۰
دوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۸

چگونه گیلاس پرورش دهیم

درختان گیلاس در تمام طول سال زرق و برق دار هستند، از شکوفه های بهاری تا میوه های خوش طعمشان در اواسط تابستان. نحوه رشد و برداشت گیلاس شیرین و ترش را بیاموزید. همچنین، مطمئن شوید که گیلاس خود را از آسیب پرندگان محافظت کنید!
چگونه گیلاس پرورش دهیم

درباره درخت گیلاس

گیلاس شیرین از انواعی است که بیشتر در بازارها یافت می شود. آنها بافتی ضخیم، غنی و تقریباً آلو مانند دارند. گیلاس شیرین در مناطق سختی 5 تا 7 رشد می کند. آنها خود عقیم هستند و برای باغ یا باغ بزرگ بهترین هستند. شما حداقل به دو یا سه درخت نیاز دارید، زیرا آنها باید یکدیگر را گرده افشانی کنند. اگر فضا محدود است، رقم کوتوله و خود گرده افشان «استلا» را در نظر بگیرید.
آلبالو معمولا به صورت خام مصرف نمی شود، اما به طور گسترده ای برای کنسرو و سایر مصارف پخت و پز استفاده می شود. آلبالو بسیار کوچکتر از آلبالو است و همه گونه ها خود بارور هستند. آنها در مناطق 4 تا 6 رشد می کنند.
درختان گیلاس معمولاً در سال چهارم شروع به میوه دادن می کنند. درختان کوتوله یک سال زودتر میوه می دهند. یک درخت تارت بالغ، با اندازه استاندارد یا درخت گیلاس شیرین، سالانه 30 تا 50 لیتر گیلاس تولید می کند. یک درخت کوتوله، حدود 10 تا 15 لیتر.

درختان گیلاس را در اوایل بهار یا اواخر پاییز (زمانی که زمین نرم است و رطوبت بیشتری دارد) در مکانی آفتابی با گردش هوا خوب و خاک عمیق و با زهکشی مناسب بکارید. مالچ و آب را به خوبی اعمال کنید. پس از گل دهی در یک سال باردهی، برای محافظت از میوه در برابر پرندگان، باید درختان را با توری ایمن برای حیات وحش بپوشانید.


میوه های غیرمعمول و درختان میوه برای رشد.میوه سنگی: چگونه خودتان رشد کنید.نحوه رشد


کاشتن
درختان گیلاس مانند نهال بادام را در مکانی آفتابی با گردش هوای خوب بکارید. از کاشت در نزدیکی درختان یا ساختمان های بزرگتر که گیلاس ها را سایه می اندازند خودداری کنید. در حالت ایده آل، درختان گیلاس باید حداقل 6 ساعت در روز نور خورشید دریافت کنند.درختان گیلاس در خاک های عمیق و با زهکشی خوب که دارای pH 6.0-7.0 هستند بهترین عملکرد را دارند.آلبالوهای شیرین فضایی با فاصله 35 تا 40 فوتی کوتوله ها، 5 تا 10 فوت از هم فاصله دارند. گیلاس تارت فضایی به فاصله 20 تا 25 فوت از هم؛ کوتوله ها، 8 تا 10 فوت از هم فاصله دارند.

زمان کاشت درختان گیلاس
گیلاس را در اواخر پاییز یا اوایل بهار (زمانی که زمین نرم است و رطوبت بیشتری دارد) بکارید.
هنگام انتخاب گیلاس شیرین، مطمئن شوید که گونه های مختلف یکدیگر را گرده افشانی می کنند.


نحوه کاشت درختان گیلاس
درختان روی پایه استاندارد باید با پیوند پیوند چند اینچ زیر سطح خاک کاشته شوند. درختان روی پایه کوتوله باید با پیوند پیوند چندین اینچ بالاتر از سطح خاک کاشته شوند که از رشد ریشه های پیوند و دور زدن پایه جلوگیری می کند.
هنگام کاشت درختان فن دار، تکیه گاه های لازم را قبل از کاشت بسازید. فن های گیاهی را تنها در فاصله 12 تا 15 فوتی از هم قرار دهید.
در مورد درختان برهوت، پایه را روی تپه کوچکی از خاک در مرکز سوراخ کاشت قرار دهید و ریشه ها را به سمت پایین و دور پخش کنید و سعی کنید ریشه ها خم نشوند. با خاک پر کنید.
برای درختانی که در ظرف رشد می کنند، ابتدا ساقه ریشه را بردارید و درخت را در کنار آن قرار دهید. ریشه های محصور شده در گلدان یا اطراف را با قیچی برش دهید. بالای توپ روت را نپوشانید.

 

در حال رشد
هیچ تفاوتی در مراقبت بین آلبالو ترش و شیرین وجود ندارد.مالچ را در اطراف درخت بمالید تا رطوبت را حفظ کند، اما چندین اینچ خاک خالی در اطراف تنه باقی بگذارید.برای محافظت از میوه در برابر پرندگان، توری را روی درختان بپوشانید.
به طور معمول در مناطق خشک آبیاری کنید.تنک کردن میوه برای درختان گیلاس ضروری نیست، زیرا معمولاً در اوایل تابستان به طور طبیعی نازک می شوند.هر سال در اواخر زمستان درختان را هرس کنید تا رشد چوب های بارده جدید را تشویق کنید. در پاییز هرس نکنید.چند هفته قبل از شروع گلدهی درختان، اوایل بهار با کود کم نیتروژن (مانند 5-10-10) کوددهی کنید، سپس در صورت لزوم کود دهی کنید (با آزمایش خاک حاصلخیزی خاک را بررسی کنید) تا زمانی که گیلاس برداشت شود. پس از اواسط تابستان کود دهی نکنید، زیرا رشد جدید به زمان نیاز دارد تا قبل از پاییز و زمستان سفت شود.
انواع توصیه شده
گیلاس شیرین
اولیه - "تارتاریای سیاه"
میان فصل - "بینگ"
دیر - "استلا"
آلبالو
اوایل - "ریچموند اولیه"
میان فصل - "Montmorency"
دیر - "شهاب"
برداشت
میوه ها را فقط وقتی کاملاً رسیده (قرمز تیره، سیاه، زرد) بچینید. مقدار قند چند روز قبل از رسیدن کامل افزایش می یابد.ظرف یک هفته آماده برداشت باشید. فورا بخورید یا بپزید.اگر قرار است میوه‌ها منجمد شوند، آن‌ها را وقتی سفت بچینید.
حتما با ساقه گیلاس انتخاب کنید تا در میوه پاره نشود، با این حال مراقب باشید که خار میوه را برای تولید میوه در سال آینده هدایت کنید.دستچین ممکن است به شاخه ها آسیب برساند و باعث عفونت شود. ساقه ها را با قیچی ببرید.
به یاد داشته باشید که درختان گیلاس معمولاً تا سال چهارم میوه نمی دهند. پس از آن، آنها باید هر سال حدود 30 تا 50 لیتر گیلاس تولید کنند.

 

آفات و بیماری ها
پرندگان آفات رایجی هستند، به ویژه با گیلاس شیرین (در مقابل تارت). برای جلوگیری از آسیب پرنده، می توانید توری مشبک نایلونی را روی درختان کوتوله بکشید، اما پوشاندن درخت گیلاس شیرین با اندازه استاندارد بزرگتر دشوار است. اشیاء حواس پرتی مانند تابه پای می تواند کمک کند، اما پرندگان می توانند از آنها استفاده کنند.

راه حل دیگر این است که درخت میوه ای در نزدیکی آن پرورش دهید که قبل و در طول فصل گیلاس می رسد، مانند درختان توت. (از کاشت توت "Illinois Everbearing" که خیلی دیر می رسد خودداری کنید.)

 

دور نگه داشتن پرندگان از باغ

سایر آفاتی که به نهال گیلاس حمله می کنند عبارتند از: مگس میوه، ماگت سیب، کرم درخت هلو یا نهال هلو ، و کاترپیلار (مخصوصاً لارو آلو کورکولیو). و نهال گردو از مرکز باغ محلی خود در مورد اسپری های تایید شده سوال کنید.پوسیدگی قهوه ای و لکه های برگ گیلاس هم بر روی گیلاس ترش و هم بر روی گیلاس تاثیر می گذارد. گره سیاه و سفیدک پودری مشکلات بالقوه ای برای برخی مناطق هستند.

کد مطلب: 213816
برچسب ها: شکوفه های گیلاس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *