۰
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۵

تخلف آیین‌نامه‌ای در خصوص طرح حذف انتخابات تناسبی تهران در صحن مجلس

رییس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: گزارش کمیسیون شوراها برای انتخابات تناسبی از این جهت خلاف آیین‌نامه داخلی بود که مجلس پیش از این بر این مصوبه اصرار کرده بود و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود.
تخلف آیین‌نامه‌ای در خصوص طرح حذف انتخابات تناسبی تهران در صحن مجلس

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به رد پیشنهاد حذف انتخابات تناسبی در جلسه صحن علنی امروز مجلس گفت: امروز بر خلاف ماده ۲۰۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس، گزارشی از کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در دستور کار صحن علنی قرار گرفت که بر مبنای آن ماده ۵۳ طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس مبنی بر انتخابات تناسبی را حذف می‌کرد.

وی ادامه داد: این مسأله از این جهت خلاف آیین‌نامه داخلی بود که مجلس پیش از این بر این مصوبه اصرار کرده بود و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود.

رییس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: در اینجا کمیسیون یک برداشت اشتباهی داشت که هیات رییسه هم دچار چنین اشتباهی شد و اینطور برداشت کردند که انگار هیات عالی نظارت مجمع ایراد گرفته و تصمیم به حذف این ماده گرفتند در حالیکه ایراد پیش از این وارد شده بود و مجلس هم بر مصوبه خود اصرار ورزیده بود. در واقع الان این مصوبه باید به مجمع ارجاع شده بود و طبق آنچه در فراز پایانی ماده ۲۰۰ آیین نامه داخلی مجلس آمده نتیجه را باید ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ابلاغ به رییس مجلس اطلاع دهد.

وی افزود: در اینجا در واقع انگار عزم بر این بود که کاری که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام بود را از دستش خارج کنند، در ابتدا تلاش ما برای استدلال و خارج کردن این موضوع از دستور کار نتیجه‌بخش نبود با این حال پیشنهاد حذف را به رأی گذاشتند که این پیشنهاد رأی نیاورد و مجلس بر مصوبه قبلی خود مجدداً اصرار کرد و الان باید منتظر اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام باشیم.

نوری در خصوص اصرار بر حذف این ماده نیز عنوان کرد: البته تلاش‌ها برای اجرا شدن مصوبه اصلاح قانون انتخابات برای اعمال در انتخابات امسال بود، به ویژه ثبت نام زودهنگام که در صورت اجرایی شدن قانون باید طی ۲-۳ هفته آینده انجام می‌شد. در واقع حتی منتفی شدن انتخابات تناسبی هم به خاطر این بود که ثبت‌نام‌ها از اواسط مردادماه شروع شود که با این نظر و رأی امروز صحن مجلس اکنون اجرای هر کدام از مواد مصوبه اصلاح قانون انتخابات مشروط به اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

کد مطلب: 199394
برچسب ها: انتخابات
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *