۰
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۲
زرادخانه‌ های تسليحاتی ناتو خالی شده ‌است

مساله تامين اسلحه برای جنگ اوکراين

تامين اسلحه براي جنگ اوکراين تنها به روسيه فشار وارد نمي‌کند ؛ شرکاي غربي هم با چالش‌هاي جدي مواجه شده‌اند. يک مقام اروپايي بدون افشاي نام خود به نشريه پوليتيکو گفت، کشورهاي اتحاديه اروپا ديگر نمي‌توانند از انبارهاي خود به اوکراين سلاح بفرستند.
مساله تامين اسلحه برای جنگ اوکراين
گروه بينالملل - علي ودايع: تامين اسلحه براي جنگ اوکراين تنها به روسيه فشار وارد نمي‌کند ؛ شرکاي غربي هم با چالش‌هاي جدي مواجه شده‌اند. يک مقام اروپايي بدون افشاي نام خود به نشريه پوليتيکو گفت، کشورهاي اتحاديه اروپا ديگر نمي‌توانند از انبارهاي خود به اوکراين سلاح بفرستند.
همچنين يکي از مقامات رسمي دولت جو بايدن، رئيس‌جمهوري آمريکا تاکيد کرد: پس از 18 ماه جنگ سخت ميان روسيه و اوکراين، موجودي انبارهاي تسليحاتي اروپا رو به اتمام است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،يک منبع مطلع انگليسي به روزنامه تلگراف گفته که «ما هر چه در توان داشتيم کمک کرده‌ايم. به تامين تجهيزات براي عرضه به اوکراين ادامه مي‌دهيم اما چيزي که در حال حاضر به آن نياز دارند، تسليحات دفاع هوايي و مهمات توپخانه‌اي است و ما اين موارد را تمام کرده‌ايم. اين منبع مطلع همچنين گفت که انگليس تنها کشور حمايت‌کننده اوکراين نيست، بنابراين، متحدان ديگر نيز مي‌توانند منابع مالي و مهمات بيشتري اختصاص دهند و کمي از بار اين مسئوليت بکاهند.»
او افزود که «هر تانکي که عرضه مي‌کنيم، يکي از تانک‌هاي خودمان کم مي‌شود.»
اين گزارش‌ها درحالي مطرح مي‌شوند که لهستان و اسلواکي اعلام کرده‌اند ديگر به اوکراين کمک‌هاي نظامي ارائه نخواهند کرد. علاوه بر اين، در آمريکا هم موضوع بحث‌برانگيزي ميان سياستمداران و بسياري از جمهوري‌خواهان سر همين موضوع ارسال تسليحات به اوکراين داغ است.
طبق گزارش وال استريت ژورنال، اگرچه کنگره ايالات متحده آمريکا بيش از 100 ميليارد دلار کمک نظامي، مالي و بشردوستانه از آغاز جنگ اوکراين به اين کشور اختصاص داده اما عدم قطعيت درباره تعهدات واشنگتن به اوکراين در ادامه مسير در حال افزايش است.
نگراني پنتاگون
به موازات دغدغه کشورهاي اروپايي ، وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) به کنگره اين کشور هشدار داده است که براي جايگزيني تسليحاتي که واشنگتن به اوکراين فرستاده با مشکل مواجه است و بودجه لازم در اين خصوص را در اختيار ندارد.در نامه پنتاگون به رهبران کنگره آمده است که وزارت دفاع آمريکا مجبور شده تا تامين مجدد برخي از نيروها را کاهش دهد و از کنگره خواسته است تا بودجه لازمه براي اوکراين را تامين کند.
در اين سند که توسط خبرگزاري آمريکايي آسوشيتدپرس منتشر شده ، مايکل مک‌کورد، کنترل‌کننده تجهيزات پنتاگون به رهبران مجلس نمايندگان و سنا گفته است که تنها 1.6 ميليارد دلار از 25.9 ميليارد دلار بودجه اختصاص يافته از سوي کنگره براي جايگزيني تسليحات ارسالي به اوکراين کنگره باقي مانده است که براي تکميل ذخاير ارتش آمريکا کافي نيست.
اين ذخاير شامل ميليون‌ها گلوله توپ، راکت و موشک است که آمريکا به اوکراين ارسال کرده تا در زمينه ضدحمله اوکراين مورد استفاده قرار گيرد.
مک کورد گفت که بدون بودجه اضافي، آمريکا بايد تامين تسليحات دفاع هوايي، مهمات، پهپاد و تجهيزات نفوذي را که «اکنون حياتي و فوري هستند، به تعويق بياندازد. اين درحالي است روسيه براي انجام يک حمله زمستاني آماده مي‌شود.»
مساله بودجه جنگ در واشنگتن
نشريه پوليتيکوهم مي‌نويسد که «جو بايدن» در نهايت براي جلوگيري از تعطيلي دولت تا 45 روز ديگر يک لايحه موقت را به امضا رساند. وي اگرچه با اينکار بسياري را در واشنگتن تحت تاثير قرار داد، اما يکي از اولويت هاي اصلي خود که همان کمک به اوکراين است را نيز در معرض خطر قرار داد.
در واقع دولت بايدن پس از آنکه کوين مک کارتي رئيس مجلس نمايندگان گفت که يک لايحه موقت براي جلوگيري از تعطيلي دولت تا 17 نوامبر (26 آبان) 2023 ارائه مي‌دهد؛ غافلگير شد. با تصويب اين لايحه اگرچه دموکرات ها ناراضي نيستند، اما يک مشکل بزرگ وجود دارد؛ اين لايحه کمک به اوکراين را شامل نمي‌شود و نبود آن ضربه اي براي دولت بايدن و ولوديمير زلنسکي رئيس‌جمهوري اوکراين خواهد بود. زلنسکي هفته گذشته در ديدار با بايدن و قانون‌گذاران بار ديگر براي دفاع از کي‌يف در برابر مسکو بودجه بيشتري را درخواست کرده بود.
در اين ميان، دستياران بايدن سعي دارند نبود بودجه براي اوکراين را کم اهميت جلوه دهند. يک مقام کاخ سفيد در اين خصوص گفت: رئيس مجلس نمايندگان حمايت خود را از کمک به اوکراين اعلام کرده است.بايدن نيز تاکيد کرد که انتظار دارد تلاش ديگري براي تصويب کمک به اوکراين در کوتاه مدت صورت گيرد.
دو مقام دولت آمريکا در خصوص حذف اوکراين در بودجه پيشنهادي گفتند که کوين مک کارتي از بيم آنکه مبادا از درون حزب خود با شورش روبرو شود، نمي‌تواند آن را در لايحه بودجه دولتي لحاظ کند.از سوي ديگر چاک شومر رهبر اکثريت دموکرات سنا، اطمينان داد که تامين مالي براي کمک به اوکراين همچنان در اولويت است.
مساله موشکهاي دوربرد
در ميان مساله تامين اسلحه جنگ اوکراين ،دستيار وزير ارتش آمريکا در امور تدارکات، لجستيک و فناوري در گفت‌وگويي با شبکه بلومبرگ گفت که اين کشور به محض تاييد جو بايدن، رييس جمهور آمريکا آماده ارائه سامانه موشک‌هاي دوربرد «اتاکمز» (ATACMS) به اوکراين خواهد بود. روسيه بارها هشدار داده است که عرضه تسليحات به اوکراين از سوي غرب، تنها موجب طولاني‌تر شدن جنگ شده و مانع دست‌يابي مسکو به اهداف عمليات نظامي‌اش نخواهد شد.
روزنامه فايننشال تايمز، پيشتر گزارش داده بود که جو بايدن، رئيس جمهور  آمريکا در آستانه تصميم براي ارسال موشک‌هاي دوربرد ATACMS به اوکراين قرار دارد که اين تصميم مي‌تواند تبديل به سرفصل جديدي از حمايت‌هاي واشنگتن از کي‌يف گردد.
اين نشريه تاکيد کرد که کاخ سفيد از مدت‌ها قبل نسبت به درخواست‌هاي کي‌يف براي ارسال موشک‌هاي بالستيک تاکتيکي با برد تا 300 کيلومتر ديدگاه محتاطانه‌اي دارد. واشنگتن به دليل نگراني از ذخاير محدود و امکان استفاده از آن‌ها براي حمله به خاک روسيه، نمي‌خواهد اين موشک‌ها را در اختيار کي‌يف قرار دهد. شبکه يورونيوز با گفتن اين که برد موشک‌هاي اتاکمز حدود 300 کيلومتر است، مدعي شده بود که اوکراين در صورت دريافت اين موشک‌ها مي‌تواند مواضع روسيه در پشت جبهه‌هاي شرق و جنوب اوکراين را هدف بگيرد.
آمريکا با ارسال موشک‌هاي دوربرد به اوکراين تلاش مي‌کند مساله تامين اسلحه را تلطيف کند اما نوع واکنش کرملين مبتني بر تهديدات رسمي و غير رسمي مسکو چندان مشخص نيست.
کد مطلب: 203947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *