۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
ليگ عربستان به سطح ليگ‌های معتبر جهان نزديک می شود

ستاره‌های جهان در راه عربستان، فوتبال ايران در حسرت VAR

همه ساله از اواخر بهار تا نيمه تابستان، خبرهاي نقل و انتقالات باشگاه‌هاي فوتبال در اروپا، مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد. اما امسال اين نقل و انتقالات، يک مهمان تازه دارد: عربستان!
ستاره‌های جهان در راه عربستان، فوتبال ايران در حسرت VAR
گروه ورزشي- محمدحسين يزدي: همه ساله از اواخر بهار تا نيمه تابستان، خبرهاي نقل و انتقالات باشگاه‌هاي فوتبال در اروپا، مورد توجه رسانه‌ها قرار مي‌گيرد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما امسال اين نقل و انتقالات، يک مهمان تازه دارد: عربستان! دليلش هم کوچ برخي از ستاره‌هاي بزرگ فوتبال جهان به ليگ عربستان است. سال گذشته، زماني که زمزمه‌هاي پيوستن کريستيانو رونالدو به النصر عربستان مطرح شده بود کمتر کسي باور مي‌کرد اين خبر به واقعيت بپيوندد. اما نه تنها اين اتفاق رخ داد، بلکه پيوستن رونالدو به النصر، مسير را براي ساير بازيکنان مطرح فوتبال دنيا هم هموار کرد تا با قراردادهاي مالي چشمگير به تيم‌هاي عربستاني بپيوندند. شايد بزرگترين بازيکني که بعد از رونالدو به عربستان رفت، کريم بن زما ستاره رئال مادريد بود و بعد هم بازيکنان ديگري به باشگاه‌هاي عربستاني پيوستند و اين کوچ، همچنان ادامه دارد. در تازه ترين خبر، زمزمه‌هاي پيوستن  کيليان ام‌باپه به الهلال مطرح شده است. الهلال پيش از اين در جذب ليونل مسي ناکام مانده بود و عزم خود را جزم کرده تا بازيکني در سطح رونالدو جذب کند. ام‌باپه يک فصل ديگر با پاري سن ژرمن قرارداد دارد. او درخواست تمديد قراردادش را رد کرده است و باشگاه از او خواسته است که يا تمديد کند و يا در همين تابستان تيم بعدي خود را انتخاب کند. الهلال تيمي است که به جذب کيليان ام‌باپه ابراز علاقه نشان داده است. صندوق سرمايه‌گذاري عربستان به الهلال براي جذب ستاره پاري سن ژرمن اوکي داده است و اين باعث شده است تا آن‌ها رسما به اين بازيکن پيشنهاد دهند. الهلال حاضر است که براي جذب ام‌باپه 200 ميليون يورو به اين بازيکن در سال و 200 ميليون يورو به پاري سن ژرمن بدهد. اما ام‌باپه براي پيوستن به تيم عربستاني يک شرط سخت‌گيرانه گذاشته است. او در صورتي با پيشنهاد الهلال موافقت ميکند که با اين تيم قرارداد يک ساله ببندد تا بتواند در تابستان سال بعد راهي رئال مادريد شود و اين باعث ميشود تا اين تيم بيخيال جذب اين بازيکن شود. اما باشگاه الهلال معطل ام‌باپه نمانده و در ادامه فعاليت خود در فصل نقل و انتقالات اين بار با مالکوم بازيکن سابق بارسلونا قرارداد امضا کرد. مالکوم که سابقه حضور در بارسلونا را هم در کارنامه دارد روزهاي بسيار خوبي را با زنيت روسيه تجربه کرد و به روزهاي اوج خود در اين تيم برگشت. الهلال براي جذب اين بازيکن برزيلي 60 ميليون يورو هزينه کرده است تا گرانترين فروش يک باشگاه روسي در تاريخ ثبت شود.
بازيکنان مطرح ليگ عربستان
ليگ حرفه‌اي عربستان که 16 باشگاه در آن با هم رقابت مي‌کنند از سال 1976 ميلادي پايه گذاري شده و باشگاه الهلال با 18 قهرماني پرافتخارترين تيم اين مسابقات به حساب ميآيد. النصر که رونالدو را به خدمت گرفته و الاتحاد که با کريم بن زما قرارداد بسته هر کدام با 9 قهرماني، دومين تيم‌هاي پرافتخار ليگ عربستان هستند. الهلال و النصر در شهر رياض مستقر هستند و الاتحاد در شهر جده بازي مي‌کند. تاکنون بازيکنان مطرحي به ليگ عربستان رفته اند که مرور اسامي آنها خلي از لطف نيست:
به جز رونالدو که پارسال و کريم بن زما که اواخر فصل گذشته به ترتيب به النصر و الاتحاد پيوستند، انگولو کانته به الاتحاد، روبن نوس، ميلينکوويچ و کوليبالي به الهلال، ادوارد مندي به الاهلي، بروزوويچ به النصر، روبرتو فيرمينيو به الاهلي، ژوتا به الاتحاد و فوفانا از جمله مطرح ترين چهره‌هايي هستند که به تيم‌هاي عربستاني پيوسته اند. هندرسون، فابينيو، ميتروويچ، لوکاکو، پل پوگبا و لوئيس دياز هم از بازيکنان مطرح ديگري هستند که مذاکرات با آنها براي پيوستن به تيم‌هاي عربستاني ادامه دارد.
رقابت باشگاه‌هاي ايراني با ستاره‌‌هاي ليگ عربستان
جالب اينجاست که تعدادي از باشگاه‌هاي عربستاني در ليگ قهرمانان آسيا با تيم‌هاي ايراني همگروه هستند يا احتمال برخورد باشگاه‌هاي ايراني با آنها وجود دارد. الاتحاد، الهلال، النص و الفيحاء باشگاه‌هاي عربستاني حاضر در اين مسابقات هستند که احتمال رويارويي آنها با پرسپوليس، نساجي، تراکتور و سپاهان، وجود دارد. البته قرعه کشي اين مسابقات، دوم شهريور برگزار مي‌شود. رقابت با تيم‌هاي عربستاني، قطعا در اين دوره از ليگ قهرمانان آسيا، دشوارتر از دوره‌هاي گذشته خواهد بود.
از عربستان تا ايران
در شرايطي که عربستان از پول نفت براي قدرتمند کردن باشگاه‌هاي فوتبال استفاده مي‌کند تا از اثرات تبليغاتي آن براي معرفي فرهنگ عربستان بهره برداري کند، باشگاه‌هاي نفتي ايران در سختترين شرايط به سر مي‌برند. پارس جنوبي جم دو سال پيش از ليگ برتر سقوط کرد و نفت مسجدسليمان در فصل گذشته چنين سرنوشتي پيدا کرد. نفت آبادان به عنوان يکي از ريشه دارترين تيم‌هاي نفتي هم در هفته پاياني موفق به بقا در ليگ برتر شد و همچنان با مشکلات مالي دست و پنجه نرم مي‌کند. تيم نفت تهران هم تيمي بازيکن ساز بود، ديگر اثري از آن نيست. تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال هم که پرطرفدارترين تيم‌هاي باشگاهي در ايران و شايد حتي در آسيا باشند هم در مقاطعي با مشکلات مالي فراوان دست و پنجه نرم مي‌کنند و هر مديري پس از برکناري، کوهي از بدهي براي اين دو باشگاه به جا مي‌گذارد که حالا نوبت استقلال است.  مشکل فقط از باشگاه‌ها نيست. فدراسيون فوتبال ايران هم در تامين بديهي ترين امکانات براي برگزاري مسابقات فوتبال ناتوان است. هنوز اثري از VAR در فوتبال ايران و اين نه فقط براي تيم ملي فوتبال ايران و باشگاه‌هاي ايراني مشکل ساز خواهد شد، بلکه فرصت رشد را از داوران ايراني که امکان استفاده از کمک داور ويدئويي را ندارند مي‌گيرد. باشگاه‌هاي عربستاني در حال متصل کردن خود به جريان روز فوتبال اروپا هستند و باشگاه‌هاي قطري و اماراتي هم با بهترين امکانات از ايران پيشي گرفته‌اند اما در ايران، سوءمديريت موجب شده حتي از کمک داور ويدئويي هم در مسابقات ليگ استفاده نشود. ورود زنان به ورزشگاه‌ها همچنان يک چالش اساسي است و به بهانه عدم وجود زيرساخت، در اغلب ورزشگاه‌ها اجازه ورود زنان داده نمي‌شود. آنچه در فوتبال عربستان شاهد هستيم، نشانه بهره گيري صحيح از امکانات و منابع مالي براي رشد و ارتقاي فوتبال اين کشور و معرفي صحيح فرهنگ اين کشور به جهانيان است. بطوريکه فالوئرهاي باشگاه‌هاي عربستاني پس از جذب بازيکنان بزرگ دنيا، هر روز بيشتر مي‌شود و اين بهترين تبليغ براي عربستان است. اما فوتبال ايران حتي در رده باشگاهي همچنان در حال در جا زدن است و اگر هم بازيکن خارجي جذب مي‌شود يا بازيکنان درجه سوم و چهارم هستند که غالبا کيفيت خوبي ندارند، يا اگر بازيکني مثل لوکاديا که بازيکن بهتري است جذب مي‌شود تمايلي به ماندن در ايران ندارد. اي کاش مديران فوتبال ما از عربستان درس بگيرند و حداقل زيرساخت‌هاي لازم مثل کمک داور ويدئويي را تقويت کنند!
کد مطلب: 199790
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *