۰
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۴

تازه‌ترين اخبار از وضعيت زائران ربوده شده در دمشق

ربايندگان زائران ايراني در سوريه اعلام كردند كه تا روشن نشدن هويت اين افراد با هيچ كشوري براي آزادي‌شان مذاكره نخواهند كرد و اين در حالي است كه معاون وزير امور خارجه كشورمان هرگونه ادعاي عضويت زائران ربوده شده با نيروهاي سپاه پاسداران را قاطعانه تكذيب كرد و از دستيابي به اطلاعات درباره مكان اختفاي ربوده‌شدگان خبر داد.
روزنامه نيويورك‌تايمز به نقل از كلنل مالك الكردي، معاون فرمانده گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" گزارش داد گروهي كه مسووليت ربودن زائران ايراني را به عهده گرفته، ظاهرا بدون مشورت با ارتش آزاد اين اقدام را انجام داده است.

ايران از تركيه و قطر براي آزادي زائران ايراني درخواست كمك كرده است. اما بر اساس گزارش خبرگزاري رويترز از دوبي، گروه سوري كه اقدام به ربودن زائران ايراني كرده است مي‌گويد كه با هيچ كشوري براي آزادي آنها تماسي نداشته است.

بنا بر گزارش شبکه خبری العالم شبکه تلویزیونی العربیه روز يكشنبه تصاویری ویدئویی را پخش كرد كه ادعا مي‌شود ۴۷ زائر ایرانی ربوده شده در دمشق هستند. در این تصاوير افراد مسلحي كه خود را عضو تيپ البراء وابسته به ارتش آزاد سوريه معرفي مي‌كنند مسووليت ربودن زائران ايراني را به عهده گرفتند.

در اين تصاوير يكي از افراد مسلح در حالي نشان داده ‌شد که زائران ایرانی پشت سر او روی زمین نشسته بودند. اين افراد مسلح سپس تعدادی کارت شناسایی را که به گفته خودشان متعلق به ایرانی‌های ربوده شده بود، نمايش دادند.

بنا بر گزارش رويترز، پس از پخش اين تصاوير عبدالناصر الشمير، فرمانده البراء كه بخشي از گروه ارتش آزاد سوريه است در مصاحبه‌اي با تلويزيون العربيه مستقر در دوبي گفت: مذاكرات با طرف‌هاي داخل يا خارج سوريه تا زماني كه هويت ايراني‌ها را تاييد نكنيم انجام نمي‌گيرد.

وي گفت كه بررسي اسنادي كه هويت اين افراد را مشخص مي‌كند ادامه دارد و در زمان مقتضي يافته‌هاي‌مان را علني خواهيم كرد.

اين در حالي است كه حسين امير عبداللهيان، معاون وزير امور خارجه ايران با رد ادعای شورشیان سوری درباره عضویت زائران ایرانی گروگان گرفته شده در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: برنامه ربودن زائران ایرانی از پیش طراحی شده بود.

وي روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم، تصریح کرد: وضعيت دمشق پایتخت سوریه به گونه‌اي است كه امكان حضور زوار ايراني با سازماندهي و رعايت جوانب امنيتي در مرقدهای مطهر حضرت زينب و حضرت رقيه (س) فراهم بوده و هست.

معاون امور کشورهای عربی و آفریقایی وزیر خارجه ایران گفت: در جریان گروگانگیری زائران ایرانی در حومه دمشق، به نظر مي‌رسد كه با طراحي برخي طرف‌ها چنين دامي گسترده شده ؛ درحالی که اتوبوس حامل این افراد با هماهنگی و سازمان‌دهی سازمان حج و زيارت ايران وارد سوريه شده بود.

امير عبداللهيان افزود: در نخستین روزهایی كه ناامني در پايتخت سوريه تشديد شده بود، سازمان حج و زيارت اعزام زائران را متوقف كرد؛ اما پس از عادي شدن اوضاع بلافاصله اعزام زوار از سرگرفته شد.

معاون وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما قويا هرگونه ادعاي برخی از رسانه‌هاي گروهي مبني بر اينكه اين زوار از نيروهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند را رد مي‌كنيم این زائران به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي (ع) عازم زيارت بودند، اما طرف‌هايي به دنبال ربودن اتباع و زائران ایرانی در سوریه هستند.

امير عبداللهيان، گفت: شورشیان در چارچوب این سناریو در یک مرحله گروهی ۱۰ نفره و در مرحله‌ای دیگر گروهی ۱۱ نفره را گرفتند تا جلوي حمايت‌هاي مردم ايران از مردم سوريه را سد كنند.

وي همچنين گفت: علي‌اكبر صالحي، وزير امور خارجه ایران با همتاي ترك و قطری خود مكالمه تلفني داشته و آنها تاكيد كرد كه از همه ظرفيت خود برای آزادي زائران ايراني استفاده خواهد کرد.

امیر عبداللهیان، با اشاره به اینکه تلاش‌هاي وزارت خارجه براي آزادی زائران ربوده شده در سوريه همچنان ادامه دارد ، خاطرنشان کرد : اطلاعات مناسب و خوبي درباره مكان اختفاي اين افراد به دست آمده است و موضوع از کانال‌های سیاسی دنبال مي‌شود تا زائران از دست تروریست‌ها آزاد شوند.
کد مطلب: 2027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *