۰
سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۷

چگونگی سقوط دولت لبنان

وی در این سفر دیداری طولانی با بندر بن سلطان داشت که تا پاسی از شب طول کشید و در این دیدار دو طرف پرونده های لبنان، سوریه، عراق، ایران، فلسطین، اردن و مصر را بررسی کردند. بندر بن سلطان تنها شرط برای جبران خسارت های تغییر مواضع ولید جنبلاط را سرنگونی دولت نجیب میقاتی اعلام کرد.
روزنامه السفیر لبنان در مطلبی پشت پرده تغییر موضع ناگهانی ولید جنبلاط رئیس دروزی های لبنان و رهبر سوسیالیست‌ترقی خواه های این کشور را بررسی کرده و آن را ناشی از دیدار وی با بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی دانست که در ۵ فوریه گذشته انجام شده است. وی در این دیدار هواپیمای اختصاصی نعمة طعمة همکار خود را به امانت گرفت تا شاید بتواند راه عادی سازی روابط خود با ریاض را طی کند و آن را به مسیر سابق خود بازگرداند.

وی در این سفر دیداری طولانی با بندر بن سلطان داشت که تا پاسی از شب طول کشید و در این دیدار دو طرف پرونده های لبنان، سوریه، عراق، ایران، فلسطین، اردن و مصر را بررسی کردند. بندر بن سلطان تنها شرط برای جبران خسارت های تغییر مواضع ولید جنبلاط را سرنگونی دولت نجیب میقاتی اعلام کرد.

بر اساس این گزارش جنبلاط در آن دیدار جوابی به بندر نداد، اما متوجه شد که الفبای عادی‌سازی روابط با ریاض از سرنگونی میقاتی می‌گذرد، وی بعد از بازگشت از عربستان این دیدار را درِ ورودی عادی سازی روابط با عربستان خواند.

باقی ماندن اشرف ریفی در رأس قدرت در نیروهای امنیت داخلی عربستان خواسته‌ای سعودی بود و البته شاید خواسته شخص بندر بن سلطان بود، با نزدیک شدن به پایان مهلت منصب ریفی، جنبلاط از نمایندگان نزدیک به خود خواست تا برای تمدید پست ریفی تلاش کنند. نمایندگان درزی دولت تهدید کردند که در صورت عدم تمدید پست ریفی یا باید دولت استعفا دهد یا اینکه خود این نماینده ها استعفا خواهند داد.

در سایه این فشارها میقاتی سعی کرد تا ۸ مارس و شخص سید حسن نصرالله را به تمدید منصب اشرف ریفی قانع کند، اما حزب‌الله می دانست که این یک باج خواهی است و دیگر مانند دفعات قبل از جمله تامین مالی دادگاه حریری در برابر این اقدام سکوت نکرد.

میقاتی دیگر مطمئن شده بود که دولتش به پایان راه نزدیک می شود، البته او فکر می کرد که جنبلاط در مسیر بازگشت وی به السرایا همراه وی است که البته این فکر اشتباه بود. نمایندگان لبنان در نشست سران دوحه نیز احساس کردند که فضای موجود به نفع دولت میقاتی نیست و میقاتی نیز در جریان سفر به لندن متوجه شد که از اسامی دیگری برای مأموریت تشکیل کابینه نام برده می‌شود.

بر اساس این گزارش، تصمیم قطعی سعودی ها در عدم بازگشت میقاتی به قدرت و کینه شخصی سعد حریری نسبت به وی باعث شد که وی دیگر نتواند به قدرت بازگردد و ابوفاعور و جنبلاط از نمایندگان دروزی پارلمان در سفر به ریاض متوجه شدند که سعودی‌ها موافق پیشنهاد تمام سلام هستند. در این زمان مأموریت جنبلاط آغاز شد، وی با میشل سلیمان رئیس جمهور دیدار کرد و در این راستا وارد عمل شد. آنها همچنین تاکید کردند که در هیچ دولتی غیر از دولت وحدت ملی که شامل نمایندگان نبیه بری، حزب‌الله و سایر هم پیمانان آن باشد، شرکت نخواهند کرد.

به این ترتیب بود که میقاتی بعد از بازگشت از لندن متوجه کودتای جنبلاط علیه وی شد و کسانی که جنبلاط را می‌شناسند، می‌دانند که اینگونه رفتار وی عجیب نیست، چرا که کسی که علیه دولت مرکزی سوریه و همسایه خود دو بار کودتا کرده و نسبت به سعد حریری با تمام پشتوانه طایفه‌ای و بین‌المللی اش نیز کودتا کرده، این بار هم می تواند علیه این سیاستمدار طرابلسی کودتا کند.
کد مطلب: 27152
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *