شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۱۳

امکان نوشتن روی آب فراهم شد!

روشی منحصر به فرد برای نوشتن روی آب، کشف شده است.
امکان نوشتن روی آب فراهم شد!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،بر اساس این روش، طرح یا نوشته روی آب، برای مدتی پایدار و به همان حالتی که نوشته شده است باقی می‌ماند.

تیمی از پژوهشگران آلمانی موفق شده‌اند با استفاده از یک روش منحصربه‌فرد، روی آب بنویسند و طراحی کنند. بر اساس این روش، طرح یا نوشته روی آب، برای مدتی پایدار و به همان حالتی که نوشته شده است باقی می‌ماند.لایوساینس در گزارشی که در همین زمینه منتشر کرده است، می‌نویسد پژوهشگران دانشگاه فنی دارمشتات و دانشگاه یوهانس گوتنبرگ آلمان، روش جالبی ابداع کرده‌اند که به کمک آن می‌توان روی آب نوشت.

این روش با به کار گرفتن قلم میکروسکوپی، خطوط پایداری را در آب ایجاد می‌کند. پروفسور «بنو لیبشن» و همکارانش در دانشگاه فنی دارمشتات و دانشگاه یوهانس گوتنبرگ برای انجام این کار از ویژگی‌های یک فرایند شیمیایی به نام «دیفیوزیوسموز» بهره گرفتند. دیفیوزیوسموز به حرکت خودبه‌خودی ذرات اطلاق می‌شود که به‌دلیل اختلاف غلظت در مخلوط مایع ایجاد می‌شود.

در چنین فرایندی، مخلوط مایع آب که غلظت کمی از ذرات باردار به نام یون دارد، شبیه به کاغذ رفتار می‌کند. جوهر این کار نیز از ذرات جامد چسب‌مانند بزرگی از سیلیس تشکیل شده است که به شکل خیلی نازک در سراسر محلول پخش می‌شوند.در این روش، قلمی که به کار گرفته می‌شود یک ذره کوچک تبادل یونی است. این ذره می‌تواند ذرات باردار را در مایع با ذرات باردار مختلف و کوچک‌تر مبادله کند.

پروفسور «بنو لیبشن» می‌گوید زمانی که یون‌های بزرگ‌تر را با یون‌های کوچک‌تر مبادله می‌کنید، یون‌های کوچک‌تر امکان پیدا می‌کنند سریع‌تر حرکت کنند یا پخش شوند و این سبب بروز اختلاف در غلظت می‌شود.

این تغییرات غلظت در توزیع یون، سبب می‌شوند که ذرات به‌اصطلاح جوهر بتوانند به مدت ۱۵ دقیقه دوام بیاورند و نوشتن بر روی ضخامت یک‌دهم میلی‌متری روی آب ممکن شود.

دکتر لیبشن با اشاره به کوچک بودن این قلم خاص می‌گوید که این باعث می‌شود مایع اطراف ناحیه‌ای که نوشته می‌شود به هم نریزد. او همچنین یادآور می‌شود که این روش محدودیت‌هایی دارد و ذرات به‌اصطلاح جوهر در این آزمایش جالب، درصورتی‌که خیلی کوچک باشند، به‌خوبی قابل‌مشاهده نخواهند بود یا این‌که به‌قدری متحرک خواهند شد که پایدار نمی‌مانند. درعین‌حال، اگر این ذرات خیلی هم بزرگ باشند باز هم روی آب باقی نمی‌مانند و نمی‌توان نقش پایداری بر روی آب ثبت کرد.

دانشمندان می‌گویند که قصد دارند در پژوهش‌های بعدی، روش‌های دیگری را برای ثبت پایدار نوشته و طرح بر روی آب به کار بگیرند که در آن روش‌ها به‌جای گرانش، از نیروی مغناطیس یا میدان‌های الکتریکی استفاده می‌شود. آن‌ها می‌گویند که در نظر دارند این آزمایش را به مایعاتی غیر از آب نیز گسترش دهند. مقاله جدیدی که جزئیات روش دانشمندان برای نوشتن روی آب را شرح داده، روز ۲۱ اوت، در مجله علمی «نانو، میکرو، اسمال» منتشر شده است.

کد مطلب: 203734