۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۴۱

بی‌اعتنایی انگلیسی‌ها به تحریم ایران

ناظران بانکی آمریکا اعلام کردند بانک انگلیسی استاندارد چارتز با بی اعتنایی به تحریم های آمریکا علیه ایران طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ حدود 250 میلیارد دلار مبادله مالی با ایران داشته است.
به نقل از رویترز ناظران بانکی ایالت نیویورک آمریکا بانک انگلیسی استاندارد چارترز را متهم کردند با نقض قوانین داخلی آمریکا ۲۵۰ میلیارد دلار مبادلات مالی خود با ایران را طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ پنهان کرده است.

اداره خدمات مالی نیویورک روز دوشنبه با انتشار بیانیه ای تصریح کرد استاندارد چارتر با دولت ایران همدستی کرده و حدود ۶۰ هزار فقره مبادله مالی با ایران را طی این سال ها از چشک ماموران اجرای قانون آمریکا مخفی نگه داشته است.

بر اساس این گزارش استاندارد چارتر که از سوی این اداره «نهاد یاغی» خوانده شده است طی این مدت صدها میلیون دلار از محل مبادلات خود با ایران درآمد کسب کرده است.

اداره خدمات مالی نیویورک همچنین مدعی شده است این بانک انگلیسی با همکاری با ایران نظام بانکی آمریکا را در دسترس تروریست ها، قاچاقچیان مواد مخدر و دولت های فاسد قرار داده است.

استاندارد چارتر ممکن است در اثر بی اعتنایی خود به تحریم های آمریکا علیه ایران مجوز فعالیت خود در نیویورک را از دست بدهد که در این صورت از دسترسی مستقیم به بازار مالی آمریکا محروم می شود. گردش مالی این بانک روزانه ۱۹۰ میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش پیش تر مقامات این بانک در آمریکا نسبت به مجازات های واشنگتن هشدار داده بودند اما مقامات اجرایی بانک در لندن همچنان بر ادامه معاملات با ایران تاکید کرده بودند. یک مقام اجرایی استاندارد چارتر مستقر در لندن در برابر این هشدار گفته است: شما آمریکایی ها کی هستید که به ما و بقیه جهان بگویید که با ایرانی ها معامله نداشته باشیم.

استاندارد چارتر سومین بانک انگلیسی است که با بی اعتنایی به تحریم های آمریکا علیه ایران توسط نهادهای آمریکایی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. بانک بارکلیزدر ماه ژوئن با پرداخت ۴۵۳ میلیون دلار به عنوان جریمه همکاری های خود با ایران موافقت کرده است. چی اس بی سی نیز ۷۰۰ میلیون دلار برای جبران اتهام خود به همکاری با ایران در زمینه پولشویی اختصاص داده است.

به گزارش آسوشیتدپرس استاندارد چارتز اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران را رد کرد. این بانک تاکید کرد از سال ۲۰۱۰ بررسی این موضوع را با ناظران مالی آمریکا آغاز کرده است و از بیانیه اداره خدمات مالی نیویورک علیه خود متعجب شده است.

این بانک افزود اسناد موجود نشان می دهد در جهت انطباق با قوانین آمریکا تلاش کرده و به طور کامل همه مقررات آمریکا را برای جلوگیری از تامین مالی برنامه هسته ای ایران رعایت کرده است.
کد مطلب: 2129
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *