۰
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۴
جليلي:

ايران مخالف توسل به گزينه نظامي علیه سوريه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تصریح کرد، جمهوری اسلامی ایران با هرگونه گزینه نظامی در ارتباط با مسئله سوریه مخالف است.
ايران مخالف توسل به گزينه نظامي علیه سوريه است

سعید جلیلی این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان سفر یک روزه اش به سوریه در محل سفارت کشورمان در دمشق برگزار شد، بیان کرد و افزود، راه حل مسئله سوریه در تحقق دمکراسی است، اما دمکراسی با ارسال سلاح برقرار نمی شود و نمی تواند از خارج تحمیل شود، بلکه باید از خلال صندوق رای تحقق یابد.
وی افزود، براساس این دیدگاه ، جهوری اسلامی ایران از یک سال پیش طرحی با هدف توقف خشونتها و کشتارها و نیز ایجاد امنیت و آرامش در سوریه ارائه کرد، تا با آغاز روند سیاسی به راه حلی مسالمت آمیز برای موضوع سوریه برسیم، و برهمین اساس بود که از طرح شش ماده ای کوفی عنان استقبال کردیم.
این مقام ارشد کشورمان در ادامه گفت، پس از توقف خشونتها وکشتارها، باید به مردم سوریه اجازه داده شود تا درباره سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند و لازمه این هم شروع گفتگو میان خود سوریهاست.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی کشورمان، با انتقاد از طرفهائی که از گروه های مسلح در سوریه حمایت مالی و تسلیحاتی به عمل می آورند، تصریح کرد، بدون شک کسانی که در مسیرهای دیگری غیر از راه های مسالمت امیز و با مقاصد خاص سیاسی خودشان گام بر می دارند، در جنایات و ریختن خون سوریها شریک جرم هستند.
سعید جلیلی خاطرنشان کرد، بر این باوریم که خواسته های مردم سوریه باید محترم شمرده شود و قبل از هر اقدامی خشونتها متوقف و جلو جنایات خارجی گرفته شود، تحریم ها باید برداشته شود و برای کمک به مردم سوریه جامعه بین المللی بسیج شود، تا رنج های مردم سوریه به حداقل برسد.
وی افزود، مردم ایران و سوریه با سابقه دوستی فراوان ، باید در چنین شرایطی به کمک یکدیگر بشتابند.
برپایه این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به فرهنگ، تاریخ و تمدن غنی مردم سوریه نیز و دستاوردهای دو دهه اخیر مقاومت در منطقه، تصریح کرد، دفاع سوریه از مقاومت و پیروزیهای درخشان رزمندگان مقاومت علیه دشمنان صهیونیست، درخشندگی و بالندگی ویژه ای برای این مردم این کشور در پی داشت.
سعید جلیلی در ادامه گفت، لذا آنچه امروز در سوریه صورت می گیرد، نمی تواند با ویژگی مردم این کشور بی ارتباط باشد، برخی با اعمال فشار علیه سوریه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، رنج های مضاعفی بر مردم این کشور تحمیل می کنند و درصدد انتقام از مردم و دولت سوریه به عنوان کشور مدافع مقاومت برآمدند.
وی تاکید کرد دشمنان به خاطراینکه بیشترین ضربه را از سوریه به عنوان کشور مدافع مقاومت خورده اند ، اینک توطئه های خود را بر این کشور متمرکز کردند.
جلیلی رشادتها و پیشگامی مردم سوریه در آزادسازی سرزمینهای اشغالی و حمایت از مقاومت اسلامی را یادآور شد و گفت، سوریه بیش از هرکشور دیگری می تواند درباره سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرد و لذا هر راه حلی برای آینده مردم سوریه باید سوری باشد.
وی ادعای رژیم صهیونیستی و متحد آن آمریکا را مبنی بر دوستی با مردم سوریه مردود دانست و گفت، دولت سوریه نمی تواند این ادعا را بپذیرد، چرا که واشنگتن با سابقه ای که در حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی داشته و با سابقه پشتیبانی از دیکتاتورهای منطقه مانند نظام های مبارک در مصر و بن علی در تونس ، نمی توانند امروز مدعی دمکراسی در منطقه باشد.
جلیلی با اشاره به اینکه مردم سوریه حامیان دمکراسی را از کسانی که با سلاح و خشونت فشارهای فزاینده ای بر مردم سوریه تحمیل کردند متمایز می دانند، تصریح کرد، برخی از کشورهائی که مدعی حل مسئله سوریه هستند، اینک و به اعتراف کوفی عنان، خودشان بخشی از مشکل شدند و همین مسئله سبب شد تا نامبرده به عنوان فرستاده بین المللی به سوریه از سمت خود استعفا دهد.
مقام ارشد کشورمان در ادامه اظهارداشت، اتحاد آمریکا، رژیم صهیونیستی ، تروریستها و دیکتاتورها نمی توانند نشان خیر برای منطقه داشته باشند، چون اینها از برخی مفاهیم استفاده ابزاری می کنند تا به مقاصد خاص خودشان برسند.
برپایه این گزارش، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان اقدام گروهک تروریستی موسوم به ارتش آزاد سوریه در ربودن هموطنان زائر را محکوم کرد و گفت، همه طرفهائی که حمایت مالی و سیاسی از گروه های تروریستی در سوریه به عمل می آورند و این کشور را ناامن کردند، در ربودن زوار ایرانی مسئول هستند.
سعید جلیلی با اشاره به اینکه ربایش انسان هائی که برای زیارت آمدند، در هیچ جای دنیا پذیرفتنی نیست، افزود، جمهوری اسلامی ایران حمایت از اتباع ایرانی که برای زیارت به سوریه سفر کردند، وظیفه خود می داند و به طور جد و با همه ظرفیتهای قانونی برای آزادسازی آنان ، مسئله را پیگیری خواهیم کرد.
جلیلی در پاسخ به سئوال دیگری تصریح کرد، کسانی که مدعی هستند، نیروهای سپاه پاسداران کشورمان در کنار نیروهای نظامی سوریه می جنگند، چنین اتهاماتی را برای پوشش رفتارهای خودشان رواج می دهند.
وی درباره موضع ترکیه در قبال بحران سوریه و حمایت از گروه های مسلح یادآور شد، امنیت کشورها به یکدیگر پیوسته است و اگر کسانی فکر می کنند که ناامنی در سوریه ، برای آنها امنیت به ارمغان می آورد، یک اشتباه راهبردی مرتکب شدند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان همچنین با اشاره به اجلاس پنجشنبه تهران درباره سوریه ، از آن به عنوان فرصتی برای رجحان کفه راه حل سیاسی در برابر گزینه نظامی دانست و گفت، هدف، تمکین مردم سوریه است تا بتوانند درباره سرنوشت وآینده خودشان تصمیم بگیرند، باید جلو دخالتهای خارجی گرفته شود و زمینه را برای رفع رنجهای مردم سوریه فراهم کنیم.
مقام ارشد کشورمان در باره احتمال حمله نظامی رژیم صهیونیستی به جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد، این رژیم ضعیف تر از آن است که به چنین حماقتی دست برند ، چون بعد از پیروزیهای مقاومت در ضعیف ترین وضع خود بسر می برد.

کد مطلب: 2138
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *