۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان با صغر سنی در پایه اول ابتدایی

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک گفت: بنابر آنچه در ستاد مرکزی ثبت‌نام اندیشیده شده است، آن دسته از دانش آموزان که به سن قانونی برای ورود به کلاس اول نرسیده‌اند، باید تا پایان مهلت ثبت نام و پس از اینکه دانش آموزان با سن مجاز ثبت‌نام‌شان کامل شد، صبر کنند و اگر ظرفیت وجود داشت و در صورت داشتن شرایطی که اعلام شده، می‌توانند ثبت‌نام کنند.
شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان با صغر سنی در پایه اول ابتدایی

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «مجتبی همتی فر» رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین آمار مجوزهای صادر شده برای کودکستان‌ها بیان کرد: ما در فرایند مجوز کودکستان‌ها، در مرحله تطبیق قرار داریم یعنی موظف هستیم که وضعیت مجموعه مراکزی که پیش از این فعال بودند را با ضوابط و مقررات‌گذاری تطبیق دهیم. قوانین و مقررات جدید ابلاغ شده و از آبان ماه سال قبل این کار را شروع کرده‌ایم و گام به گام پیش رفته ایم. ۳۱ هزار پرونده با دو مرحله فرصت تمدید، ثبت شده است. از این تعداد بخشی از آن‌ها باید فرایندی را طی می‌کردند و صلاحیت عمومی آن‌ها طی شده است. 

همتی فر در ادامه اظهار کرد: هم اکنون نیز برای حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ مرکز و کودکستان مجوز تطبیق تاسیس صادر شده است. این مراکز وارد گام دوم می‌شوند و سامانه در چند استان به صورت آزمایشی باز شده و گام اول ساماندهی به صورت پایلوت در این استان‌ها اجرا می‌شود. اگر این مرحله با موفقیت طی شود، برای سال تحصیلی جدید امیدواریم که این کودکستان‌ها مراحل مجوز را طی کرده و با دریافت مجوز بتوانند فعالیت کنند. اگر این مراحل از سوی آنها طی نشود، متاسفانه برای سال تحصیلی جدید مجوز فعالیت نخواهند داشت. 

او گفت: ما آماری از مراکزی داشتیم که مبتنی بر بانک‌های اطلاعاتی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بود.در این یک سال به صورت دو مرحله ۶ ماهه فرصت دادیم تا مراکز کودکستانی برای اخذ مجوز با مقررات اقدام کنند و واحدهای موقت متناظر با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای رسیدگی به امورات این کودکستان‌ها مسئولیت داشتند و ما هم به کودکستان‌ها پیامک زدیم و هم اخباری ارائه شد تا برای ثبت نام اقدام کنند. 

همتی فر با تاکید بر اینکه دو بار تمدید برای فرصت ثبت نام و درخواست مجوز صورت گرفته است، اظهار کرد: در هر حال تعدادی از کودکستان‌ها به هر دلیلی فعالیت خود را متوقف کردند و نمی‌خواستند ادامه فعالیت بدهند. این کودکستان‌ها باید به صورت مکتوب به ما اعلام کنند تا پرونده آن‌ها بسته شود تا بعد در طرح تطبیق مجوز به مشکل بر نخوریم و آمارهای ما دقیق باشد. 

رئیس سازمان تعلیم و تربیت با بیان اینکه بخشی از صاحب این کودکستان‌ها یا به خارج از کشور رفته‌اند یا در دوران کرونا فوت شده‌اند.برخی از ورثه این افراد اقداماتی برای اخذ مجوز انجام داده‌اند و ما هم به این افراد کمک می‌کنیم و تمهیداتی هم در آیین نامه برای آن‌ها پیش بینی شده است. گاهی وراث نیز کار کودکستان و مرکزی که صاحبش در قید حیات نیست را پیگیری نمی‌کنند. در خصوص این موارد نیز ما در حال تهیه آمار هستیم. 

همتی فر در مورد نگاه سازمان ملی تعلیم و تربیت به تغییر در سن ورود به مدرسه و احتمال کاهش آن گفت: آنچه به عنوان کاهش سن ورود به مدرسه مطرح شده، اشاره به تبصره یک ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی مدارس دارد. بر اساس قانون سن ورود به مدرسه باید ۶ سال تمام باشد یعنی متولدین ۳۱ شهریور آن سال امکان ثبت نام دارند که ۶ سال آن‌ها تمام شده است. تبصره یک ماده ۲۹ می‌گویند آن‌هایی که متولد مهرماه هستند یعنی حداقل ۵ سال و ۱۱ ماه دارند، می‌توانند با شرایط خاصی برای ورود به مدرسه ثبت نام کنند البته فعلا این تبصره و اجرای آن متوقف شده است. 

او ادامه داد: به هر حال چنین تغییری تبعاتی هم به همراه دارد؛ ظرفیت کلاسی ما به ویژه در بخش دولتی محدود است و معلم به اندازه کافی نداریم. بر اساس آمارهایی که وجود دارد، از هر پایه حدودا ۴۰ درصد متقاضی استفاده از این امکان بودند. ۴۰ درصد آمار بالایی می‌شد. به عنوان مثال، سال قبل از جمعیت حدود ۱۲۶ هزار نفری که مشمول تبصره مذکور می‌شدند، حدود ۴۵ هزار نفر ثبت نام کردند. این عدد قابل توجه بود. البته که پراکندگی دارد و در هر کلاس یا کل مدرسه، شاید یک نفر یا دو نفر چنین شرایطی داشته باشد، اما همان تعداد نیز باری برای آموزش و پرورش به همراه می‌آورد. 

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به تمهیداتی که برای این تبصره اندیشیده شده، اینطور گفت: بنابر آنچه در ستاد مرکزی ثبت نام اندیشیده شده؛ آن دسته از دانش آموزان که به سن قانونی برای ورود به کلاس اول نرسیده اند، باید تا پایان مهلت ثبت نام و پس از اینکه دانش آموزان با سن مجاز ثبت‌نام‌شان کامل شد، صبر کنند و اگر ظرفیت وجود داشت و در صورت داشتن شرایطی که اعلام شده، می‌توانند ثبت نام کنند. 

همتی فر در مورد این شرایط نیز توضیح داد: اول اینکه چنین دانش آموزانی حتما باید پیش دبستانی را گذرانده باشند، مدرسه ظرفیت کافی داشته باشد و استانداردهای تراکم حفظ شود و... در صورت داشتن این شرایط، با تصمیم مرجع ذی ربط، ممکن است این اجازه به آن‌ها داده شود تا بتوانند در مدرسه ثبت نام کنند. 

او اضافه کرد: توصیه این است که بچه‌ها زودهنگام به مدرسه فرستاده نشوند، چرا که آسیب‌هایی به همراه دارد؛ به لحاظ سنی این دانش آموزان کوچک‌ترین بچه‌های کلاس می‌شوند و فاصله سنی آنها با دانش آموزان دیگر بیش از یک سال است. ممکن است این تفاوت‌ها آفت ایجاد کند و انتظارات و پیامدهایی را به همراه داشته باشد.

کد مطلب: 201421
برچسب ها: دانش‌آموزان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *