۰
دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۳
جنگ اوکراين زرادخانه‌های قاره سبز را خالی کرده‌ است

استرس اروپا درباره ضعف تسليحاتی

اوکراين عطش سيري‌ناپذيري براي دريافت تسليحات از غرب دارد. اروپاي وحشت زده از مخمصه‌اي که در آن گرفتار شده ، به زمين و آسمان مي‌پرد تا تسليحات مورد نياز را تامين کند.
استرس اروپا درباره ضعف تسليحاتی
گروه بينالملل علي ودايع: اوکراين عطش سيري‌ناپذيري براي دريافت تسليحات از غرب دارد. اروپاي وحشت زده از مخمصه‌اي که در آن گرفتار شده ، به زمين و آسمان مي‌پرد تا تسليحات مورد نياز را تامين کند. آنها علاوه بر هزينه‌هاي سنگين جنگ با ضعف بزرگ در حوزه توليد تسليحات مواجه شده‌اند.نکته ترسناک براي کي‌يف اين است که اروپا علاوه بر امتناع از پذيرش اوکراين در ناتو ، قول تسليحاتي را داده که خودش در توليد آن داراي ضعف است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«مکس هستينگز» در بلومبرگ مي‌نويسد که «وضعيت صنايع دفاعي در دو سوي اقيانوس اطلس (اروپا و آمريکاي شمالي) بسيار اسفناک است، بنابراين تمام وعده‌هاي خوبي که به تازگي در نشست پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در ويلنيوس ليتواني به اوکراين داده شد، فاقد هرگونه ارزش و اعتبار است.»
او در بخشي از يادداشت خود در اين باره نوشت: «اگرچه آمريکا براي توليد تسليحات در وضعيت کمي بهتر از اروپا قرار دارد، اما با مشکلات جدي که در جوامع کشورهاي عضو ناتو وجود دارد، حتي قدرتمندترين آنها نيز قادر نيست به اين وعده‌ها عمل کند و آنها حتي مجبورند کمک فعلي به اوکراين را نيز کاهش دهند.»
بحران زماني علني‌ شد که آمريکا در نشست ويلنيوس اعلام کرد براي تامين تسليحات مورد نياز اوکراين ناچار به انتقال مهمات توپخانه‌اي خود از کره‌جنوبي شده‌است. در اين ميان ، «جو بايدن» هم در نشست ناتو اذعان کرد که دليل ارائه بمب‌هاي خوشه‌اي به اوکراين ، مشکل پنتاگون در تامين مهمات عادي براي جنگ با روسيه ‌است.
تلاش براي جبران کمبودها
نشريه فايننشال تايمز هم مي‌نويسد که جنگ اوکراين سياستمداران و شرکت‌ها را وادار به اقداماتي براي افزايش توليدات تسليحاتي کرده اما سالها طول مي‌کشد تا توليد با تقاضا تطابق پيدا کند. محل کارخانه سابق تايرسازي دانلوپ تاير در شمال شرق انگليس به خط مقدم تلاش‌هاي جنگي لندن تبديل شده است.
در کارخانه بي اِي اي سيستمز واشنگتن نيز کارگران سرگرم ساخت صدها گلوله توپ 155 ميلي متري براي وزارت دفاع هستند. دولت انگليس به همراه ديگر متحدانش در سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) هزاران گلوله از انبارهاي ملي به اوکراين ارسال کرده است تا به نيروهايش در نبرد عليه روسيه کمک کند.
به نوشته فايننشال تايمز، تلاش‌ها براي تبديل وضعيت توليد سلاح به شرايط جنگي به دليل مشکلاتي از جمله زنجيره تامين و سياستگذاري‌هاي پراکنده همچنان ناکام مانده است.
«مايکل يوهانسون» مدير اجرايي گروه دفاعي ساب (Saab) سوئد، مي‌گويد که اين صنعت براي کاهش محدوديت‌ها به همکاري نزديکتر در خطوط تامين نياز دارد. «الکس کرسول» مدير اجرايي گروه دفاعي فرانسوي تالس (Thales) در انگليس نيز ماه گذشته در يک کنفرانس صنعتي گفت که دولت‌ها بايد از «انباشت تسليحاتي» فاصله بگيرند و به جاي آن بر «اشتراک‌گذاري واقعي زنجيره‌هاي تأمين» تمرکز کنند.
فايننشال تايمز در ادامه مطلب خود با اشاره به محدوديت‌ها در توليد بيشتر و افزايش تقاضا در بلندمدت نوشت: نيروهاي مسلح اوکراين پس از جنگ نياز به بازسازي خواهند داشت، در حالي که ناتو قبلاً اعلام کرده است که مي‌خواهد نيروهاي آمادگي سريع و بالاي خود را افزايش دهد. همه اينها به معناي سلاح بيشتر و سرمايه گذاري بيشتر است.
نکته خوف انگيز در نگاه رهبران اروپايي حاضر در نشست ليتواني اين بود که اوضاع آنها وخيم تر از چيزي است که قبلا گمان مي‌رفت. مؤسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيک در آخرين شماره مجله خود صراحتا مي‌نويسد که «نيروهاي مسلح اعضاي اروپايي ناتو و اتحاديه اروپا تحليل رفته اند؛ تجهيزات آنها به طور مزمن معيوب شده و ديگر به راحتي مهماتي براي اوکراين پيدا نمي‌شود.»
امروز همکاري دفاعي در سراسر اروپا با موانع مهمي روبرو است. اتحاديه اروپا از زمان شروع سياست امنيتي و دفاعي مشترک خود در اواخر دهه 90ميلادي تلاش کرده تا ظرفيت اين بلوک را براي اقدام نظامي مستقل و به لحاظ راهبردي خودمختار توسعه دهد. با اين حال، هر يک از کشورهاي عضو، کنترل هزينه‌هاي دفاعي خود را در اختيار دارند و در شرايطي که رقابت‌هاي ملي همچنان غالب است، طرح‌هاي تدارکاتي مشترک در وضعيت ضعف قرار دارد.
همچنين نگراني‌هايي وجود دارد که تصميمات تدارکاتي به نفع آمريکا، طرح‌هاي اروپا را براي تقويت پايگاه صنعتي خود تضعيف کند.
براي صنعت اروپا، چالش مهم ديگري وجود دارد: دسترسي به منابع مالي؛ زيرا بانک‌ها و مديران مالي به سمت سرمايه‌گذاري مسئوليت‌پذير اجتماعي گرايش پيدا کرده‌اند. قبل از جنگ مديران مالي نگران بودند که اين بخش به دليل ابهامات اخلاقي حول سرمايه گذاري دفاعي در معرض خطر سرمايه‌زدايي است.
در ميان اين خبرهاي زيرپوستي ، روسيه با حساسيت درحال دنبال کردن ضعف زرادخانه‌هاي اروپايي است و مبتني بر همين استراتژي‌هاي خود را
در جنگ اوکراين تدوين مي‌کند.
کد مطلب: 199382
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *