۰
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۵۷

علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن چیست؟ + راه حل آن

چگونه صدای یخچال را هنگام خاموش شدن قطع کنیم؟ 4 علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن، در این محتوا هر آنچه که باید درباره صدا یخچال بدانید را شرح دادیم.
علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن چیست؟ + راه حل آن

کمپرسور یا موتور یخچال، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یخچال‌فریزر است. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند عملکرد یخچال شما مختل شده و مواد غذایی به‌خوبی خنک نمی‌شوند. شنیدن صداهای ناهنجار یکی از علائم هشداردهنده خرابی موتور است. علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن دلایل متعددی دارد، در ادامه با ما همراه باشید.

علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن

اتومات کردن موتور یخچال اغلب صداهایی ایجاد می‌کند. برخی از این صداها کاملاً عادی هستند و برای همه ما به بخشی از صداهای طبیعی داخل خانه تبدیل شده‌اند. این صداها می‌توانند به‌خاطر حرکت طبیعی گاز مبرد داخل لوله‌ها و انبساط و انقباض لوله‌های گاز مبرد باشند، اما گاهی صدا به‌گونه‌ای است که از حالت یک نویز ساده فراتر رفته و آزاردهنده می‌شود؛ در این صورت است که باید کمپرسور بررسی شود. در ادامه به برخی از دلایل صداهای نامتعارف در کمپرسور اشاره می‌کنیم.

کمپرسور یا موتور یخچال، یکی از مهم‌ترین بخش‌های یخچال‌فریزر است. اگر این قطعه به‌درستی کار نکند عملکرد یخچال شما مختل شده و مواد غذایی به‌خوبی خنک نمی‌شوند. شنیدن صداهای ناهنجار یکی از علائم هشداردهنده خرابی موتور است. علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن دلایل متعددی دارد. ما این مطلب را در مجموعه سلام ریپیر برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا با دلایل عمده صداهای ناهنجار موتور آشنا شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن

اتومات کردن موتور یخچال اغلب صداهایی ایجاد می‌کند. برخی از این صداها کاملاً عادی هستند و برای همه ما به بخشی از صداهای طبیعی داخل خانه تبدیل شده‌اند. این صداها می‌توانند به‌خاطر حرکت طبیعی گاز مبرد داخل لوله‌ها و انبساط و انقباض لوله‌های گاز مبرد باشند، اما گاهی صدا به‌گونه‌ای است که از حالت یک نویز ساده فراتر رفته و آزاردهنده می‌شود؛ در این صورت است که باید کمپرسور بررسی شود. در ادامه به برخی از دلایل صداهای نامتعارف در کمپرسور اشاره می‌کنیم.

گرمای بیش از حد محیط 

دیگر علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن، گرمای بیش از حد محیط اطراف یخچال و عدم تهویه مناسب در محیط است. موتور یخچال به‌خودی‌خود داغ است و تا حدودی به‌وسیله فن خنک می‌شود، بااین‌وجود اطراف محل قرارگیری یخچال شما هم باید دمای مناسبی داشته و از یک تهویه خوب برخوردار باشد.

اگر دمای موتور یخچال از حد معمول بالاتر برود، ممکن است کم‌کم به دستگاه فشار وارد شده و باعث ایجاد سروصدا در موتور شود. این مشکل را می‌توانید خیلی ساده حل کنید. برای این منظور، دمای آشپزخانه یا محل قرارگرفتن یخچال را کمی متعادل کنید و یک تهویه مناسب در محل قرار دهید.

 

" اگر یخچال در معرض هوای گرم یا تابش آفتاب باشد، هوای آن گرم می‌شود. در نتیجه کمپرسور برای خنک کردن هوای یخچال، شروع به کار کردن می‌کند. این هوای گرم، به کمپرسور اجازه خاموش شدن نمی‌دهد و باعث داغ شدن موتور یخچال می شود. افزایش ناگهانی دمای یخچال باعث بوق زدن یخچال نیز می شود "

تمام‌شدن عمر کمپرسور

اگرچه می‌توانید با نگهداری مناسب و دقیق دستگاه‌های برقی طول عمر آن‌ها را افزایش دهید، اما به هر ترتیب موتور هر وسیله برقی طول عمر مشخصی دارد و با تمام‌شدن عمر آن، کم‌کم نشانه‌های خرابی در موتور ظاهر می‌شود. درباره کمپرسور یخچال هم به همین شکل است. گاهی ممکن است یک یخچال 20 سال هم کار کند، اما پس از آن دیگر کارایی سابق را نداشته و کم‌کم عملکرد آن رو به افول برود.

 

یکی از نشانه‌های اتمام عمر کمپرسور شنیدن صداهای تق تق یا هر صدای ناهنجار دیگر در بخش موتور است. البته مواردی مانند گرمای زیاد یا یخ زدن داخل بدنه یخچال هم می‌تواند نشانه‌های تمام‌شدن عمر موتور باشد. ممکن است با چند بار تعمیر بتوانید موتور را کمی سرحال کنید تا چند سال دیگر هم کار کند، اما پس از آن دیگر موتور قابل‌تعمیر نیست. در چنین شرایطی یا باید موتور به شکل کامل عوض شده یا باید یخچال‌فریزر تعویض شود. اگر فکر می‌کنید که تعویض یخچال هزینه زیادی برای شما دارد، می‌توانید موتور را عوض کنید.

عدم روغن‌کاری قطعات موتور 

روغن‌کاری ناکافی یا غیراصولی قطعات موتور هم می‌تواند علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن باشد. برخی از بخش‌های یخچال‌فریزر شما به طور دوره‌ای نیاز به روغن‌کاری دارند. درصورتی‌که روغن‌کاری به شکل دوره‌ای انجام نشود، قطعات خشک شده و ممکن است صدایی همانند جیرجیر از موتور به گوش برسد. در صورت چنین مشکلی باید قطعات را روغن‌کاری کنید تا مشکل حل شود. این کار نیازی به تخصص ندارد و خودتان هم می‌توانید آن را انجام دهید.

 

توجه کنید که روغن‌کاری باید به شکل صحیح و به‌اندازه انجام شود. گاهی بخش‌هایی از موتور نشتی پیدا کرده و روغن‌ریزی پیدا می‌کنند. این مشکل هم باعث بروز ایراد در کمپرسور یخچال‌فریزر شما می‌شود. اگر متوجه روغن‌ریزی یا نشت روغن شدید، باید ابتدا محل نشتی را پیدا کرده و در ادامه با یک مرکز تعمیرات معتبر تماس بگیرید تا بتواند این مشکل را حل کند. مجموعه سلام تعمیر با جمعی از بهترین تعمیرکاران در خدمت شماست تا تمامی مشکلات کمپرسور را با کمترین هزینه برای شما حل کند. 

شل یا لق شدن پیچ‌ها و لرزه‌گیرها

موتور یخچال‌فریزر شما با کمک پیچ‌ها و اتصالاتی داخل یک بدنه قرار گرفته است. این بدنه یا محفظه کمک می‌کند که موتور در مقابل هر آسیبی از جمله ضربه یا رطوبت و مواردی ازاین‌دست در امان بماند. در حالت کلی موتور هنگام کارکردن مقداری لرزش و سروصدا تولید می‌کند. برای اینکه این لرزش به حداقل برسد، اغلب موتور را روی لرزه‌گیرهایی نصب می‌کنند.

حال تصور کنید پیچ‌ومهره‌هایی که موتور را محکم درون محفظه نگه داشته‌اند، شل شده یا لرزه‌گیرها خراب شوند. این مورد هم یک علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن است. در چنین حالتی طبیعتاً سروصدای زیادی را از بخش موتور خواهید شنید. این صدا می‌تواند هم به‌خاطر لرزش خود موتور و هم به‌خاطر برخورد پیچ‌ومهره‌های شل شده به بدنه محفظه فلزی باشد. رفع این مشکل کار ساده‌ای است و با سفت کردن این بخش‌ها، مشکل حل می‌شود.

گفتنی است این مورد میتواند یکی از علت یخ زدن داخل یخچال بدون برفک نیز باشد.

چگونه صدای یخچال را هنگام خاموش شدن قطع کنیم؟

وقتی علت‌های سروصدای موتور یخچال را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که این صداها عموماً به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول صداهای طبیعی موتور یخچال است و نیازی نیست بابت آن‌ها نگران باشید. این مقدار صدا را همه ما می‌شناسیم. درصورتی‌که صداها از حالت طبیعی خارج شده و شکل متفاوت‌تری پیدا کرد، باید به دنبال حل مشکل باشیم.

دسته دوم صداهای یخچال ناشی از علت‌های فنی، اما ساده هستند و برخی از آن‌ها را خودمان هم می‌توانیم رفع‌ و رجوع کنیم؛ به‌عنوان‌ مثال اگر صدا ناشی از گرمای محیط باشد باید محل را کمی خنک‌تر کرده یا تهویه مناسب برای محیط نصب کنیم. دسته سوم مشکلات تخصصی هستند و این موارد باید توسط تعمیرکاران دوره‌ دیده بررسی و رفع شود. در قسمت قبلی به 6 علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن اشاره کرده و راه حل رفع آن‌ها را هم بررسی کردیم.

با سلام ریپیر جان تازه‌ای به یخچال‌فریزر خود بدهید

 

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یخچال کمپرسور یا همان موتور است. یکی از علائم خرابی موتور، شنیدن صداهای ناهنجار از این بخش است. در مطلب پیش رو چند علت صدای موتور یخچال هنگام خاموش شدن را بررسی کردیم. 

تعمیر نکردن یخچال در صورتی که صداهای نامناسب از آن به گوش می‌رسد می‌تواند نهایتاً موجب سوختن کامل موتور شود که تعویض و تعمیر آن به شدت هزینه‌بر خواهد بود

سلام ریپیر یکی از معتبرترین مجموعه‌های تعمیر یخچال در تهران است که به طور تخصصی در حوزه تعمیر لوازم برقی خانگی مشغول فعالیت است. برای ارتباط با این مجموعه به وب‌سایت سلام ریپیر مراجعه یا با شماره های ۰۲۱۹۱۰۱۱۱۵۰ – ۰۹۱۰۰۹۳۳۰۰۸ تماس بگیرید 

کد مطلب: 210079
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *