۰
يکشنبه ۲ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵

سرمایه گذاری در فوتبال برای تبلیغات غیرفوتبالی

افزایش تولید ناخالص داخلی عربستان
بی‌تردید یکی از راه‌های مهم برای تبلیغات در ابعاد بین‌المللی، استفاده از محبوبیت فوتبال در جهان است و کشورهای حوزه خلیج فارس به خوبی در حال استفاده از مزیت این رشته پرطرفدار هستند. در همین زمینه، سرمایه گذاری در فوتبال باعث افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور شده است.
سرمایه گذاری در فوتبال برای تبلیغات غیرفوتبالی

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز، تا یک یا دو سال قبل، هر گاه از عربستان در عرصه بین‌المللی صحبت می‌شد، ذهن همه سمت اتفاقاتی مثل محدودیت شدید برای بانوان، نبود دموکراسی، اعدام مخالفین، ماجرای خاشقچی، جنگ یمن و … می‌رفت اما اگر الان از مردم در کشورهای مختلف درباره این کشور بپرسید، احتمالا به ماجرای حضور ستاره‌های بزرگ فوتبال در لیگ این کشور(رونالدو، بنزما، نیمار، مانه، کانته، کولیبالی، فیرمینو، محرز و…) اشاره می‌کنند. سرمایه گذاری در فوتبال حتی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی عربستان شده است.

گام مهم در مسیر تشکیل اروپای جدید

سعودی‌ها با سرمایه گذاری در فوتبال به خوبی توانسته‌اند از کشور خود چهره تازه‌ای به دنیا نشان دهند و احتمالا خیلی از افرادی که تا پیش از این تمایلی به سفر به عربستان نداشتند، حالا تغییر عقیده داده‌اند. فراموش نکنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در سخنرانی خود در سال 2018 در حضور سران کشورهای عربی گفت: «من باور دارم خاورمیانه اروپای جدید خواهد بود و 5 سال دیگر عربستان کشوری کاملا متفاوت می شود.»

البته نباید فکر کنید که مسئولان عربستان در این مسیر صرفا به دنبال هزینه کردن هستند چرا که با استفاده از تبلیغات، به درآمد هم می‌رسند. همین چند روز پیش بود که بسام الدخیل مشاور سازمان لیگ عربستان مدعی شد انتقال کریستیانو رونالدو به باشگاه النصر و لیگ عربستان هزینه زیادی داشت ولی با گذشت 8 ماه از این انتقال نه تنها تمام هزینه‌های این انتقال جبران شد، بلکه خرید رونالدو سوددهی هم داشته است.

افزایش تولید ناخالص داخلی با سرمایه گذاری در فوتبال

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان (PIF) که ریاست آن برعهده محمد بن سلمان است، بعد از سرمایه‌گذاری کلان در لیگ برتر انگیس و خرید عمده سهام باشگاه نیوکاسل، طرح کشاندن ستاره‌های فوتبال به لیگ عربستان با محوریت حضور در چهار باشگاه مطرح الهلال، النصر، الاتحاد و الاهلی را استارت زد. بعد از جذب رونالدو، 35 ستاره سرشناس دیگر از فوتبال اروپا جدا شده و به لیگ عربستان پیوستند تا این لیگ، تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین لیگ‌های جهان شود. با این حال احتمالا برنامه‌های مدیران عربستان که به دنبال گرفتن میزبانی جام جهانی هم هستند، به همین اتفاقات ختم نمی‌شود و البته با وجود انتقادها نیز به مسیر خود ادامه می‌دهند تا به اهداف غیرفوتبالی خود برسند.

اخیرا یک هنرمند ایتالیایی به نام الکساندر پالومبو، با به تصویر کشیدن دیوارنگاره‌هایی از برخی ستاره‌های کوچ کرده به فوتبال عربستان از جمله نیمار، رونالدو، بنزما و مانچینی در کنار بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در حالی که توپ آغشته به خون در دست دارند، بحث ورزش‌شویی سعودی‌ها را مطرح کرد. بن‌سلمان در گفتگویی که با فاکس نیوز داشت به این مسئله واکنش نشان داد و گفت: «اگر ورزش‌شویی قرار است GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور ما را یک درصد بالا ببرد، پس به این کار ادامه خواهیم داد. اهمیتی نمی‌دهم. از طریق ورزش، رشدی یک درصدی در GDP داشته‌ایم و هدف‌، افزایش 1.5 درصد دیگر است. هرچه می‌خواهید، بگویید. هدف‌ فعلی ما، آن 1.5 درصد بعدی است.»

استارت دوباره قطر برای جذب ستاره‌ها

اگرچه تمام توجهات در فوتبال آسیا متوجه حضور فوق ستاره‌ها در لیگ عربستان است اما قطری‌ها هم که چند سال قبل با گرفتن میزبانی جام جهانی و کشاندن بزرگانی مثل ژاوی به لیگ خود توانستند به خوبی از فوتبال برای اهداف غیرفوتبالی از جمله گردشگری استفاده کنند، بار دیگر سراغ چهره‌های مطرح رفته‌اند تا در این زمینه با سعودی‌ها به رقابت بپردازنند.

البته در سال‌های نه چندان دور ستاره‌های رو به افول زیادی وارد فوتبال قطر شدند و حتی در لیگ این کشور به فوتبال خود پایان دادند؛ بازیکنانی نظیر گابریل باتیستوتا از آرژانتین، مارسل دسایی از فرانسه، پپ گواردیولا از اسپانیا، برادران دی بوئر از هلند و رائول گونزالس از اسپانیا.

فدراسیون فوتبال قطر اخیرا شمار بازیکنان خارجی در لیگ ستارگان را از پنج به هفت بازیکن افزایش داد و در ماه‌ها و روزهای اخیر بازیکنان مطرحی از جمله ماتئوس اوریبه (از پورتو پرتغال به السد)، فیلیپه کوتینیو (از آستون ویلا انگلیس به الدحیل) سوفیان بوفال(از آنژیه فرانسه به الریان)، رودریگو مورنو (از لیدزیونایتد انگلیس به الریان)، ابراهیما دیالو(از ساوتهمپتون انگلیس به الدحیل)، مارکو وراتی (از پاری سن ژرمن به العربی) و یولیان دراکسلر(از پاری‌سن‌ژرمن به الاهلی) وارد لیگ ستارگان قطر شده‌اند و این روند احتمالا ادامه خواهد داشت.

اخیرا در برخی رسانه‌های داخلی اخباری مبنی بر سرمایه‌گذاری عظیم قطری‌ها در فوتبال برای عبور از عربستان نیز منتشر شده که البته دارای منبع رسمی نیست. با توجه به کیفیت بازیکنان حاضر در لیگ سعودی‌ها، بعید است که فعلا کشورهای دیگر مثل قطر و امارات با سرمایه گذاری در فوتبال توان رسیدن به آنها را داشته باشند اما نقل و انتقالات اخیر در فوتبال قطر نشان می‌دهد که عنابی‌ها قصد کنار ماندن از فضای رقابت را ندارند.

کد مطلب: 203354
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *