199074
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *