۰
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰

قیمت انواع چای ایرانی و خارجی را ببینید

رئیس سازمان چای در مورد تاثیر طرح واردات چای به کشور به ‌ازای خرید چای داخلی بر قیمت چای بیان کرد: در بازار به اندازه کافی چای وجود دارد و سرریز واردات سال گذشته برای امسال را هم داریم، بنابراین در تامین چای هیچ مشکلی وجود ندارد و بازار متعادل است.
قیمت انواع چای ایرانی و خارجی را ببینید
به گزارش مردم سالاری آنلاین،سندیکای کارخانجات چای شمال کشور اعلام کرد بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی، اولین ثبت سفارش چای برای طرح واردات چای به ‌ازای خرید چای داخلی آغاز شد. طبق این طرح، به ‌ازای واردات ۲ کیلوگرم واردات چای خارجی باید یک کیلوگرم چای داخلی خریداری شود.

رئیس سازمان چای درباره جزئیات این خبر به همشهری آنلاین گفت: سال گذشته به دلیل واردات بیش از حد نیاز چای به کشور و تخصیص ارز اضافه به تجار، یکسری مشکلات در صنعت چای به وجود آمد و شاهد رکود در این صنعت بودیم.

حبیب جهانساز ادامه داد: اگر ما بخواهیم امسال میانگین واردات چای را متناسب با میانگین واردات چای در ۵ سال قبل رعایت کنیم قطعا باید واردات کمتری نسبت به سال قبل داشته باشیم. بر این اساس، بعد از جلسات متعددی که ما برگزار کردیم وزیر جهاد کشاورزی دستور داد نگاه تجار باید ابتدا به تولید داخل باشد و آنها ابتدا نیاز بازار را از تولید داخل تامین کنند و بعد به سمت واردات چای خارجی بروند.

جهان‌ساز با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به چای خشک حدود ۱۰۰ هزار تن است که نزدیک به ۳۰ درصد آن از طریق تولید داخل تأمین می‌شود، افزود: ما در داخل کشور ۱۷۰ کارخانه تولید چای داریم و امرار معاش بالغ بر ۹۰۰ روستا و ۵۰ هزار چایکار به تولید چای وابسته است و اگر از تولید داخلی حمایت نشود مثل برنج، چای تولیدی روی دست تولیدکنندگان می‌ماند و آنها متضرر می‌شوند.

رئیس سازمان چای با تاکید بر اینکه دستور جدید وزیر جهاد کشاورزی به رونق صنعت چای و گردش مالی کارخانجات چای کمک می‌کند، ادامه داد: بر اساس این دستور، تجار باید ابتدا چای داخلی را خریداری کنند تا چایکاران یک مقدار از بحران خارج شوند و کارخانه‌ها بتوانند برگ سبز را خریداری و به موقع بفروشند تا مطالبات چایکاران را پرداخت کنند.

جهانساز در مورد وضعیت تولید چای در داخل کشور گفت: امسال افزایش تولید داخل داریم و تولید ما تا الان تقریبا ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

قیمت چای تغییر نخواهد کرد

این مقام صنفی در مورد تاثیر طرح واردات چای به کشور به ‌ازای خرید چای داخلی بر قیمت چای هم بیان کرد: در بازار به اندازه کافی چای وجود دارد و سرریز واردات سال گذشته برای امسال را هم داریم، بنابراین در تامین چای هیچ مشکلی وجود ندارد و بازار متعادل است.

جهان‌ساز با بیان اینکه افزایش قیمت چای به دستور جدید وزیر جهاد کشاورزی ربطی ندارد، ادامه داد: البته چای وارداتی تابع نوع ارز است که مسئولان قول داده‌اند با این دستور تغییر چندانی در قیمت بازار ایجاد نشود و تا آنجا که من اطلاع دارم قیمت چای وارداتی از لحاظ دلاری تغییر نکرده و چند ماهی است که از تالار دوم تامین می‌شود.

رئیس سازمان چای در مورد قیمت چای داخلی هم گفت: چای ایرانی با قیمت مناسبی در بازار موجود است به طوری که در حال حاضر هر کیلو چای داخلی با توجه به کیفیت و ارقام محصول از ۷۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد که قیمت چای ممتاز درجه یک ۲۵۰ هزار تومان است. البته اگر چای فراوری و طعم‌دار و بسته‌بندی شده باشد قیمت آن بالاتر است اما قیمت در کارخانجات و مراکز عمده‌فروشی پایین‌تر است.

قیمت چای خارجی در بازار

در حال حاضر هر کیلو چای خارجی فله‌ای در بازار بیش از ۴۰۰ هزار تومان است. در مغازه‌های مرکز شهر تهران، هر کیلو چای فله‌ای ممتاز خارجی ۴۲۵ هزار تومان، چای کلکته شکسته ۴۵۵ هزار تومان، چای سیلان ۴۴۵ هزار تومان، کلکته باروتی ۳۷۰ هزار تومان و کلکته کله مورچه ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت چای بسته‌بندی بیشتر است. چای ارل گری شهرزاد ۵۰۰ گرم ۲۴۵ هزار تومان، چای سیلان شاهسوند ۴۵۰ گرم ۲۲۵ هزار تومان، چای سیاه هندوستان فامیلا ۴۵۰ گرم ۲۲۵ هزار تومان و چای سیاه معطر مخصوص احمد ۵۰۰ گرم ۳۱۲ هزار تومان است.

کد مطلب: 204176
برچسب ها: واردات چای
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *