۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۵

دستورِ بی‌مجوز زاکانی برای جابه‌جایی دارایی‌های شرکت واحد اتوبوسرانی

عضو شورای اسلامی شهر تهران، جزئیات طرح سوال خود از شهردار پایتخت برای صدور دستور غیرقانونی انتقال سامانه حمل‌ونقل معلولان از شرکت واحد اتوبوسرانی به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران را تشریح کرد.
دستورِ بی‌مجوز زاکانی برای جابه‌جایی دارایی‌های شرکت واحد اتوبوسرانی

به گزارش مردم سالاری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن غیرقانونی خواندن دستور شهردار پایتخت برای انتقال سامانه حمل‌ونقل معلولان از شرکت واحد اتوبوسرانی به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی بدون مجوز شورا و مجمع عمومی شرکت واحد، در تشریح جزئیات طرح سوال خود از شهردار تهران در این زمینه توضیح داد: تذکری که روز یکشنبه ۲۹ مرداد در صحن شورای شهر تهران مطرح کردم، مانند تذکر هفته گذشته آقای امانی، «طرح سوال از شهردار تهران» محسوب می‌شود که مثل سوال هفته قبل به شهردار محترم ابلاغ خواهد شد و آقای زاکانی باید در مهلت قانونی برای پاسخ به این سوالات در صحن شورا حاضر شوند.

وی درباره علت غیرقانونی بودن دستور شهردار تهران برای انتقال سامانه حمل‌ونقل معلولان از شرکت واحد به سازمان تاکسیرانی توضیح داد: در تذکر روز گذشته در صحن شورا در ۷ بند غیرقانونی این اقدام را توضیح دادم که یکی از موارد آن، جابه‌جایی دارایی‌های شرکت واحد اتوبوسرانی بدون مجوز مجمع عمومی این شرکت و یکی دیگر از موارد دیگر نیز ناظر بر این نکته است که وقتی اعتبارات سامانه حمل‌ونقل معلولان ذیل بودجه سنواتی شرکت واحد به تصویب شورای شهر رسیده، شهردار تهران حق ندارد که این سامانه و تجهیزات آن را بدون مجوز شورا به سازمان تاکسیرانی منتقل کند، زیرا طبق قانون، وقتی شورا بودجه‌ای را برای یکی از واحدهای تابعه شهرداری تصویب می‌کند، این اعتبارات باید منحصرا در همان واحد به مصرف برسد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مورد مهم دیگر نیز این است که این انتقال نوعی تغییر در ساختار اداری شهرداری تهران محسوب می‌شود که طبق قانون باید به تصویب شورا برسد، اما شورای شهر هیچ‌گونه مصوبه‌ای برای تایید این تغییر ساختار تصویب نکرده است. ضمن این که براساس اساسنامه شرکت واحد اتوبوسرانی، استفاده از دارایی‌های شرکت واحد باید منحصرا توسط خود این شرکت انجام شود، مگر این که مصوبه‌ای در مجمع عمومی شرکت برای واگذاری این دارایی‌ها به تصویب برسد که تا کنون هیچ مصوبه‌ای در مجمع در این زمینه به تصویب نرسیده است و شهردار حق ندارد که بدون اخذ مصوبه مجمع عمومی شرکت واحد، دستور جابه‌جایی دارایی‌های این شرکت را صادر کند.

هرگونه جابه‌جایی دارایی‌های شرکت واحد باید به تصویب شورا برسد

تشکری هاشمی در توضیح بیشتر درباره علت غیرقانونی بودن دستور اخیر شهردار تهران گفت: در حال حاضر عرصه و اعیانی سامانه حمل‌ونقل معلولان واقع در محله طرشت، از این سامانه گرفته شده و به مرکز تهران هوشمند واگذار شده است تا برای استقرار مرکز نوآوری‌های شهرداری تهران و فعالیت‌های مرتبط با آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد که همین مساله نیز نوعی اقدام غیرقانونی است، زیرا ساختار اداری مرکز تهران هوشمند در شورای شهر به تصویب نرسیده و واگذاری عرصه و اعیانی به آن برخلاف مقررات است. همچنین چون ملک یادشده جزو دارایی‌های شرکت واحد محسوب می‌شود، باید هرگونه جابه‌جایی دارایی این شرکت به تصویب مجمع عمومی آن که همان شورای اسلامی شهر تهران است، برسد که هیچ مصوبه‌ای در این خصوص به تصویب نرسیده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: هرگونه واگذاری املاک شهرداری و واحدهای تابعه به هر شخص حقیقی یا حقوقی نیازمند تصویب در شورای شهر تهران است، بنابراین شهردار تهران باید پاسخ دهد که چرا ملکی که متعلق به شرکت واحد اتوبوسرانی است و برای سامانه حمل‌ونقل معلولان از آن استفاده می‌شد، بدون مصوبه شورا، با هدف واگذاری به مجموعه تهران هوشند تخلیه شده است. این تخلیه نیز در حالی صورت گرفته است که مکان مناسبی به عنوان جایگزین برای استقرار سامانه معلولان پیش‌بینی نشده است که این مساله هم برخلاف مصوبات قبلی شورا در حمایت از افراد معلول و کم‌توان پایتخت است.

وی در ادامه تاکید کرد: سامانه حمل‌ونقل معلولان در حال حاضر بیش از ۴ هزار مشترک در سطح شهر تهران دارد و هزاران نفر نیز در نوبت پیوستن به این سامانه قرار داشتند که با جابه‌جایی اخیر وضعیت آنها بلاتکلیف شده است. همچنین از دو روز پیش، شماره تلفن ۶۳۰۵ که خط ارتباطی بین معلولان و این سامانه محسوب می‌شد، قطع شده و عملا خدمات‌رسانی به افراد کم‌توان در سامانه معلولان متوقف شده است. به عبارت دیگر، دستور اخیر شهردار تهران برای انتقال سامانه حمل‌ونقل معلولان از شرکت واحد به سازمان تاکسیرانی، نه‌تنها غیرقانونی است، بلکه باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره ارائه خدمات به افراد کم‌توان شده است و می‌تواند در آینده مشکلات مضاعفی را برای این عزیزان به همراه داشته باشد.

شهردار تهران باید برای انتقال سامانه معلولان از شورا مصوبه می‌گرفت

تشکری هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حتی اگر شهردار محترم با نیت خیر دستور جابه‌جایی سامانه معلولان را صادر کرده و قصد داشته باشد که تحولی در ارائه خدمات حمل‌ونقلی به معلولان به وجود آورد، نباید این نیت خیر به روش نامناسب و بدون اخذ مصوبات قانونی اجرایی شود، به نحوی که مسئولان شهرداری ابتدا باید محل مناسبی را برای استقرار سامانه حمل‌ونقل معلولان آماده و تجهیز می‌کردند و بعد درباره عرصه و اعیانی واقع در محله طرشت، تغییر ساختار اداری شرکت واحد اتوبوسرانی و ایجاد تغییرات در بودجه پیش‌بینی‌شده برای این شرکت تصمیم‌گیری می‌کردند و البته، اتخاذ تمام این تصمیمات منوط به اخذ مصوبه از شورای شهر بود، اما متاسفانه شهردار محترم بدون این که لایحه‌ای را در این زمینه به شورا بیاورد و نظر پارلمان شهری را جویا شود، برای طی شدن تمام این فرآیندها دستور داده که قطعا این رویه غیرقانونی است.

وی در پایان تصریح کرد: در ماه‌های قبل نیز شهردار محترم درباره جابه‌جایی تجهیزات شرکت کنترل ترافیک شهر تهران به موسسه رایانه شهر دستوری داده بود که برای آن دستور هم روند قانونی اخذ مصوبه از شورا طی نشده بود و قرار شد که با تشکیل کمیته مشترکی از اعضای شورا و مسئولان شهرداری، این مساله تعیین تکلیف شود. اما هنوز این موضوع حل و فصل نشده و نظر شورا درباره این جابه‌جایی غیرقانونی توسط شهرداری تهران در نظر گرفته نشده است و اگر تکلیف مساله شرکت کنترل ترافیک روشن نشود، این موضوع را نیز به صورت مشابهی از شهردار محترم پیگیری خواهم کرد.

کد مطلب: 201420
برچسب ها: زاکانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *