۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۱

غیبت دو هفته ای بندر بن سلطان

تهران امروز نوشت:

اگر بخواهيم از افراد تاثير گذار در عربستان نام ببريم بي‌ترديد يكي از آن افراد، بندر‌بن‌سلطان است. فردي كه قابليت‌هاي آن در ابعاد مختلف بروز يافته است. ارتباط نزديك وي با محافل آمريكايي، خصوصا نو‌محافظه كاران از جمله اين ويژگي‌هاست خصوصا كه بدانيم وي نزديك به ۲۲ سال سفير عربستان در آمريكا بوده است. دست داشتن در ترورهاي منطقه‌اي و همچنين رهبري شبكه‌هاي تروريستي از ديگر ويژگي‌هاي اين شاهزاده سعودي است. طرح ايجاد قوس سني در برابر هلال شيعي از ديگر اقدامات و ابتكارات وي است تا بدين طريق بتواند ويژگي ديگر خود يعني ضديت با ايران و تشيع را برجسته سازد.



بندر كجاست؟

اين ويژگي‌ها و ايفاي نقش‌ها در حالي مطرح است كه روز ۲۲ جولای خبری در رسانه‌های مختلف جهان منتشر شد که از وقوع یک انفجار در مقر دستگاه اطلاعات رژیم سعودی خبر می‌داد. در ابتدا اخبار از كشته شدن معاون رئیس جدید دستگاه اطلاعات عربستان سعودی حكايت داشت اما برخي خبرگزاري‌ها اعلام كردند كه در كنار اين شاهزاده بندر بن سلطان نیز کشته شده است. اينك بيش از دو هفته از انتشار اخبار انفجار در مقر دستگاه اطلاعات رژیم سعودی می‌گذرد. اين در حالي است كه دولت عربستان همچنان در این‌باره سکوت اختیار کرده است.

تحليل اسرائيل از سكوت خبري

تداوم سكوت مقامات سعودي در اين زمينه واكنش اسرائيل و تحليلگران اين سامان را به‌دنبال داشته است. پایگاه خبری – صهیونیستی دبکا که از پایگاه نزدیک به منابع امنیتی و اطلاعاتی صهیونیستی است در این ارتباط در خبری اعلام کرد که گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن است که بندر‌بن سلطان پس از انفجار ریاض دچار جراحات عمیق و خطرناکی شده که پزشکان قادر به معالجه آن نبوده‌اند و همین منجر به مرگ وی شده است. این پایگاه اطلاع‌رسانی تلاش کرده تا انفجار مقر دستگاه اطلاعات رژیم سعودی را به انفجار اخیر دمشق ارتباط دهد که در آن برخی اعضای ارشد امنیتی نظام سوریه ترور شدند. این رسانه اطلاعاتی صهیونیستی در ادامه گزارش خود که به نظر می‌رسد، اهداف مشخصی در پس آن دنبال می‌شود، ترور بندر را به ایران مرتبط و اعلام می‌کند که هم اکنون این نگرانی وجود دارد که مقامات ارشد سعودی از میزان نفوذ اطلاعاتی ایران در موسسات و سرویس‌های اطلاعاتی خود دچار شوک شده‌اند و به همین دلیل تاکنون واکنشی به آن نشان نداده‌اند. صرف‌نظر از اين تحليل، تداوم سكوت رسانه‌ها و مقامات سعودي احتمال تاييد خبر كشته شدن اين بازيگر مهم را تاييد مي‌كند.


کد مطلب: 2113
مرجع : انتخاب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *